Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1043 ggr
chrissan
0

John Henry Steinmetz, St Barthélemy?

I boken Swedish Passenger Arrivals in the United States 1820-1850 finns en son till John Henry Steinmetz på St Barthélemy, vår västindiska koloni. Denne John Henry drunknade 7 april 1826, 36 år gammal. Hans son, Jean Henri, skrev brev till den svenske kungen den 31 oktober 1839 om ett arv som skulle finnas efter hans farmor som skulle avlidit i Sverige 15 juni 1832.

Eftersom jag har en del Steinmetz i en av mina släktfiler så skulle jag bra gärna vilja veta vem denne "John Henry" var. Några tips?

[ulle2]
0

En namne i alla fall Glad - finns bl.a på sidan 5 i pdfen

Jasper Yeates Brinton (b. 1878)

- [ Översätt den här sidan ]

Filtyp: PDF/Adobe Acrobat
correspondence regarding the divorce of his son John Henry Steinmetz (b. …. he sent his oldest son, John Henry Steinmetz Jr., to St. Eustatia in the Dutch

www.hsp.org/files/findingaid1619brinton.pdf - Liknande sidor

chrissan
0

Hmmm, superintressant dokumnet var det. Den John Henry som jag letar efter ska tydligen vara svensk - men det KAN vara en missuppfattning, namnet är betydligt vanligare i Tyskland. De allra flesta här i landet är samma släkt, därför är jag konfunderad.

torsbo
0

Den här boken kanske innehåller något matnyttigt:

Vem var vem på St Barthélemy under den svenska tiden? / Per Tingbrand

Tingbrand, Per, 1937- (författare)

Piteå : P. Tingbrand, 1992

Svenska 293 bl., [8] pl.-bl.

chrissan
0

Den blir man ju sugen på! Överhuvudtaget så vet jag väldigt lite om det koloniala äventyret. Boken finns på Carolina dessutom, i ref-biblioteket

Cheyenne
0

Den där boken såg jag på Svenska St. Barthélemy-sällskapets hemsida.

"Författare; Per Tingbrand. Sidor; 633, inbunden. Vikt; 2,3 kg. I denna guldgruva för släktforskare och andra med anknytning till vår gamla koloni ges inte bara en noggrann katalogisering av de människor som levde under svensktiden (över 6000 namn) utan också en god bild utav hur livet egentligen var under den här historiskt dramatiska perioden.
Pris: 800:- (exkl. porto)."

800 kronor, det var inte dåligt det.

chrissan
0

Men jag kan gå på Carolina (univ.biblioteket) och läsa! Då kan man ju se om boken är värd 800:-

chrissan
0

Jag börjar tro att min eftersökte man kan vara den som Ulle2 hittat. Att sonen skrev till svenske kungen berodde säkert på att ön då tillhörde Sverige, den döda modern kanske bodde i USA.