Det blir som ett gift...
I en annan tråd idag står det att släktforskning blir som ett gift. Denna vecka har jag känt det så ibland. Lyckade hitta en distributör av DVD i Australien som inte tog hutlöst betalt för portot, på bara några dagar anlände en dubbelDVD med den australiska versionen av "Vet du vem du är?". Inte nog med det, för att se på de 6 avsnitten var jag tvungen att lokalisera en regionfri DVD-spelare som raskt inköptes (jo, man kan programmera om sin gamla men jag vågade inte).
NU har jag tillbringat lördagen och söndag morgon med detta TV program. Inte bara jag, resten av familjen som normalt suckar djupt när släktforskningen kommer på tal har också tittat med stort intresse. De var ännu bättre än de engelska! Det allra bästa avsnittet handlade om Catherine Freeman, OS guldmedajör 2000 och härstammande från urbefolkningen. Det var mycket rörande, den orehörda diskriminering som urbefolkningen utsattes för ända fram till 70-talet skildrades med personliga exempel från hennes släkt.
Australier av europeiskt ursprung har ju inte så lång historia så det blev spännande resor bakåt, med landning i många länder och folk. Man fick lära känna de som frivilligt reste till Australien i början av 1800-talet och de som reste dit mindre frivilligt.
Jättebra, helt enkelt. 208 kronor inklusive porto + DVD spelaren förstås!