Kan ej tyda
Hej!
Har problem medatt tyda namnet efter Hans Hansson i utflyttningslängden 1799 Barsebäck, GID 1179.20.800.
Inflyttningsorten verkar vara Lomma ?? . Hittar dock inte Hans H med ? i inflyttningslängden i Lomma. Kan det vara någon annan stans man flyttat?
Tacksam om någon kunde klara detta.
gorand

Tycker att det står Lomma längre ner på sidan och det ser inte likadant ut.

Det ser ut som Lomma (med förkortat dubbel-m).
Jag tycker också att det står Lomma med dubbelkonsonantstreck över m.
Husförhöret i Lomma 1775-1801 är indelat årsvis och år 1800 finns det en Hans Hansson med familj på sidan 7. Han är född -60 och hustrun heter Karna född -46. Är det dom du söker?(gid 1299.8.43400)

Står det verkligen Lomma?? om man jämför med Mårten Larsson´s - Lomma några rader ner så är det inte skrivet på samma sätt!

Det här var knepigt. Tyvärr är det inte den Hans Hansson du, Ulle2 hittade i Lomma. "Min" Hans Hansson, 34 år, med hustru Kirsti finns i Hfl 1799, Barsebäck (gid 1179.28.33800). Fam. finns sedan inte i Hfl för 1800. En Hans Hansson och ???? ( verkar inte stå Kirsti heller )har enl utflyttningslängden flyttat från Barsebäck 1799. Trodde då att detta var min HH som flyttat till Lomma???. Det verkar ju heller inte vara vara någon annan med samma namn som flyttat från Barsebäck 1799. ( gid 1179.20.800). Det är inte lätt att vara släktforskare har jag konstaterat. Men trevligt!!
Tack alla som hjälper till
gorand
Först, i utflyttningslängden står Hans Hansson och dess hustru. Hustruns namn står ej.
Husförhör finns år 1787 och 1795 och utflyttningslängden börjar 1796, så det är ju några år emellan då dom kan ha flyttat.
Men 1797 finns det en familj Hans Hansson och hustru Kirsti med barnen Sissela 8, Giertru 6 och Ingar 4, onumrerade gatuhus på gid 1179.28.29000. Det ser ut som det är din familj fast åldersuppgifterna stämmer ju inte. Är för trött just nu för att förstå hur det hänger ihop. Är boken feldaterad?

Förmodligen är det prästen som skrivit fel utflyttningsort. Jag har nämligen hittat familjen i Flädie .I födelselängden för 1799 har jag hittat näst yngste sonen födelse . Han föddes där 20 dec 1799. För Flädie finns inga HFl mellan 1799 och 1805 men det är väl där de har bott . 1805 är nämligen familjen åter på fiskelägret i Barsebäck och därefter har jag kunnat följa släktleden.
Tack i alla fall för engagemanget att lösa problemet
gorand