Vad heter Pigan

Det var svårt, två bb verkar finnas i namnet men, ja, inte vet jag…

Onekligen knepigt. Bokstav G i ordet "pigan" gör ju att första bokstaven i efternamnet ser ut att börja på "K". Men det kanske det gör också. Funderade på Kabba men Krabbe låter vettigare.
#2 Ja, Kabba eller Babba läser jag…

Efternamnet skulle jag vilja ha till Pihlgård. En av faddrarna heter samma.
Läste lite bättre, ok det kanske är gårdens namn.

Babba ser det ut som, dvs Barbara

Jag uppfattar det som att byn/gården heter Pilgårds.

Förlåt zacks, jag hann inte se din rättelse.
Gården heter Philgårds i Boge socken. Men tack för hjälpen, har även tänkt på Britta, får försöka lete vidare. Husförhörslängden för Boge 1841 saknas, börjar 1842.
Hälsningar Gnidde.

Jag tror att det står Babba, alltså forkortning av Barbara.
Först tyckte jag att det var långsökt med namnet "Barabara", har aldrig stött på det för en person, född runt 1815, det låter lite för modernt eller engelsk-influerat på något sätt, men troligtvis är Barbara ett lokal variation av "Barbro" som var vanligare.
Kikade på Pihlgårds i den HL för Boge som börjar 1850 och där hittar jag åtminstone en med namnet Barbara, visserligen inte den piga som efterfrågas i #0, men namnet fanns tydligen i trakten.

Finns pojken Anders funnen i någon hfl? Ser inte ut att finnas i Boge 1842, kanske i någon närliggande socken? Om han finns kan det ju vara möjligt att spåra honom bakåt
Babba verkar rimligt.

#9 Jag tror också på Babba nu som en förkortning av Barbara. Gjorde en sökning i Gotländskt Vigselregister och fick hela 172 träffar på kvinnor med namnet Barbara på Gotland. Jag hade ingen aning om att namnet var så pass vanligt på Gotland.

Och en sökning på förnamnet Babba ger 41 träffar. Kul! Lärde man sig något nytt idag också.

Det måste vara lokalt för Gotland med alla Barbara-or.
Har aldrig stött på detta, som måste vara en variant av namnet Barbro, tidigare i dessa sammanhang.
Man lär sej något nytt hver dag!
Har efter idogt letande hittat hennes födelsenotis i Boge 19 Maj 1815 dotter till Thomas Jansson och hans hustru Lena Persdotter. flickan är döpt/inskriven som Babba Lovisa, hittar henne i Othems husförhörslängd, verkar som Othem och Boge var sammanslagna fram till ca 1840 Hittar dom inte i Boges husförhörslängd för 1841 och framåt. Hittar bara modern och en syster. Han fins sedan inflyttad till Bäl 1844 därefter är han klarlgd, han står antecknad som sjöman och är funnen i sjömanshusets rullor för Gotland.
Hälsningar Gnidde.

Hon var alltså döpt till Babba?
Häftigt!
Ja här fins hon höger sida GID:2658.16.33400 Bäl C:2 övrigt bild 67 av 188
Hälsningar Gnidde.

Härligt med dopnamnet Babba.
Det måste vara speciellt dialektalt för Gotland.
Det var roligt att få ta del av, i alla fall.
Babben är ju känd.

Ja, hon heter ju Barbro, så det stämmer väl.
Otterbjörk, Svenska förnamn:
Babba, äldre smekform för Barbara, Barbro (mest använd i Norrland).
Barbara, grekiskt namn. Svensk form: Barbro.
Tack Anders får väl föra in alla namnen i hennes släktträd, även om det är ett smeknan är on namngiven till Babba Lovisa i dopboken.
Hälsningar Gnidde.

Nog har jag stött på Babba som dopnamn, sydligast från norra Hälsingland. Annars är ju Barbro och Barbru inte så ovanlig under 1500- och 1600-talen. Några Barbara också men de flesta lutar åt tyskt ursprung.