Far på 1800-talet
DN skrev för över ett år sedan en artikel där man nämner en doktorsavhandling och bok "Det goda faderskapet" av historikern Tomas Berglund.
"- Både i skönlitteraturen och i tidigare forskning odlas en vanföreställning om att fäderna i samband med industrialiseringen övergav hemmet."
Det där är ju en fördom som åtminstone jag kan känna igen, trots att jag egentligen inte fått den bekräftad i min egen släktforskning. Därför verkar Berglunds slutsatser intressanta:
"I stället var det oftast så att 1800-talets tidigare jordbrukande fäder kom att arbeta nära hemmet och hade nära kontakter med sina barn."
"Med stöd bland annat från tusentals brev liksom uppfostringslitteratur från 1700-talet och framåt lyfter han fram en mer nyanserad bild av den tidens fäder. Visst förekommer disciplin, straff och dominerande despoter men i läsningen av närmare fem tusen brev från män adresserade till kompanjoner, affärskontakter, fruar och barn i 1800-talets Sverige framträder en betydligt mer aktiv fadersroll."
Läs gärna hela artikeln i DN. Jag blir i alla fall sugen på att läsa boken.
Det goda faderskapet i svenskt 1800-tal av Tomas Berglund
[