Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 1659 ggr
CarpetDiem
0

Andersdotter Frösslund, Anna Lisa

Jag är lite konfunderad över varför denna kvinna heter Frösslund. På GID#2273.4.14600 ser man henne i Västra Ryd (C) som piga (1827).
Hon lär vara född i Österby Torp, Vallby (C) och föräldrarna är Anders Larsson och Maria Nilsdotter.
Båda föräldrarna dog när Anna Lisa var ung.
Familjen flyttade mellan Vallby och Arnö. När fadern dog kom de tillbaka till Vallby (Älgshuvud) där modern senare dog.
Efter denna händelse hittar jag inte Anna Lisa. Hon ska - enligt utflyttningslängd, flyttat till Arnö (igen) 1826, men där hittar jag henne inte i hfl. Inflyttningslängd saknas (eller så har jag inte hittat den). Däremot finns hon i Västra Ryd 1827 och då med efternamnet Andersdotter Frösslund.

Märkligt nog så finns det Frösslund på Arnö i början av 1800-talet. Men hur kommer det sig att Anna Lisa tar sig det namnet? Jag har inte hittat några släktförhålanden mellan familjerna (har iofs inte grävt så djupt).

Några tips om min mf ff mor?

Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

chrissan
0

Heter hon Frösslund senare i livet?

CarpetDiem
0

Jäpp!

Hon heter Anna Lisa Frösslund i vigselboken över Västra Ryd (C) på GID# 2273.22.61900 när hon gifter sig med soldat Svan.

Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Men fortfarande undrar jag varför hon hux flux heter Frösslund? Detta med efternamn har jag fått förklarat för mig förr att det var det inte så noga med. Bara man inte skaffade sig ett adligt namn. För det fick fick man inte.
Men varför i så fall välja ett namn somr edan finns på orten?

Hälsningar

Thomas

blombuketten
0

#3. Inte för att det kommer göra dig klokare, men hon har en syster som heter Johanna Frösslund som är född i Vallby 1803. Denna syster gifter sig 1827 i Västra Ryd med en Gustaf Brunn. Det lustiga är alltså att bägge systrarna heter Frösslund trots att pappan inte verkar ha det namnet. Det finns ju en del Frösslund (Fröslund) som kommer från Fröslunda (C), men det verkar ju inte den här familjen göra.

AndersE
0

Jag har sett exempel då man inspirerats av att andra tagit sig ett efternamn. Det kanske inte är så att det är märkligt att det kallar sig Frööslund trots att någon annan har namnet. Det kanske var just därför…?

"Frösslund är ju snyggt. Ska vi ta det?"

blombuketten
0

Kan i alla fall bekräfta, enligt SVAR hfl 1804-1814 11673 A 1/7 sid 213 att Anna Lisa är född i Vallby (C) 1811-04-01, där finns, förutom ovanstående Johanna (inlägg 4) en son Anders född 1807 och en till dotter Maria Stina född 1805, samtliga barn födda i Vallby. Familjen flyttar till Arnö (C) 1814.

CarpetDiem
0

#4. Tack för den uppgiften att hon också tog sig namnet Frösslund.
Jag har hittat 5 barn men har koncentrerat mig på Anna Lisa i första hand.
Eftersom Anna Lisa bara var 15-16år gammal då hon och systern blev föräldralösa, började hon arbeta som piga.
Tycker ändå att det är skumt att hon och systern tog namnet Frösslund. Skulle ha haft mer förståelse för detta om barnen var oäkta. Anna Lisa står dock som Andersdotter Frösslund i flera hfl efter det hon gifte sig.

Ett tag trodde jag att det hade blivit en förväxling. Det föds faktiskt en flicka på Arnö (Arnöbergs sätesgård) 1811 där fadern heter Anders Frösslund och var trädgårdsmästare GID#2290.6.100800. Då hade ju efternamnet varit klockrent. Problemet är att flickan heter Hedvig Sophia och det är fel datum.

Jag har råkat ut för detta en gång förrut där barnet först hade moderns namn för hon var född oäkta. Modern gifte sig dock senare och flickan fick styvfaderns efetrnamn vilket direkt efter styvfaderns död ändrades till ett namn som är slående likt den mans efternamn som vi tror är flickans biologiske fars.

Detta är ju iofs tjusningen med släktforskning. Man stöter på "problem" som borde vara logiska och enkla att lösa - men oftast är det inte så logiskt som man hade hoppats.

(Thomas

Hälsningar

Thomas

chrissan
0

Tog hennes bror också namnet? Ofta var det en bror som ledde så att säga och så tog syskonen samma namn.

CarpetDiem
0

Nope! Har heter Anders Andersson och arbetar som dräng i Husby GID#2446.19.46100.

På GID#2446.19.57200 hittar man tjänsteflickan Anna Lisa, men som Andersdotter. Likaså på GID#2446.19.57300.
Ena systern, Maja Stina hittar jag på GID#2290.10.25800 (Arnö) som piga men med efternamnet Andersdotter.

Anna Lisa ska enl. hfl flytta till Arnö 1826 men där hittar jag henne inte. Nu är en del blad skadade och några saknas så det kan vara en anledning. 1827 finns hon däremot som jag skrivit tidigare, i Västra Ryd (C).

/Thomas

Hälsningar

Thomas

blombuketten
0

Fast brodern Anders flyttar ju från Vallby till Husby (C) (och då inte det Husby som finns i Vallby, där han också bor). Tror det var någon gång 1828. Har du följt honom där och var han sedan tar vägen?

I Västra Ryd finns också systern Johanna som ju gifter sig samma år, 1827, som Anna Lisa verkar komma dit.

blombuketten
0

Med Husby menar jag Kungs-Husby.

blombuketten
0

För att göra saken ännu mer obegriplig så heter också den tredje systern, Maria Stina, Frösslund. Hon finns ju med där på prästgården i Västra Ryd tillsammans med sina systrar Johanna och Anna Lisa.

CarpetDiem
0

#10-12

Maja Stina som Andersdotter Frösslund men Johanna som bara Andersdotter. Detta gör mig ännu umer förbryllad? Brodern har jag inte hittat än på Kungs-Husby. Det finns många Anders Andersson där vid aktuell tid.

Kungs-Husby är förknippat med det jag skrev i #7. Detta hör ihop - fast mer än 60 år senare. Helt otroligt!

/Thomas

Hälsningar

Thomas

blombuketten
0

#13. Jo, Anders Andersson är ju inte precis det mest ovanliga namn Glad. Fast alla är väl inte födda samtidigt så du kanske kan särskilja dem på födelsedatum.

Det är synd att inte inflyttningslängden för Arnö finns för denna tid, för Anna Lisa flyttar ju dit 1826 med efternamnet Andersdotter. När hon sen dyker upp i Västra Ryd 1827 har hon också efternamnet Frösslund. Skulle ju vara intressant att veta om hon hade båda efternamnen i Arnö också.

CarpetDiem
0

Hfl för Arnö 1826 har jag nu läst ett antal gånger och kan inte hitta henne där.

Anders Andersson i Kungs-Husby får jag leta efter igen. Det är många sidor att kolla… Jag har gjort det två ggr men som vanligt är risken stor att man missar när man har suttit en tid och ögonen börjar bli fyrkantiga.

/Thomas

Hälsningar

Thomas

blombuketten
0

#15. Jag har inte Genline, men om du har det så undrar jag om det finns några inflyttningslängder för Kungs-Husby den aktuella tiden? Jag tittade på Svar och hittade inga.

CarpetDiem
0

Nope!

1851-1860 finns. Men inte tidigare. Om de inte ligger dolda i andra längder…

/Thomas

Hälsningar

Thomas

CarpetDiem
0

Jaha… å så hittade jag Johanna i Västra Ryd. Men där heter hon - i hfl A1:10 sid 124, GID#2273.4.14600, Andersdotter och gifter sig med en Anders Gustaf Norström (soldatnamn Brunn). I vb står hon som Frösslund liksom när paret flyttar ihop på Brunna Ägor (A1:10 sid 28).

På samma sida GID#2273.4.14600 är alla systrarna med.
Johanna, Maja Stina samt Anna Lisa. De två sistnämnda med tilläggsnamnet Frösslund.
Det betyder att alla syskonen tar namnet Frösslund. Brodern har jag ännu inte hittat…

Nu verkar det nästan som att jag får lägga detta på hyllan. Jag vet inte hur jag ska kunna gå vidare.

/Thomas

Hälsningar

Thomas