Bernhardina Hildegard Isberg
Tackar för alla upplysningar på fam Thidstedt!
Nu har jag snöat in på mammas mormor, se rubrik. Gifte sej så hon fick namnen Olsson-Boije. Min mammas mormor hette Judit.2 barn till hade hon, Bernhadina.
Mkt tacksam för hjälp.

Det är inte bra att börja leta……………..man vill ju aldrig sluta & gråa hår får man. Men intressant är det.

Har du mer uppgifter; Var bodde de? När levde de (ungefär)? Vad hette maken? Allt är värdefullt när man ska leta.
Har du inga årtal eller orter…?

Vad vill du veta? för nedanstående information har du väl?
18770927-160
Olsson-Boije f. Isberg, Bernhardina Hildegard
Tuna Kyrkbacken 7:13
Död 6/2 1956.
Kyrkobokförd i Ytterselö, Stallarholmens kn (Södermanlands län, Södermanland).
Född 27/9 1877 i Knivsta (Uppsala län, Uppland).
Änka (20/5 1955).

Vill ha mer info om hennes barn och föräldrar.

Bernhardina Hildegard Isberg föddes den 27/9 1877 i Knivsta fs, Uppsala län som dotter till Soldaten Carl Erik Isberg och Edla Lovisa Öberg.
Här har du familjen från folkräkningen 1890.
Far: Isberg, Carl Erik, soldat
f. 1841 i Stavby (Uppsala län, Uppland)
Mor: Öberg, Edla Lovisa
f. 1849 i Övergran (Uppsala län, Uppland)
Barn;
Axel Gottfrid
f. 1875 i Vassunda (Stockholms län, Uppland)
Ida Olivia
Jakob Leonard
Bernhardina Hildegard
f. 1877 i Knivsta (Stockholms län, Uppland)
Johan Otto
f. 1879 i Vassunda (Stockholms län, Uppland)
Gustaf Oliver
f. 1886 i Vassunda (Stockholms län, Uppland)

Hur vanligt var det med trillingfödslar där både mor och barn klarade sej på den tiden kan man ju undra………………..

#7 Ja, titta, deras födelseår reflekterade jag inte över. Tyvärr saknas födelseböckerna för Vassunda fs hos SVAR så jag kan inte kontrollera riktigheten avseende deras födelseår.
År 1900 finns Bernhardina Hildegard Isberg som piga i Nontuna i Danmarks fs, Uppsala län, hos Arrendatorn Johannes Eriksson med familj. I november 1901 tar hon tjänst som piga hos Arrendatorn Per August Jansson med familj. Även det i Nontuna. (AI:26, sid 99 och 103, 1896-1900).
I nästa församlingsbok som täcker åren 1901-1905 (AIIa:1, sid 135) finns hon kvar hos ovanstående Jansson fram till 27/9 1904 då hon flyttar till Maria fs i Stockholm stad. Där tar hon tjänst som piga hos en familjen Rosendorff på Brännkyrkagatan 20. Bara drygt tre veckor efter hennes ankomst till Stockholm, närmare bestämt den 15/10 1904, föder Bernhardina Hildegard en son i Maria fs. Sonen får namnet Karl Bertil. Bernhardina är ogift och ingen fader finns noterad. (CIa:27, 1903-1904).
Karl Bertil tas dock in på Allmänna Barnhuset i Stockholm den 11/1 1904. I april 1905 kommer han som fosterbarn till Fabriksarbetaren Axel Albin Öhlund och dennes hustru i Västervik. Se länk till Barnhusakten. Barnhusakt
Hos paret Öhlund blir Karl Bertil kvar och så sent som 1929, dvs när han är nästan 25 år, blir han legalt adopterad av sina fosterföräldrar. Detta har först in i födelseboken för Maria fs. Se nedanstående notis.

Efter 1904 har jag inte följt Bernhardina Hildergard i detalj. Hon utflyttar 1904 till Gustav Vasa fs i Stockholm stad. Nästa gång jag stöter på henne i Rotemansarkivet är för perioden 1914-1922 då hon bor på Sankt Eriksgatan 13 i Kungsholmens fs och arbetar som tjänarinna. Hon finns i samma hushåll som den frånskilde Maskinisten Per Boije Olsson, född 02/5 1869, Vinslöv fs, Kristianstads län.
Den 5/6 1919 gifter sig Bernhardina och Per Boije Olsson i Kungsholmens fs. Enligt utdrag ur SCB, vigda i Stockholm stad, var det en borglig vigsel.
Den 22/4 1922 flyttar makarna till Ytterselö fs, Södermanlands län.

Min mormors mamma var dotter till Bernhardina. Hon hette Judit och var född 1899 i Balingsta. Hon ska ha haft ytterligare en son född tidigare ändå.
Hon måste ha varit skicklig på att dölja graviditeter eller träffat snälla människor, för det verkar vara ett mönster när hon får barn.
Tyvärr ville aldrig gammelmormor prata om sitt ursprung. Sägs att hon hade ett foto på sin ev far som hon fått av Bernhardina men efter hennes död har ingen sett det.

#10 Jag förstår. Men Judit och hennes bror växte väl inte upp med Bernhardina? Ingen av de finns med Bernhardina och hennes make Per Boije Olsson när de flyttar till Ytterselö och de finns inte heller boendes hos Bernhardina under de två perioder jag funnit henne i Stockholm.

Nej vad jag förstår så växte ingen av de 3 barnen upp med sin mor.
Judit och K B hade nog ganska lika, Bernhardina tog anställning kort efter det födde hon barn. På det jobbet när Judit föddes var hon kvar ca 3mån för att sen lämna barnet och fortsätta vidare själv. Konstigt nog hade han en viss kontakt med dem. Judit jobbade med henne i Sthlm som ung. Mamma har svaga minnen när de var till Selaön då Judit ärvt huset där.
Konstigt leverne för Bernhardina.