Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 1390 ggr
Cheyenne
0

Heminredningstips för släktforskare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hett heminredningstips för släktforskare med tillgång till AD Online.

Skriv ut tex förstasidan från en bouppteckning på ett lite tjockare papper med struktur. Använd färgskrivaren såklart och välj själv storlek, A4 är rätt lagom. Sätt bouppteckningen eller vilket dokument du nu valt i en gammaldags ram, tex mörkt brun trä, svart dito, mässing eller varför inte en förgylld om den avlidna var lite smårik. Bifogat exempel visar en silverpläterad ram med vacker utsmyckning.

Fint att hänga ovanför skrivbordet hemma.

AndersE
0

#0 Kul idé!

Cheyenne
0

Egentligen är det märkligt att man (läs jag) kan tycka att en gammal boppteckning kan vara dekorativ. Antar att det den är den rådande Shabby chic-trenden som påverkar. Undrar om mina barnbarnsbarn en dag kommer att rama in och hänga upp mina gamla shoppinglistor?

Obestämd

chrissan
0

Klart bra tips! Jag har en dödsnotis från vår gård inramad som tavla, en dräng som 1806 fick ett barn med gomspalt. Skadan skylldes av prästen på att pigan (modern) sett en elefant på bild 1806 i Skänninge när elefanten där. Syndigt värre.

(1806 var det sk Elefantupproret i Skänninge)

AndersE
0

Det finns på SVAR en del väldigt fina kartor. T.ex. hittade jag en över staden Ängelholms kartor från 1803 med vackra färger. Säkert hur stiligt som helst på väggen!

Jag hittade även en över den gård som farfars far hade några år.

chrissan
0

För att inte tala om Lantmäteriets kartor som man kan köpa på CD och sedan skriva ut på en reprofirma i storformat. Vi har gården 1632, geometrisk mätning med små söta bilder på hus och gärdsgårdar. Samt ett dokument som drogs upp 1763 när man bråkade med granngården om gränsdragningar.

pertho
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

¤0. Det var ett utmärkt tips. Dessutom vet jag precis vad jag skall välja att rama in. Det här bifogade kan väl bli snyggt. Det är anställningskontroktet från Amsterdam 1630 för min mormors farmors farmors mormors farfar, kolaren Nicolas Oudart, om sju års tjänst hos Louis de Geer vid Finspong. En ganska avancerad läsövning.

Hans egenhändiga bomärke finns i mitten längst ner.

Cheyenne
0

Oj!! Jag kunde tyda 1630! Inte mycket mer.

pertho
0

Jag håller på att öva mig. Nu är bilden i någorlunda vettig storlek.

Cheyenne
0

Nej, nej, Pertho, jag menade inte att bilden var för stor! Jag menade att det krävs lite kunskap för att tyda texten.

AndersE
0

#6 Vilket dokument!

Du får nog förse tavlan med en förklarande taxt…