Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2814 ggr
chrissan
0

Samma gamla vanliga visa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oäkta barn - igen!

Jag håller på att komplettera min forskning om släkten Steinmetz från Hudiksvall, de var handelsmän och präster. I Rotemansarkivet dyker det upp en Johanna Augusta Steinmetz f 4 maj 1860 i Biskopskulla. Hon får 15/2 1885 en oä dotter Elsa Augusta, som också får namnet Steinmetz.

En titt i födelseboken för Biskopskulla visar att Johanna är oä dotter till prästgårdspigan Carolina Eklöf. Och vad heter prästfamiljen? Jo, Steinmetz. Där finns två söner, David och Erik Johan. Det finns en del anteckningar om pigan Carolina (hfl Biskopskulla AI:11 s 171 och 172 (Gid 2291.20.91800) som är svårlästa - kan någon tolka dem? Pigan anger en dräng som fader enl hfl, men han nekar.

Carolina Eklöf dör 1872.

Carolina får en dotter till, Albina Carolina, 1867. Hon är 1900 prästgårdspiga på Gotland och heter Eklöf. 

Johanna arbetar som piga och städerska i Stockholm, ett tag skriver hon sig som Mamsell. Men alltid med namnet Steinmetz.

Erik Johan Steinmetz, faderns ögonsten (enl anteckningar i hfl), student i Uppsala, avreser 1972 till Boston. Där gifter han sig med en Anna Lovisa, de får två söner 1874 och 1876, de kommer senare til Sverige och bor ett tag hos hans syster för att dö unga, Modern står som änka i Census 1880.

David Steinmetz dör 1874 i Biskopskulla.

Kan man anta att det är någon av sönerna (Erik Johan kanske) som varit framme även när det gäller pigan Carolina?

Cheyenne
0

Att någon av sönerna Steinmetz skulle vara far till Johanna Augusta låter väl inte allt för otroligt. Det verkar ju märkligt också att Carolina Eklöf först anger en dräng som fadern, vilken nekar och att dottern sedan bär namnet Steinmetz.

Anteckningarna var inte helt lätta men på sid 171 verkar det ju talas om Carolina Eklöfs föräldrar som avlider. På sid 172 framgår det att Carolina dömts för lönskaläge och att barnet avlidit.

Jag undrar lite över Johanna Augusta Steinmetz' dotter Elsa Augusta. Varför ändrar hon sitt efternamn från Steinmetz till Lundin?

chrissan
0

Ja, det undrar jag också! Kanske fick hon reda på att fadern hette Lundin.

Carolina bor nästan hela livet på prästgården, trots det oä barnet. Hon flyttar sedan till en egen stuga (men i ett fattigt område). På något sätt försörjdes hon. Johanna flyttar vid moderns död till Uppsala - att hitte henne där är inte lätt. Frågan är när hon börjar kalla sig Steinmetz.

Cheyenne
0

Första gången Johanna Augusta Steinmetz dyker upp i Rotemansarkivet är den 09/09 1878, Klara fs. Hon kommet då närmast från Adolf Fredriks fs. Vid utflyttningen från AF bär hon efternamnet Steinmetz. Till AF flyttade hon från Uppsala i maj 1878.

När hon utflyttar från Biskopskulla i november 1873 till Uppsala har hon efternamnet Eklöf. Allt detta känner du ju till chrissan, det är mest för min egen jultröga hjärnas skull ;)

Så i Uppsala någon gång mellan 1873-1878 bytte hon efternamn.

Cheyenne
0

Ett tillägg; Johanna Augusta (Eklöf) Steinmetz var 13 år när hon lämnade Biskopskulla för Uppsala. När hon 1878 kommer till Stockholm och AF fs uppges hon vara barnpiga (blev ju sedemera bla sömmerska). Med tanke på sin låga ålder vid flytten till Uppsala bör hon ha konfirmerats någon av de första åren i U-sala.

Cheyenne
0

Hon utflyttar från Domkyrkofs, Uppsala med tidigare hemvist sid 597. Men sen var det ju det där med Uppsalas hfl *suckar djupt*

Cheyenne
0

Men jag hittade henne i Svartbäcksroten med efternamnet Eklöf (i utflyttningslängden 1878 heter hon dock Steinmetz).

AIaa:2, sid 597, 1865-1879

Bildid: C0004244_00507

pertho
0

I den svårlästa notisen i hfl står att Carolina Eklöf absolverats första gången för lönskalägi 1855-05-12 i Uppsala(?), andra gången här 1860 samt att föräldrarna lever i Funbo.

Cheyenne
0

Nästan rätt, de har lagt till efternamnet Steinmetz i ovanstående hfl. Foten i munnen

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad står det under under "Fröjd och enskilda anteckningar" för Johanna?

Taget från ovanstående hfl i Uppsala. Något med lättsinnig?Se bifogad bild.

Cheyenne
0

Står det; Lättsinnig, prostituerad?? Förvånad

chrissan
0

Tack, Cheyenne! Du fixar visst de hopplösa längderna för Uppsala också. Undrar just varför, det står ju också "lättsinnig, prostituerad" i anmärkningar. Steinmetz var en känd prästsläkt, bl a verkade de i Uppsala. Alfred Steinmetz (1831-1894) var hovpredikant. Fanns det något skäl eller kunde hon bara byta namn?

chrissan
0

I november 1872 reser Erik Johan Steinmetz till Amerika. Alltså ungefär smatidigt som Johanna avflyttar till Uppsala och någon gång därefter byter namn. Prosten Steinmetz i Biskopskulla dog 1869. Sonen David 1874. Hmmmm…..

Cheyenne
0

Tack, jag blir alltid så nervös när jag ger mig i kast med Uppsala hfl, förstår inte mycket av upplägget.

Det måste ha funnits ett skäl. Inte kan det väl ha varit så "lätt" att hon helt enkelt ville byta identitet vid flytten till Stockholm och tog ett namn som låg nära till hands, dvs från Biskopskulla. Det är så typiskt att det inte finns några konfirmationslängder för Uppsala, jag ville se om bytet skedde där.

Visste du föresten att hon fick en son i Stockholm 1882!??

http://www3.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/08_12022.pdf

chrissan
0

Nej det hade jag missat. Namnen: Erik! och kanske Albina efter systern.

Cheyenne
0

Precis vad jag tänkte!

Cheyenne
0

chrissan, har du noterat att Johannas dotter Elsa Augusta Steinmetz, utflyttar från Maria fs den 29 december 1885, till Brännkyrka fs. Hon är då endast 10,5 månad gammal. Johanna utflyttar samma dag till Katarina fs. Från -85 tom -86 står Johanna ensam i Rotemansarkivet. 1887 är de två förenade igen.

Cheyenne
0

Elsa Augusta återfinns inte i inflyttningen till Brännkyrka 1885. Kollade då utflyttningslängden för Maria fs och där finns bara modern Johanna med den 29 dec 1885 som utflyttad till Katarina fs.

Nästa gång jag finner de tillsammans är den 29/10 1887 då de inflyttar till Klara fs från Hedvig Eleonora fs. Utflyttningslängden för HE fs ger tre uppgifter. Elsa Augusta ska ha flyttat in i HE fs den 22/12 1886 och Johanna den 7/12 1886. Så var befann sig Elsa Augusta mellan den 29/12 1885 - 22/12 1886 om hon inte var med modern och inte heller i Brännkyrka fs?

En tredje uppgift är att Johanna ej är absolverad så en eventuell konfirmation kan vi ge upp tanken på.

Cheyenne
0

Skutt tillbaka till inflyttningen till HE fs enligt ovanstående uppgifter. Johanna flyttar mycket riktigt in i HE den 7/12 1886, då kommer hon från Katarina fs.

Elsa Augusta inflyttar ensam, men till modern, den 21/12 1886. Hon kommer närmast från Johannes fs.

chrissan
0

Johanna valde tydligen att behålla sin dotter. Det är också dottern som senare tar han om henne. De flyttar till Nässjö 1919 och sedan förlorar jag dem eftersom böckerna inte är scannade.

Men.. Elsa dör i Kalmar 1966:

18850215-292

Söderlund f. Lundin, Elsa Augusta

Frejagatan 9A
Kalmar 2

Död 28/2 1966.

Kyrkobokförd i Kalmar, Kalmar kn (Kalmar län, Småland).

Född 15/2 1885 i Maria Magdalena (Stockholms stad, Uppland).

Frånskild kvinna (17/1 1939).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Kalmar domkyrkoförs, Kalmar kn (Kalmar län, Småland)
Kalmar Sankt Johannes, Kalmar kn (Kalmar län, Småland)
Heliga korset, Kalmar kn (Kalmar län, Småland)
Sankta Birgitta, Kalmar kn (Kalmar län, Småland)
Två systrar, Kalmar kn (Kalmar län, Småland)

Födelseförsamling i källan:
Maria Magdalena (Stockholms län)

Källor:
DA / DOR 66 / RFV 68

Hon är ensam i graven enligt Begravda i Sverige.