elgå 1871
på utdrag som medföljer som bild
står överst Laura oäkta andersdotter johanna piga Wik
Mellroth olof gustaf arrendator
mellan dessa föräldrar till LAURA står gifta
att Mellroth var far är riktigt men han var inte gift m. Johanna ,hon var ju piga på gården Mellroths fru väntade barn samtidigt m. pigan
Varför kan det stå så?

I kolumnen för moderns civilstånd uppges att hon var ogift. Kan noteringen "gifta" höra till Mellroth, dvs att han var gift!??

Sitter kvar på jobbet fortfarande så jag kommer inte åt några databaser härifrån, men står det inte emellan föräldrarna att de varit "gifta 1 3/4 år"? Bilden är lite otydlig… ska kika bättre senare i kväll om ingen hinner före.

Efter en titt i födelseboken i original på AD klarnar det.
Raden ovanför pigan Johanna Andersdotter är tom, där skulle alltså fadern ha stått om han hade varit känd.
Gustaf Olsson Mellroth har inget med Laura eller Johanna Andersdotter att göra, han hör ihop med Märta Svensdotter och deras son Johan på raden nedanför, det syns tydligt i originalboken och det är de som varit gifta i 1 och 3/4 år.
Så Lauras fader är tills vidare okänd, inte heller i den aktuella HL Elgå A1:19, sid 264 framgår det vem han är. Laura heter dock i HL Johansdotter, så antagligen hette fadern Johan.

Ja, det var ju inte helt lätt att se i SCB-utdraget. Knepigt skrivet!

I den dåliga bilden av SCB-utdraget saknas linjer mellan föräldra-paren, så det var väl det som ställde till det.
skall genast ta bort Mellroth som far till Laura, men här är en bild på min källa.
kanske där är nåot lurt med fadern till Lauras dotter TELMA där står fader okänd fast dottern har alltid hetat Feinsilber. Telmas 3 barn fick också heta Feinsilber men denna karl går inte att hitta
Vihar tänkt så i detta fallet att Telma blivit m. barn av en affärsbekant till sin arbetsgivare.
men tack för hjälpen m. Mellroth nu fick han ett barn mindre och renare samvete

Ha!! Fler än jag som misstolkade SCB-utdraget och inte kontrollerade födelseboken i original.

lizzkulla, det är uppenbart att Du har fått felaktiga uppgifter från Värmlandsarkiv. Slarvigt!
Personligen tror jag att det är Johan N. Gyllström som är far till Laura, det var inte så ovanligt att man fick ett "oäkta barn" först och sedan, efter ett tag gifte sig med varandra och fick fler barn.
Men det går ju inte att styrka (just nu i alla fall).
det är nog så Svenne, jag har hela tiden tyckt det var konstigt med den lilla texten om gifta, samtidigt har det varit dåligt av mej klarar jag inte av att läsa rätt, men nu känns det rätt-bra .

Det var som sagt inte alls ovanligt att ett par fick ett "oäkta" barn för att senare gifta sig och få flera gemensamma barn och nog tycker jag att det finns flera starka skäl som talar för att det var Johannes Gyllström som var Lauras far:
1) Gyllström var bokhållare på Wik, där också Johanna Andersdotter
bodde i närheten hos föräldrarna. Fadern var statdräng under Wik.
2) Laura kallas för Johansdotter i den första husförhörslängden
(innan Johanna och Gyllström ingår äktenskap).
3) I husförhörslängderna "efter" ingått äktenskap finns inga
noteringar om att Laura skulla vara "oäkta", hon står angven
som deras gemensamma dotter, på samma sätt som övriga
döttrar (och söner). Annars brukar det stå att det var "hustruns
oäkta dotter före äktenskapet", eller något liknande.
Lizzkulla, nog tror jag att Gyllström med all sannolikhet var far till Laura. Gyllström dog 1896, ska försöka leta upp hans bouppteckning vid tillfälle, den borde kunna fastställa faderskapet.
ja det vore ju skönt om så var fallet, för mej kan det vara så från och m. nu men framför allt från mina kusiner som kommer från den grenen alltså barnbarnsbarn till Laura
Laura föddes 1871-08-06
johanna-johan vigdes i elgå kyrka 1873-04-19 påskafton?
på vår värmlands sem. var vi i Älgå kyrka och bodde i Glava.
här en sida på 4 bilder av Laura de enda jag har tagna i Norge

lizzkulla, du skriver under inlägg #6 att Laura fick en dotter Telma med okänd far och att dottern fick efternamnet Feinsilber, så också Telmas barn i sin tur.
Detta borde vara Lauras dotter Telma;
18951229-642
Eriksson f. Feinsilber, Telma Rakel
Fallängsvägen 44
Död 18/4 1961.
Kyrkobokförd i Arvika östra, Arvika kn (Värmlands län, Värmland).
Född 29/12 1895 i Arvika (Värmlands län, Värmland).
Gift kvinna (1/5 1950).
Har du sökt fadern till Telma?
ja det är Lauras dotter, det enda barnet som vi vet om
har letat efter Feinsilber i många år. vet bara efternamnet
Laura var piga i Arvika hos tobaksfabrikör K-O- Jensen 1890 årsfolkräkning. 1893 blir hon piga hos handlare Björkman i Arvika
1895 29 dec, födds Telma m. fader okänd han kan ju inte vara totalt okänd eftersom där finns ett efternamn
Laura-Telma flyttar till Kristiania i Norge 1896-0221
Telma kommer tillbaka och flyttar in till mormor, vi tror Laura blev kvar i norge.
Telma hade 7 barn ingen vet något om Feisilber
I norska FT1900 finns några med samma namn:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f00301

Om man söker på "Feinsilber" i Kristiania år 1900 så får man tio träffar, så troligtvis är det väl någon av de tio som är Telmas fader.
Laura hade säkert varit i Kristiania tidigare även om hon inte tog ut flyttbetyg dit förrän 1896. Många västvärmlänningar åkte till Norge och jobbade vid den tiden, det var ju ganska nära…

På samma gata bor Amalia Gyllström
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=042&bnr=0004&lnr=04

#18 Telma var född 1895-12-29 i Arvika Östra (församlingen för Arvika köping) där modern Laura då var skriven (se bild).
Felskrivningen var nog att prästen först fört in Telma som född i Arvika Västra (landsförsamlingen), där föräldrarna bodde i Solberga, men sedan sett sitt misstag och antecknat henne som född i köpingen istället, vilket var det riktiga.

svenne, det där måste jag skriva ner någonstans. Inte första gången jag stöter på problem med Arvika. Ibland står det just Arvika Köping och inte har jag förstått att de är samma sak som Arvika Östra. Likadant med landsförsamlingen/Västra. Har muttrat mången gång när jag inte funnit vad jag sökt.

Jovisst är det så,
Arvika östra är tätorten, så att säga och idag heter den Arvika stadsförsamling, Arvika Västra är landsorten runt staden, alltså landsförsamlingen.
Man lär sej något nytt hver dag!
Laura var tjenstepiga hos fam. Koritzinsky i 40 år och stupade på sin post.
född 1871 utvandrade ,laura 25 år .arbetade i 40 år, ingen vet exakt när hon avled omk. 65 år och var är hon begravd?
Först visste ingen i släkten Koritzinsky något om Laura sedan kom detta fram om de 40 åren tacksam för det. mer vet inte dom.
tack för hjälpen, nu måste jag ta reda på Amalia Gyllström
känner inte till henne sen tidigare men där var ju endel som utvandrade.
Laura kan ju också bara kommit hem till Arvika för att föda barn
tänk om förfäderna skrivit lite dagbok