Vad står det?
#0 Skulle vara kul att se helheten. Vilken Hfl är det?

Approbera? Dvs Approbitionsmönstring? Vet inte om det är samma sak som beväringsmönstring.
Från ordlistan;
"Approbitionsmönstring - En mönstring som gjordes för att godkänna soldater eller hästar"
Fast det verkar ju inte alls stämma med hans yrke. För visst står det väl att han är Guldsmed? 

Approbera betyder ju godkänna, antaga, bifalla. Kan det ha varit något annat som blivit bifallet/godkänt?

#1 Vilken husförhörslängd?
Det framgår av bilden i #0…..
Googlade lite. Approbation kan nog användas allmänt för "godkännande, gillande".
Godkänd gesäll?
#4 Ser det nu…
Kan M vara magistrat?

Från Nordisk Familjebok:
B. m. - vanligen förkortning af beatae memoriae (Latin) "i salig åminnelse"

Står det inte För. Guldsmedsgesällen dvs förre dito?

Annars står ju BM för Båtsman också men som sagt, någon soldat tror jag inte att han blir.

chrissan, menar du att han skulle ha blivit gesäll efter den förre dito i "i salig åminnelse"
#8 Hfl sträcker sig till 1850. Då är han 21. Förre?

Inte konstigt att vi har problem. Läste en artikel - i kvalitetstidningen som börjar på A - att ordet approbera togs bort ur SAOL i den reviderade upplagan som kom ut 2006. Ordet ansågs visst vara otidsenligt. 

Guldsmedsgesällens son var skomakare till sin död år 1901 och jag har full koll på honom.
Jag bara undrade vad
"B.m. appb. " står för i HL 1846-50 ?
Borgvik (S) A1:13, sidan 67.

Jag undrar om inte Anders har rätt i #5.
Att fadern var godkänd gesäll.
Men vad kan B. m. stå för?
Kan "B" vara förkortning för beatus som betyder salig eller avliden, och "m" för mortus = död, så du har nog rätt där, cheyenne.Fadern, gesällen var år 1850 död sedan nio år tillbaka, men det visste nog inte varken sonen eller prästen som skrev in uppgiften, det är det som förbryllar mej en aning.
Gesällen rymde nämligen från hustru och barn utan flyttattest år 1840 men till slut fann jag honom i en helt annan socken där han begick självmord genom "skärning i halsen", ett år senare.
#14 Kommentaren till hör väl en person med samma namn som står i kommentaren? Står det inte "Guldsmed gesällen Svante Larsson"?

När jag tittar på originalet så står "För" för föräldrar! Fast B.m appb KAN ju ha någo med självmordet att göra eller rymningen, för den var väl känd?
Om det är approberad så kan m stå för magistrat, de var den instans som godkände skråmedelmmar, men B. gäckar mig.

Om vi tittar på nästa Hfl, Borgvik AI:14 bild 81 sid 70 så står det i anmärkningskolumnen att han kyrktagit en piga och så står det "Bevärings M appb 50" (tycker jag)
Så min tolkning är #2 är nära svaret

Från Runeberg:
Beväringsmönstring kallades enligt
beväringsförordningen pröfningen
af de beväringsskyldiges duglighet
till krigstjänst. Motsvarar den
nuv. inskrifningsförrättningen.
Så Svante Laurent verkar ha blivit godkänd vid mönstring 1850 och skulle då stå till krigsmaketns förfogande till han var 25 år och han skulle tränas 12-14 dagar.

#17 Så är det nog.
Tack, swemah!
Jag är inte riktigt med… 
Svante Laurent. Larsson, född 1829. Är det han som blivit godkänd vid mönstringen?
Men raden under? Har han en far som hette Svante Larsson och var guldsmedsgesäll?

Om man ser hela bilden så ser man att det avser Svante f 1829, som har tilläggstext om vandel och annat. i den rutan står det "B.m.appb." och desutom text om För (= föräldrar, inte förre eller annat) till Svante, där fadern också heter Svante. Dessutom finns moderns namn längre till höger, på den del som inte syns.

Det var ju trevligt att det löste sig.

#20 Svante Laurentius, f. 1829 var son till guldsmedsgesällen Svante Larsson och hustrun Stina Cajsa Delin. Av någon anledning har prästen skrivit in föräldrarnas namn i husförhörslängden och jag fick för mej att kommentaren "B m appb" gällde fadern (guldsmedsgesällen)
Du hade rätt redan i #2, cheyenne!