Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterkulturtradition
Läst 1367 ggr
Alsterolle
2009-02-05 17:12
0

Testes - dopvittnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testes - vittnen vid dop.

Det nämndes i att tidigare inlägg om vissa barn som av olika orsaker hade ett stort antal vittnen. Speciellt kungliga och adliga personer "behövde" denna form av status. Även på vad jag kallar landsbygden förekommer detta som jag hittade ett exempel på.

I samband med letande efter Flottkarlen Axel Lundgrens föräldrar i Trollhättan/Gärdhem på tidigt 1800-tal så ramlade jag på en lista med vittnen som sträckte sig över två sidor. Det gäller Gärdhem C:5:13 och 14. Mitt försök till skärmdump från ArkivDigital bifogas. Bland titlarna förutom en massa demoiseller även "Fru ÖverFältläkerskan" …

Åtminstone jag funderar över ett par andra företeelser i nutid nämligen

• de fantastiska blomsterhögar som skapas i samband med händelser typ prinsessan Dianas död.

• mängden "dödsannonser" för en och samma person. Jag tror att jag räknat upp till 6 i den lokala tidningen.

AndersB
2009-02-05 17:18
0

Många gånger vet vi inte hur många faddrarna egentligen var, för det är bara ett urval som nämns i kyrkboken. Har ofta sett uppräkningen avslutas med "etc". Papper var väl rätt dyrt så man slösade inte för mycket på det och tryckte också ihop texten maximalt för att uppskjuta det oundvikliga att börja på en ny volym.

Gnidde
2009-02-06 17:18
0

Och vad är demoiselle för titel. möjligen mademonsell eller något liknande??

Hälsningar Gnidde.

AndersB
2009-02-06 17:38
0

#2 Det stämmer. Demoiselle = mademoiselle = fröken = "finare" ogift kvinna

Bjornen
2009-02-06 18:49
0

Jag har till och med hittat vilka som var ombud för faddrarna, när faddrarna inte kunde själva närvara.

Ett vanligt antal på faddrarna var fyra stycken och det borde ha räckt. Faddrarnas uopgift var ju att finnas som reservföräldrar om barnets riktiga föräldrar dog.