Min Släkt i USA
Det som jag egentligen skulle tycka vore roligt, är att få skriva några rader och berätta om hur jag fick tag på mina släktingar i U.S.A. De flesta av oss har släktingar i U.S.A. som härstammar efter emigrerade förfäder så det är ju i och för sig ingenting märkvärdigt med det, det svåra är väl att turen att få hjälp med vidare efter forskningar i U.S.A.
Jag hade tur att hitta någon som visste hur man gick till väga i USA med att leta reda på släktingar och som ville hjälpa mig.
I mitt fall gällde det en bror till min farmor som emigrerade till U.S.A. 1905, ( Bengt Persson)han var född i Åflo men bosatte sig i Östersund varifrån han emigrerade till förhoppningarnas land i väster.
Jag fick fram familjebilden och hittade datum för anmälan av utflyttning i husförhörslängden över Östersund och hösten 1993 skrev jag till Statsarkivet i Trondheim för att höra om de kunde hjälpa mig och det kunde de. I alla fall med Bengt och hans äldste son Per-Algot, resten av familjen kunde de inte hitta,vilket även det fick sin lösning varefter tiden rullade på.
Jag fick uppgift om att Bengt hade löst biljett (ingått kontrakt) och åkt med Cunardinjen den 26/7 1905 + hans "löpenummer i utvandrings protokollet,med destination Meriden, i Iowa,men vad han arbetade med där vet jag inte. Han var visserligen snickare till yrket och förmodligen så hjälpte han till med att arbeta ihop biljetter till den övriga familjen.
1906 var det äldste sonen Per-Algot´s tur att ge sig av, även han reste med Cunardlinjen från Trondhjem den 28/3 1906,även hans löpe nummer fick jag. Hans destinationsort var densamma som faderns.
Men nu hade jag kört fast, så nu gav jag upp och det blev ingenting mer gjort förrän 1996,då jag tittade i husförhörslängden och upptäckte att det faktiskt stod 1907 som utvandringsår för resten av Bengts familj, som bestod av hustrun Maria och tre barn till.Med de uppgifterna skrev jag åter till Trondheim och fick ett positivt svar,15/8 1996,löpenummer, fartyg och destinationsort var med.De hade styrt kosan till Rapid City i Syd Dakota och rest med d/s "Tasso" den 12/9 1907. Men var hade då Bengt och sonen tagit vägen? De måste ha flyttad vidare tänkte jag och då till Rapid city i S.D.
Nu började letandet efter att få tag på någon "over there" som kunde hjälpa mig, adresser fick av en annan forskarkollega. November/ december 1996 skrev jag till Rapid city Society for Genealogical Research och fick kopior på någon slags registrering ur Thirteenth Census of the States: 1910 - population, där familjen fanns med och var bosatt på en farm, om det var deras egen farm kan jag inte med säkerhet svara på, jag fick även kopia av en sida ur Black Hills Weely Journal från den 25 /9 1908 där det stod att de hade fått tillökning i familjen med en dotter.
Alltid lika spännande att höra om dessa livsöden! Hur gick det sen? Har du lyckats få kontakt med någon ättling i familjen?
Har du hittat något mer om dina släktingar på andra sidan? Mycket intressant historia. Hoppas det kommer mer.
Hälsningar Gnidde.
Ja, på farmors bror Bengt så har jag fått uppgifter på de flesta och jag har kontakt med en tremänning som bor utanför Canada samt ett kusinbarn till honom. Det fattas visserligen på en -men den har de inte hört ett pip ifrån själv på över 30 år, just ja, en tremänning i Arizona också om han lever idag vet jag inte.
Farmor hade även tre brorsbarn efter en annan bror som också utvandrade till Minnesota. Två av dem blev gifta men inga barn. Den tredje bildade också familj och fick en dotter. Där har jag också kontakt. Det tragiska där var att det tredje brorsbarnet(kusin till min far) inte ansågs vara fin nog för sina svärföräldrars dotter, svensk bonbddräng och vad mer det mer kunde vara. Hursom helst såg de till att de tog ut skilsmässa och att han kom till Frankrige i första världskriget. Han och barnets mor planerade tydligen att gifta om sig ändå, men så hände något under kriget som gjorde att han blev sjuk han skickades hem och lades in på sjukhus, där han dog. Posttraumatisk chock någonting + tbc……..
Äntligen blev jag färdig att läsa igenom din berättelse. Trevligt.
Själv har jag följt några släktingar, men inte hittat någon nu levande "over there".
Jag har berättat tidigare hur jag fick kontakt med tremänningar i Washington WA, genom att leta fram några adresser från den amerikanska telefonkatalogen. Farfar hade två syskon, som flyttade dit, men deras barnbarn har ingen kontakt med varandra!
Farfars bror har tre barnbarn. Jag hade sådan tur att den ene av dem bodde kvar i WA, medan de andra två hade flyttat till Oregon. Där skulle jag aldrig ha letat!
På farfars systers sida hittade jag ett barnbarn, men han berättade mest vad som hänt på farfars brors sida, inget om han själv hade några syskon eller vad som hände med hans fars två syskon. Så där ser jag fram emot nästa census som kommer ut.
Faktiskt detta tips om att leta adresser i Amerikanska telefonkatalogen, det fick jag från Anbytarforum. Det kan ha varit 2002. Jag hamnade i ett emigrantforum där. Något Anbytarforum, som det ser ut idag såg jag inte.
Varje utvandraröde blir som en intressant historia för sig.