Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4237 ggr
mbss
2

Torpinventering Skedevi (E)

Hejsan!

Rejmyre hembygdsförening har startat en studiecirkel för torpinventering i Skedevi församling, Östergötlands län, vi ska till att börja med försöka utreda torpen under gårdarna i Rejmyre, Åndenäs och Bremyra. Resultatet kommer , lite beroende på resultatet, ev. att ges ut i bokform (eller i.a.f som ett häfte).

Något som skulle förhöja läsvärdet i den ev. framtida boken är lite "mjukare" uppgifter, d.v.s. sådant som inte går att få fram i kyrkoböckerna,  ex.  dokument, sägner,  historier, levnadsöden, fotografier o.s.v..

OM det nu mot alla odds finns någon där ute med sådana uppgifter/dokument, eller vet någon som har, eller vet vart det ev. kan gå att hitta så är ni varmt välkommna att kontakta mig i denna tråd eller på min epost-adress, marten.sward(snabel-a)atavus.se

Alla bidrag är välkommna, även om ni är osäkra på dess relevans!

Mvh Mårten

AndersE
0

För mig som släktforskare är Östergötland en vit fläck. Hopas någon annan har något kul!

chrissan
1

Rackarns - fel bygd. Jag känner ättlingar till ett torp i Kalbo, Skedevi.

pertho
0

Min enda närmare anknytning till Skedevi är en skollärare i Sillsjölund, Sillsjö Rote under andra hälften av 1800-taqlet. Det är väl varken ett riktigt torp eller på rätt stället.

Cheyenne
1

Två sidor jag har använt mig av då jag har anor i Östergötland:

http://www.kulturarvostergotland.se/

http://bilder.ostergotlandslansmuseum.se/blanketter/indexob.htm

Den sista heter "Östgötabild". Skriv in Skedevi i sökrutan för socken och du får en hel del träffar på hus och torp i Rejmyre.

Den första sidan tycker jag är suverän. Även den har en sektion för foton. Där finns också ett persongalleri som det tar ett par timmar att läsa sig igenom. Små som stora människor med biografier. Och glöm för all del inte att kika under Databaser.

Cheyenne
1

Ett tillägg till Östgötabild (länktips nr.2); när man får en träff i Bilddatabasen, klicka på bilden. Klicka därefter på "Stor bild" i menyn ovan så behöver man inte krypa in i skärmen för att se fotot.

mbss
0

Hejsan!

Tackar för svaren!

AndersE, Ja vi får hoppas det! Det vore himla kul att kunna brodera ut "boken" med lite annan information än torr fakta från kyrkoböckerna!

chrissan, I Kalbo bor faktiskt jag på en utav de kvarvarande gårdarna.. :)

Cheyenne, Östgötabild har jag varit inne och sökt i, dessvärre fanns där inga bilder på några aktuella torp. Men det är helt klart en suverän sida!

Bjornen
0

Från en som bor i en torpfattig bygd ska väl inte yttra sig. Vi har ju i Dalarna i stort sett bara finntorp eller något enstaka kronotorp upptagen av svenskar under 1500- och 1600-talen.

Jag tycker att om ni besöker torpställena undersök ev. rester av kulturväxter. Mästerrot kanske ? Den delen av ert arbete vill jag mycket gärna ta del av.

mbss
0

Hejsan Bjornen

Själva "inspektionen" av de gamla grunderna från de torp som är rivna kommer att ske någon gång under mars eftersom att det är lättast att se dem när inte gräset har vuxit upp. Så dessvärre är nog inte många av växterna uppvuxna än då..