Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 2545 ggr
Cheyenne
0

Läshjälp - Fotografirulla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter och kikar igenom fotografirullan för Malmö Länsfängelse 1859-1861. Fann denna dam; Petronella Risberg. Dömd till 1:a resans stöld. Men vad är det for notering nedanför hennes namn? "Stammoder åt……." Ja, stammoder åt vadå?

chrissan
0

Bollvigarne, det var en släkt som ägnade sig åt brott. Finns fler från dem i rullan

chrissan
0

Se här

svenne
1

Bollvigarne..

Kolla den här länken.Glad

Cheyenne
0

#2 tack, mer att läsa. #3 Skrattande Samma bild ju!!

svenne
1

#4 Visst!
Var hittar du dom där rullorna, finns dom i SVAR?

Cheyenne
0

Hos AD Online. Passar på nu när de har gratis 4-dagars abonnemang.

svenne
0

Snyltare där!

Jaha, dom har jag inte sett fast jag har haft AD i över ett år.
Förlängde abonnemanget i går med ett år till för 995:-
Helt OK, tycker jag.

Cheyenne
0

Men nu fick du också fyra dagar gratis iom att de förlänger alla befintliga abonnemang med fyra dagar för rättvisans skull. Flört

Det är tredje gången jag utnyttjar AD Online's gratisdagar. Första gången hann jag knappt testa det hela för det gick helt enkelt inte att ladda ner sidorna på min dator, tog flera minuter per sida och ibland stannade det upp helt så jag gav upp. Andra gången blev jag sjuk. Denna gång är det helt underbart. Bilderna laddas med blixtens hastighet (kan bero på att jag har en ny dator) plus att det tillkommit en massa spännande böcker och andra längder. Funderar allvarligt på att skaffa ett abonnemang.

svenne
0

Jag bara skojade.Glad
Jovisst, snabb dator är ett måste för att ladda ner sidorna på rimlig tid och AD funkar jättebra här också.

Det har tydligen tillkommit mycket nytt i AD-online, jag får ta och åka runt lite och uppdatera mej.