Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketteryrketitel
Läst 2973 ggr
lizzkulla1
0

Yrke - Övermask.

sockerfabriksarbetaren Lundberg Magnus Persson f. 1855 i Fjärestad.

fick en son Otto Johan Julius f.1890. död 1923

Hans titel är Övermask.     

vad är det, tror en förkortning av något slag

Cheyenne
0

Övermaskinist?

lizzkulla1
0

jag var också inne på de yrket, de är väl inom flottan

xian
0

Källa? Var och när har du hittat uppgiften?

Övermaskinist var väl den som basade över maskinisterna? Antingen till lands eller till sjöss. Knappast i örlogsflottan.

Kanske rent av på sockerbruket.

Jag tror att man kan dra en parallell med de modernare(?) benämningarna maskinskötare och maskinmästare. Med betoning på tror.

lizzkulla1
0

källan från cdn begravda i sverige.

Lundberg otto Johan Julius

f.15/12 1890

Övermask.

Landskrona

död 3/8 1923

begravd 7/8 1923

svenne
0

Han verkar något för ung för att vid sin död ha varit övermaskinist antingen i örloggsflottan eller handelsflottan.

Troligen hade han sin profession som maskinmästare på någon fabrik eller industri av något slag.

xian
0

Jag tror inte övermaskinist var någon grad i örlogsflottan. Det var inte inte befattningen ombord eller på land som användes i begravningssammanhang utan gradbeteckningen, till exempel flggmaskinist.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut i SCB-utdragen för avlidna i Landskrona 1923. Här benämns han endast som Otto Julius och med efternamnet Sandberg (förmodligen fel vid avskriften av dödboken). Födelsedatum samt dödsdatum stämmer dock.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I SCB-utdraget från Landskrona framgår det att Otto Johan Julius Lundberg avled i Göteborg, Oscar Fredriks fs och attest skickats till Landskrona.

Kikade i dödboken för Oscar Fredriks fs vilket är originalboken och där ser man med tydlighet att det ibland blir fel vid överföringen mellan församlingar och vidare till SCB-utdragen. Se bifogad bild från Göteborg. Här heter han korrekt Lundberg.

xian
0

I SCB-utdraget står han ju som f. korpral, maskinist. Han var således inte militär. Men hade varit. Korpraler fanns ju överallt, även i Kungliga Flottan.

I Landskrona fanns ju T4 och förmodligen fler regementen.

lizzkulla1
0

ni är fantastika   1000 tack

nu skall jag skriva av svaren och in i personbeskrivningen.

xian
0

Övermaskinist, var det som skulle stå på gravstenen?

I Göteborg kände man tydligen inte till att hade varit korpral. Finns det inte någon dödsorsak angiven? Han dog ju vid så unga år. Göteborg var ju en sjöfararstad, jag vet inte hur det var med Landskrona.

Varvsindustri fanns på båda orterna.

Cheyenne
0

Det finns en dödsorsak, både i Dödboken för Oscar Fredriks fs i Gbg samt införd i SCB-utdraget för Landskrona. Jag vet inte om lizzkulla känner till dödsorsaken men den är av den känsligare karaktären.

Det ska finnas en rapport från Poliskammaren i Göteborg enligt dödbok och SCB-utdrag. Den är ju naturligtvist inte skannad men skulle kunna ge mer information om hans arbetsgivare.

lizzkulla1
0

nej det vet jag inte, du får gärna meddela mej den även om den är tragisk.

min fars släkt är för mej inte så känd ännu, fast geografiskt är den nära    nästan bara i skåne

lizzkulla1
0

hur kommer jag rätt i detta SCB utdrag från landskrona

Cheyenne
0

Just det lizzkulla, jag skulle ju meddela dig dödsorsaken. Han begick tyvärr självmord. I dödboken står; Självmord, Skottskada i huvudet.

Tyvärr missade jag att notera vilken sida det stod på i SCB-utdraget men dödsnotisen finns även i dödboken för Oscar Fredriks fs.

svenne
0

lizzkulla, om Du har SVAR så går du in och söker på
bild-id: A0032276_00801 så har du honom där.

lizzkulla1
0

tack för hjälpen det var som jag trodde

lizzkulla1
0

svenne jag kommer inte in på svar  för jag är bara medlem i D.I.S