Torparkontrakt
"Åboen ansvarar för hemmanets alla ????, med undantag av Kronotionde och egare Bevilljning, hvilka av mig betalas"
"Åboen utgör på egen kost, på dertill bestämda dagar 3 fullgoda karldagswerken i hwarje wecka, "

Tack, det löste en del. Men du har frågetecken på samma ställe som jag. Det med egen kost kunde jag men det ska det ju vara.

Jag vet inte om det hjälper dig men här är en avskrift på min förlevandes torparkontrakt:----------------
Per (Bliss-Pellen) Jönsson som flyttade från Blistorp i Näsums församling till ett torp i Gylsboda, som fick namnet 'Blissingens torp'. Släkten var inflyttad från Blisstorp i Bromölla kommun; därav namnet på bössorna och släkten. Per Jönsson kom till Gylsboda 1802, som dräng på gården. Efter tjänsten på gården fick han kontrakt 1808 på ett nytt torp vid Fåknasjön. Enligt kontraktet fick han gå till dem som odlade säd i Gylsboda för att få en näve eller handfull säd på vart ställe. Det använde han sedan som utsäde. Han var torpare och bössesmed.
------------
Kontraktet lyder :
Som det är icke allenast idoga hemmansåboars skyldighet att berika och hväl häfda de till hemmanets anslagna ägor utan jämväl enligt Kungl. Maj:t nådiga författningar att uppodla och gjöra oländiga sumpiga och stenbundna parker i utmarken fruktbara i grund hvaraf har jag undertecknad hemmansägare en sådan torplägenhet på mina enskilda hemmansägor söder ifrån gården, östan intill den så kallade Forkensiöen ihvar giärdesgården tager sin början i nämnda siö och leder i öster enligt rågången emellan Gyllsboda och Råikeboda öfver igen och nära wägen åt Råikeboda.Sedan södra giärdesgårdenåt nor invid Bärget och något där förbi Kröken. Därifrån åt väster till omnämnda Foriken Siö denna dag har jag härigenom Contrakt till min dräng Pehr Jönsson hvilken genast befattar sig med markens inhägnad och sedan med allvar fortsätter att arbeta med odlingen under följande villkor: Först ska han till mig avverka den stående skogen och ärlägga 16 Riksd. 32 shilling Riksgälld mynt, andra halvdelen för åhr 1809. Å hemmanet giöra 10 dagswerken samt 4 räfvse dagsverken och sedan för åhr 1811 samt årligen framgent skall torparen såsom jordskyld erlägga 2 riksdaler riksmynt banco samt 8 slåtte, 4 skäre och 4 räfsedagsverken och då arbetet förrättas niutter han kost av hemmansägarens förlag och slutligen skall han vara till förbunden att hos åboenframför någon annan mot skälig ersättning arbeta hvarmed han äfven niutter frit mulbete på utmarken för så många chreatur han på torpet om vintern kan föda samt nödig gärslefång och bränne och då torparen åhligen och i rättan tid fullgiör detta Chontrakt samt ställer sig trogen och Beskedlig mot mig och andra försäkras honom och hans tillkommande hustru en fri och orubbad besittning i bägge deras livstid i hvad hemmanet står som stadfästes med min egen hands namn
Gyllsboda den 26:e september 1808
Pehr Pehrsson
Med förestående Contrakt förklarar jag mig till fullgiörandet och efterlevande nöjd, ut supra.
Pehr Jönsson
Bevittnat av Trylls Jönsson Grafveboda
-----------------------------------
( Enligt Örkeneds Hembygsförenings årskrift 1996)

Det står "onera", pålaga skatter etc

Tack, för ordet "onera", det var ett nytt ord för mig. Då är det lite på #4, där det står 2 ?? lingon? tillsägelse. Sen är det bara att skriva rent det.

Nu har jag skrivit av kontraktet. Lägger in det här. Det är på ett par ställe som jag inte kunnat tyda texten. Låter detta rimligt?
KONTRAKT
Till åboe på hemmanet St Moen under Suntetorp antager jag Torparen Lars Johansson att bruka och bebo emot följande wilkor:
§ 1 Hemmanet emottages och tillträdes den 14 mars 1862 i det skick det då efter husesyn befinnes med skyldighet för åboen att aflemna husen i förbättrat skick äfwensom att under sin brukningstid, wäl sköta den till hemmanet hörande jord enligt de föreskrifter som från husbonden meddelas. Åboen ansvarar för hemmanets alla onera med undantag af Kronotionde och egare bevilljning hvilken af mig betalas.
§ 2 Åboen utgör på egen kost på dertill bestämda dagar 3 fullgoda karldagswerken i hwarje wecka och för året 20 kvinnsdagswerken dessutom mans och kvinns öfverdagar, som betalas med 500? Försummar någon utan laga förfall att efter bud eller på de bestämda dagarna framkomma, utgöre han därför ett dagswerke för hwarje dylik försummelse, utan betalning.
§ 3 Åboen skall årligen låta wäl spinna 3 skålp. häklat lin eller 8 skålp. Blåner, lemna ¼ tunna ren sållad aska, samt 2 ? lingon på tillsägelse och fortställa alla gångbud i tur med öfrige godset, likaledes i tur och efter bud hjälpdagar wid Gården, då kost erhålles.
§ 4 Till wedbrand får begagnas stubbar och ris, som tages på anvista ställen. Till reparation, och hägnaders nödiga iståndsättande erhålles utsyning; och får intet skogshygge, fällning af buskar eller träd ske, utan förut skedd utsyning och stämpling, wid åwerkans bot och förlust af rättigheten till laga Fardag.
§ 5 Åboen åläggas owillkorligt att bemöta husbonde samt den i hans ställe satt är, höfligt och anständigt samt med willighet förrätta de arbeten honom anbefalles, får ej intaga i sitt hus några boende personer eller hysa okänt försvarslöst folk, skall själv med de sina alltid föra ett ärligt nyktert och redligt levnadssätt, får ej på något wilkor bortföra hö eller halm, utan skall allt sådant uppfodras på stället, så att största mängd gödsel kan erhållas till hemmanets återjord. Inga främmande beteskreatur få emottagas utan husbondens tillstånd.
§ 6 Detta kontrakt gäller på år och uppsägning å någondera sidan ske enligt lag, så framt ej åboen öfwerträder någon af kontraktets innehållande punkter, eller ej fullgör sina skyldigheter, i sådant fall förbehåller sig husbonden att bestämma flyttning från hemmanet och brukningen wad tid och när honom godt synes.
Suntetorp den 6 juni 1861
Thrönvall?
Med förestående kontrakt förklarar jag mig nöjd och förbinder mig till dess noggranna iakttagande och uppfyllande.
Lars Johansson Närvarande vittne:
m.h.p.p. A. Bagge Johannes Andersson

Ett tips på en mycket innehållsrik sida "Nycklar till brukssamhället".
Här finns torparkontrakt, barnmorskekontrakt mm.
#8 Ett par detaljer:
Fjärde raden: ådoen - åboen
§6, andra raden: sramt - framt

#11 Jo, jag har en kokbok från samma tid. Det tar ett tag innan ögonen vänjer sig vid "s".

#8, en detalj till. På punkt 2 har du skrivit 500? det ska troligen vara 50 daler riksgälds - eller möjligen 500, men det verkar alldeles för mycket. Kan stå 50.0 dvs 50 daler 0 skilling. En daler banco motsvarade 1½ daler riksgälds.
Mark

#8 - och " 2 lod (eller möjligen annan symbol för viktsort, skålpund, lispund, mark etc) lingon på tillsägelse". 2 lod blir ca 6 kg tror jag).
Mark

Tack, Mark nu har jag skrivit dit "på". Detta med 500 finns ju på bilden i #0. Jag har ju förstått att det är någon form av valuta men har inte vetat hur jag ska skriva. Likaså med lingonen, det är ju en krummelur för ett mått, men vilket. Mätte man lingon i lod? Vad mycket det finns att lära
.

Hej igen
Kom plötsligt att tänka på en sida jag tidigare haft nytta av ett antal gånger, nämligen
http://www.algonet.se/~hogman/slmatt.htm
Hans Högman har också i några fall försökt rita av hur man skrev sorten för hand. Rekommenderas. Kanske det ska vara mark ändå, det liknar det tecknet (trots att det bara motsvarar ett halvkilo). Lingon borde väl mätas i rymdmått för torra varor tycker man annars.
Mark

Tack, för all hjälp! Nu på torsdag kommer min cirkel igen och då är det ju roligt att kunna dela ut Kontraktet, Har inte hunnit med allt som jag skulle gjort inför torsdagen men det är ju en dag i morgon också.