Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 1283 ggr
Cheyenne
0

Länktips - Fotografier Skåne

Det tipsas om den här sidan på AF. Jag trodde det "bara" skulle vara fotografier från Lund, men icke sa nicke. En snabb titt och jag upptäcker att stora delar av Skåne är representerat. Jag testade med att i en av rulllistorna bara välja Gruppporträtt (över 450 st) och vilka foton. Varje foto har zoomfunktion (under fotot, längst till höger, en cirkel med en pil i). Klicka på den och därefter på fotot. Kvalitén är super.

PS! AndersE, fann ett gruppfoto på studenter som 1930 hade en återträff. En av studenterna var en Provinsialläkare Emil Holmberg, Ängelholm. En föregångare till din morfar?

Foton

Cheyenne
0

Här är ett exempel på kvalitén. Fotot taget 1927, bildtexten lyder;

Fru Charpentier

Cheyenne
0

Något som är toppen med sidan är det stora antalet med namngivna personer. Tex denna grupp med nyexaminerade sjuksköterskor från 1929. Under fotot finner man både namn och bostadsort.

Sjuksköterskor

Bäst namn har ju Sjuksyster Duttan Lindfors från Malmö Skrattande

AndersE
0

Jag har kikat lite snabbt där. Hittade bild på farmors fars arbetsplats i Lund - Holmbergs mekaniska.

Synd att man bara får titta på bilderna och inte kan spara ner dem i någon vettig upplösning. De verkar inte finnas till försäljning heller.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Print Screen och sen klistra in i ett bildredigeringsprogram funkar hyffsat.

AndersE
0

Jo, jag har gjort så, men när man zoomar in ser man ju att bilden egentligen har god upplösning.

Nu kan man ju plocka detaljer men inte få hela bilden i någon vidare upplösning.