Vad är det som händer här?

En begravning i Uppsala ser det ut att vara. Frågan är vem som är "huvudpersonen"….
En korkad gissning: Nathan Söderblom år 1931?
Begravning, men av vem…?

Det ser nästan ut som en statsbegravning, tycker jag. Om man försöker bestämma åldern på herrar Lagerkvist och Johnson så borde man hamna i slutet av 50-talet, plus minus några år.
Jag har för mej att Dag Hammarskjöld fick en väldigt pampig jordfästning i Uppsala som t.o.m direktsändes i TV om jag inte minns fel. Gissar alltså på nytt och på Dag Hammarskjöld.

Åskan har gått här en stund så jag fick stänga av datorn. Under tiden har svenne kommit med rätt svar, Grattis! Bilderna är tagna ur Svensk Damtidning den 12 okt 1961. Kan inte hitta något datum för begravningsdagen.

Ja, det kan man undra! Känner bara igen kungen.
Ja, jag gissar att han är värd för det civilklädda paret.

Ja, Gustaf V är rätt, men värd är han inte. Han är gäst på stället.
Damen som står till vänster om konungen är "värd".
Året är 1938. Men var?

Vill bara nämna att jag var en av soldaterna utefter kortegevägen vid Dag Hammarskjölds begravning.
En vild gissning. Hade inte prins Carl ihop det med Florence Stephans på Husaby. Så det är väl hon som bjuder kungen på middan.

Ingen dålig gissning, Rune, och visst var värdinnan identisk med damen på christerm`s bild av fröken Florence Stephens på Huseby.
Kungamiddagen på Huseby år 1938 var det alltså frågan om.
Nja, prins Carl j:r hade väl inte ihop det med fröken Stephens, däremot försökte han ju att få henne att göra honom till arvtagare till Huseby gods och rikedomar vilket resulterade i den s.k. Husebyaffären.

Huset - #10 - är väldigt vackert tycker jag.
Precis i min stil… ;-)

Va då mörkt…..??

Lyndon Johnson svär presidenteden efter att Kennedy mördats?
Gjorde han det i ett flygplan?

Yes box allright, som tysken sa;
Visst är det LBJ som svär presidenteden ombord på US Air Force i Dallas den 22 november 1963 strax efter att JFK har avlidit i sviterna efter skotten mot honom.

Ängelholm fick stadsprivilegier 1516….400 års jubileum…
#25 Strålande kjersti!
Min farfars far deltog i jubileumsmiddagen på Hotel Thor. Jag har t.om en fimsnutt från tillfället då han - i sällskap med andra - knallar från hotellet mot torget, i förd rock och hög hatt.
Bilden har jag hittat i pappas gömmor.

Fasinerande bild. Undrar om Otto Kjerström var med?