Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3440 ggr
Cheyenne
0

Haddon Sundblom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som har forskat på rubrierad persons svenska anor?

Från Wikipedia;

Haddon Sundblom, född 22 juni 1899, död 1976, var en amerikansk konstnär, främst känd för de bilder av jultomten som han skapade under sin tid på Coca Cola på 1930-talet. Enligt en vandringssägen ska Sundblom till och med skapat den moderna bilden av jultomten, men den fanns redan tidigare, dock befäste hans jultomtebilder den bilden.

Sundblom föddes i Muskegon, Michigan, i en svenskspråkig familj - fadern kom från Föglö på Åland (som tillhörde det ryska storfurstendömet Finland), modern var från Sverige - och det var otvivelaktigt nordiska traditioner Sundblom hade i åtanke då han skapade Coca Colas tomte.

Se bifogad bild!

Genea
0

se Anbytarforum Anbytarforum » Kända personers anor » Konst » Sundblom, Haddon http://aforum.genealogi.se/discus/messages/83331/25177.html?1009006453

och Google ger också en träff på en tidningsartikel "Eriksson känner till att hans föregångare har rötter på Åland och han skulle gärna ha sett den utställning kring Haddon Sundblom och julen som visades i Ålands museum i december i fjol.
Utställningen, som var ett samarbete mellan Ålands emigrantinstitut och Ålands museum, har inför den här julen flyttat till Föglö bibliotek där den pågår till den 13 januari."

Tilda
0

Här finns lite om Haddons familj www.sundblom.nu/tng

Haddons mamma Karin (Caroline) ANDERSSON, f. Feb 1863, Sverige , d. 13 Feb 1913

Tilda

Cheyenne
0

Jag har sett diskussionen på AF men det verkar råda delade meningar om var han föddes, troligast är väl dock USA.

#2 Jag kommer inte in på den sidan du hänvisar till. Framgår det någonstans var modern var född?

Genea
0

mer info här om andra sökningar efter modern

http://finlander.genealogia.fi/archive/index.php/t-2227.html

med gissningar från Emibas (jag kom till samma resultat, ingen Karin på Emibas med födelseår 1863 och månad februari, endast karolinor)

Tilda
0

Det står inget om var i Sverige modern är född. Försök på nytt titta på sidan Sundblom

Enligt sidan föddes Haddon i USA i faderns äktenskap no 2 med Karin Andersson som emigrerade 1890 enligt denna sida.

Genea
0

nu fungerade Sundblom-sidan, igår fick inte jag heller upp den. Modern anges som Karolina på gravstenen, inte Karin. Då är frågan vilket hon hette i Sverige?

Haddon anges på Sundblom-hemsidan född i Chicago, men jag hittar inte födelsen på CookCountyGenealogy, däremot en av hans vigselattester, och faderns dödsattest 1925. Familjen verkar ha flyttat fram och tillbaka mellan Illinois och Michigan.

Det finns ju också en möjlighet att hon inte var Anderson/Andersdotter i Sverige, utan hennes far hette Andersson oich hon emigrerade under sitt eget patronymikon men fick sedan sin fars efternamn/patronymikon i USA (jag har sett flera sådana fall).

Genea
0

Denna sidan ger mer detaljer om deras flyttningar och Haddons utbildning

http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~muskegoncounty/Bios/HaddonHubbardSundlom.htm

Gott nytt år!

swemah
0

Enligt Illinois Statewide Marriage Index så skrevs moderns namn

Carin Anderson vid giftermålet den 29 september 1894

swemah
0

Enligt census 1900 så är Haddon född i Illinois och Karin, hon skrivs så, invandrade 1890.

Enligt Census 1910 så invandrade hon 1888.  Hon står förresten som Head i census 1910 och verkar bo ensam med de tre yngsta barnen i Muskegon. Skrivs här Carline

Cheyenne
0

Tack för alla inlägg och all information. Uppgifterna om Haddons mor är ju minst sagt inte mycket när det gäller att söka hennes ursprung i Sverige.  Hon kan ha haft en patronymikon (Andersdotter) som blev Andersson vid emigrationen alternativt att hon tagit sin fars efternamn/patronymikon som Genea så riktigt skriver.

Gråter