Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterböckerlästips
Läst 1468 ggr
Cheyenne
0

Länktips - Stockholmsforskning

Den här sidan har de tipsats om på AF men jag tycker den är värd att lyfta även här. Litteratur om Stockholm som finns tillgängliga i pdf-format.

Ffa vill jag rekommendera Skriften "Koleraepidemien i Stockholm 1834. En socialhistorisk studie"av Brita Zacke.

Mycket läsvärd och ger en god bild av hur Koleran skördade liv i Stockholm, hur människor reagerade inför epidemin, samhällets vårdinsatser etc, etc. Den är rikligt illustrerad och har ett namnregister längst bak (kanske du finner ett bekant namn?)

För mig blev den även lite personlig då min farmors morfars farbror, Läkaren och Professor Joseph Elliot, omnäms som en av de frivilliga läkarna under epidemin. Även den inte helt obekante Ärkebiskopen J.O Wallin, vilken vigde min farmors morfars föräldrar, omnämns.

Skriften innehåller en hel del statistik men den blir inte tungläst trots detta, tvärtom bidrar statistiken till en större förståelse för hur koleran spreds, vilka som drabbades och när de drabbades.

chrissan
0

Vad bra, nu kan jag förbättra min föreläsning om kolera och den epidemiologiska vetenskapens födelse.

Cheyenne
0

Vad bra chrissan! Jag har själv läst skriften tre gånger just för att jag tyckte den var så bra och intressant.

AndersE
0

Den finns nu i länksamlingen under "Historiskt". Tack!

chrissan
0

Det är roligt att fler och fler utgångna böcker kommer på pdf. Stadsarkivet ska ha all heder för detta. Jag föreslog det för Släktforskarförbundet, att man skulle scanna böcker där det var möjligt och lägga på Rötter, men det verkar inte bli något av det. Gamla matriklar och liknande är också värdefulla att ha tillgång till.

Hittade Stockholms herdaminne på Stadsarkivets pdf-sida, ännu ett bra exempel.

Elgenstierna skulle man vilja se på Rötter!

Cheyenne
0

#4 Åh, nu ramlade en och annan pollett ner. JO Wallin som vigde min farmors morfars föräldrar (Adolf Elliot och CMC Wallis) var gift med en Anna Maria Dimander. Denna Anna Maria Dimander var nära släkt med min anmoder CMC Wallis. Där ser man vilken information ett herdaminne kan ge. Skrattande

Sannes
0

Tack för länk, den är nu sparad och denna skall jag faktiskt lägga ut på min blogg, då jag vet att det är många av mina bloggläsare som skulle vara intresserad av detta.
Och jag själv skall gå igenom det hela mycket noga vid något tillfälle, frågan är bara var jag skall få den tiden, men den kommer väl någon gång antar jag….