Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 2463 ggr
Cheyenne
0

Ovanliga förnamn

I min jakt på något helt annat stötte jag på följande flickas födelsenotis i Söderala fs, Gävleborgs län år 1886;

Abäcka Taribora

Dotter till Anders Brattström och h.h Josefina Matilda Björklund. Fadern är Fabriksarbetare på Bergviks såg och Trämassefabrik.

Varifrån kan föräldrarna ha hämtat inspiration till dessa två namn till sin dotter? Googlar man på något av namnen får man ingen som helst vettig träff.

Abäcka Taribora har 1890 tre systrar:

Florentina, Edina Matilda och Tea Josefina. Inga konstigheter med de namnen.

ambi
0

Om du funnit det i någon av folkräkningarna 1890 eller 1900, kan man ju tänka sig en felläsning av det riktiga namnet.

Cheyenne
0

Nej, jag fann den i födelseboken för Söderala, stavat som ovan.  Texten i födelseboken är kristallklar, det går inte att läsa namnen på något annat sätt. Stavningen av namnen är samma i folkräkningarna 1890 och 1900 så de som skrivit av hfl har inte haft några problem. Det enda jag kan tänka mig är att föräldrarna ville vara lite "wild and crazy" när de namngav sin dotter eller att prästen missuppfattade namnen vilket sen hängde med i hfl.

chrissan
0

Kan det vara Rebecca Deborah, bibliska namn som förvrängts? Det kan man se ibland, namn som tagits från bibeln eller någon exotisk källa och så har man inte riktigt koll på stavning eller uttal.

Tabora är annars ett centrum för slavhandel i nuvarande Tanzania, kan ha varit i nyheterna eller så runt 1885 när Tyskland tog över Tanganyika. Det cirkulerade ju också populärlitteratur på 1800-talet, med exotiska namn.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar notisen från födelselängden för Söderala den 19/7 1886. Abäcka Taribora med sina föräldrar. (Källa: Söderala C:9, 1882-1887)

I Folkräkningen 1890 ser det ut så här:

Anders Brattström, f. 1844 i Brattfors, Verm. l., Trämasse Fabriksarbetare
H. Josefina Matilda Björklund, f. 1846 i Gärdserum, Kalm. l.
D. Florentina, f. 1882 i Söderala
D. Edina Matilda, f. 1883 i Söderala
D. Abäcka Taribora, f. 1886 i Söderala
D. Tea Josefina, f. 1889 i Söderala

Vad jag tror är att föräldrarna kanske, kanske, hittade namnen i litteraturen men att namnen misstolkades av tjänstgörande präst. Och det är därför jag undrar om ni får någon känsla för namnen. Har ni stött på något som skulle kunna liknas vid Abäcka Taribora?

Cheyenne
0

chrissan, vi skrev om varandra nu. jag tror också namnen förvrängts av misstag.

Cheyenne
0

Eller kom från Litteraturen…!

Helene - trött nu

ambi
0

Ha, ha Det var kul. Jag kan se föräldrarna hur de kanske hört prästen uttala dessa vackra flicknamn under någon gudstjänst och sedan ville man att dottern skulle heta likadant, Abäcka Taribora. Fast borde inte prästen ha frågat, om de inte kanske menade Rebecka Deborah istället?

Bjornen
0

Runt slutet av 1800-talet uppträder många udda och riktigt konstiga namn. I detta fall kan jag snarare tro att det är genom någon frikyrkoförsamling och deras besök av någon neger som är upphovet. Då började man skicka ut "exotiska negrer" som berättade om exotiska länder. Jag tror att sådana händelser lätt kunde ge upphov till udda namn.

Om det är den orsaken kan det kanske finnas i någon av församlingarnas arkiv som kan finnas på Folkrörelsearkivet. Kan ev- finnas i någon tryckt jubileumsbok för församlingen.

chrissan
0

Jo, de måste ha kommit från någon exotisk berättelse. Det fanns ju också en hel del "uppbyggelselitteratur" speciellt i frikyrkoförsamlingarna. Berättelser om missionen kan ju innehålla annorlunda namn t ex.

Cheyenne
0

Det låter som en logisk förklaring. Baptistkyrkan hade ett starkt fäste i just Gävleborg vid den här tiden men flickan var döpt viket inte stämmer med Baptisterna (de döper inte sina barn då de anser att det ska vara barnets egna beslut en dag). Men någon form av Missionsrörelse!? Googlade lite och såg att just Söderala faktiskt har en Missionskyrka men jag kunde inte finna ut hur gammal dess församling i Söderala är.

Solveig
0

!965 träffade jag en gammal präst som berättade att när han var alldeles ny i jobbet kom det ett föräldrapar och ville döpa sin nyfödda dotter till Hosianna. De hade redan en Johannna och tyckte det skulle låta bra tillsammans. Prästen blev lite ställd, men fann sig och sa att det var ett pojknamn: Hosianna Davids son… Det höll färäldra med om och flickan fick heta Anna istället. Jag vet inte om historien är sann, han berättade många skrönor…

svenne
0

Hosianna Davidsson, kanske?

Min första chef i arbetslivet sa en gång:

-Hosianna, det är jag det, farsan hette ju David!

ambi
0

Av en slump stötte jag på Elisabet Sexalia. Jag kollade i dödboken och visst hette hon det.

Troligtvis så var hon sjätte barnet och det var inget mer med det. Knappast man använde ordet sex, som vi använder det idag d v s för sexualitet. Jag minns inte när hon dog, men kanske det blev pinsamt med det namnet i slutet av hennes levnad, men inte i början

Gnidde
0

Stötte häromdagen på två gossar som förärats namnen Sixtus och Qvitus. vanligt eller ovanligt??

Hälsningar Gnidde.

chrissan
0

Timoteus Liverpol Karlsson, barnhusbarn 10447, född 18800509, son till Augusta Emilia Karlsdotter. Sista fosterhemsplacering Kyrkefalla

Cheyenne
0

Det här måste vara Timoteus från Sv.Bef 1890. Förvanskning av namnet eller…??

Post 3284107

Carlson, Timotheus Leopold
Barnhusbarn

f. 1880 i Stockholm (Stockholms stad)

Pojke, barn i familjen

Ebbetorp Sörgård
Mofalla (Skaraborgs län, Västergötland)

Födelseort i källan: Stockholm

chrissan
0

Det står Leopold i husförhöret så han har nog fått ett mer normalt namn vid flytten.

Varför finns inte husförhör senare än 1890 - han finns inte i folk 1900, vad hände?

Cheyenne
0

Det är nog som du säger, att man ändrade namnet.

År 1900 var han ju 20 år. Emmigrerat eller avlidit!?

Tatsja
0

Har en föredetta svärmor som heter Valdina, ovanligt namn tycker jag.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?