Isabella Andersson
Är det någon här med den senaste versionen av dödboken som kan kika efter en Isabella Andersson född 1884-02-22 i Listerby, Blekinge. Jag tror hon förblev ogift (muntliga uppgifter) så efternamnet bör stämma.
Hon verkar inte vara med. Jag har provat med född Isabella, född Blekinge 1884.

Tack ändå AndersE. Jag får försöka söka henne från 1900 och framåt, vilket är det sista spåret jag har av henne.

Kan detta vara rätt person, så gifter hon sig (PLF CD3)Post LIS-V-2296
Petersson, John
Dräng, 18751120
Karlskrona Stad
Andersson, Isabella
Stenhuggdtr, 18840222
Yxnarum Nr 20
Vigda 15/11 1903 i Listerby (K)
Övriga uppgifter
Församlingskod: 108107
--------------
Källa: SCB Ck7383

Tack snälla lisopasi. Jag tror det stämmer.
Hennes biologiska far var Målaren Sven Andersson i Yxnarum, Listerby fs. Han avled dock när Isabella var 8 år gammal och modern Anette Sofie Olsson Kling gifte då om sig med en Stenhuggare Peter Karlsson Jernberg i Listerby.
Det skule kunna vara han som åsyftas då Isabella benämns Stenhuggardotter.

Det stämmer nog med all säkerhet, modern Anette Sofie och nya maken bodde år 1900 på adress Yxnarum Nr 20, som i Isabellas vigselnotis.
*sjunger* Vilken härlig dag, na-na-na-na-na-na-na-na-na…..! / Ted Gärdestad

kul att kunna hjälpa till. Finns en massa dödsnotiser i Listerby fram till 1920 på PLF CD3, och där finns hon inte heller med.

Nej, frågan är när hon avlider. Hon är min morfars "okända" faster. Min morfars far föddes u.ä. Modern var ovanstående Annette Sofie Olsson Kling vilken lämnade min morfars pappa i sin fars försorg.
Några år senare gifte Annette sig och fick Isabella, blev änka och gifte om sig med ovanstående Jernberg.
Min morfar träffade Tant Isabella, som hon kallades, vid flera tillfällen som barn (1920-talet) men han visste inte att det var hans pappas halvsyster. Det är något jag har funnit genom släktforskningen.

Kul att kunna knyta samman sådana band. Lite annorlunda att det var pappan som tog hand om ett utomäktenskapligt barn.

Annette Klings död finns med på PLF CD3 om du inte har den sedan innan, 1914-01-28 i Yxnarum Nr 20

Ja verkligen. Min morfars pappa var född 1878 så det hörde nog till ovanligheten.

Åh, tack, tack! Har sökt den men hade visst inte "rätta knycken". Tack!! 
Hej.
Peter Karlsson Järnberg var båtsman i Listerby och var son till båtsman Karl Karlsson Ny som var son till båtsman Karl Nilsson Ryd som var son till Nils Möller som inte var båtsman.

Tack snälla xian!
Jag ska ta med Peter Karlsson Järnberg i min släktforskning men enbart som andra make till min ana Annette S Olsson Kling då jag inte har något egentligt släktskap med honom. Jag ska också se om jag kan finna hans dödsdatum i SCB-utdragen. Jag får hoppas att han blev kvar i Listerby efter att Annette fick bort 1914.
Peter Järnberg och Annette hade för övrigt en fosterdotter född 1899. Utdraget ur födelseboken för Listerby, där fosterdottern föddes, anger inte mer än okända föräldrar tyvärr.
Har man väl hamnat på båtsmän 
Peter Carlsson Jernberg med familj(er) finns med i Kerstin Carlssons stenhuggarregister. Jag vet inte om det finns några uppgifter som är nya för dig. Du får titta efter.
Jag antar att det är Clara Elisabet f. 1899-08-16 som du är ute efter. Det är möjligt att det kan ha skrivits till något i efterhand i födelseboken eller att det finns någon notering i någon senare församlingsbok. Men det är knappast troligt. Och böckerna finns i Lund.
Jag brukar hänvisa till bouppteckningar men i det här fallet tror jag inte det ger någonting.