Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 5847 ggr
Cheyenne
0

Håkan Jeansson Mörmans anor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ana, Båtsman Håkan Jaensson Mörman föddes 1795-04-21, i Mörrum fs, Blekinge, se bifogad bild från fl. Han var son till Jean (Jan) Samson samt Inga Larsdotter. De var då bosatta vid Magleholmarna i Mörrums fs. Denna hjälp har jag fått av bla lisopasi och xian här på forumet, tack-eli-tack.

Fadern Jean/Jan Samson har okänt födelseår. Modern Inga Larsdotter skall vara född omkring 1770.

På SVAR är det ett svart hål avseende Mörrums kyrkoböckert. Helt tomt.

Så jag undrar;

1) Framgår det i någon av hfl efter sonen Håkans födsel 1795 var och när Jean Samson och Ingri Larsdotter föddes?

2) Enligt den lite haltiga källan Familysearch föds den en Jon Samson i Hällaryds fs, Blekinge år 1771. Skulle någon kunna kika på denna födsel? Även om det inte är rätt person så är jag nyfiken på vad Samson är för ett Patronymikon (från Sam?) Enligt samma källa gifter sig denna Jon Samson med en Inga Larsson i Mörrum år 1794 vilket passar in rätt bra med namnen på Håkans föräldrar och hans egen födsel året därpå.

xian
0

Hej!

Hos AD Online är Mörrum också ett "svart hål" så på den punkten kan jag inte hjälpa dig. Inte ännu i alla fall.

Samson kan vara ett "patronymikon" för just Samson. I Fridlevstad socken är det förhållandevis vanligt. Det finnns bland annat en båtsman Samson Samson Friberg (1770-1829). Sönerna till Samson NN hette Samson och döttrarna Samsonsdotter (som patronymikon). Namnet Samson är i hög grad släktbundet, båtsman Fribergs farmor hette Inger Samsonsdotter. Vad hennes far hette vet jag inte. Kanske var det rentav Samson Samson? Jag hoppas att jag inte har virrat till det alltför mycket.

Båtsmän i Fridlevstad socken

Gnidde
0

Ur vigselboken men vad det är för förnamn är svårt att säga.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Tack xian. Ja, jag har noterat, genom att söka lite, att söner till en Samson Svensson, som ett exempel, fick just patronymikonet Samson och inte Samsonsson som borde vara brukligt.

Och nej, du har absolut inte virrat till det för mig. Blir lite ledsen i ögat bara av avsaknaden av kyrkböcker för Blekinge.

Men, du eller någon annan kanske kan hjälpa mig med nästa frågeställningar.

BM Håkan Jaensson Mörman fick i sitt andra gifte med Ingrid Helena Fredriksdotter bla sonen Jan Håkansson, född 1831-05-03 i Mörrum. Ingrid Helena Fredriksdotter avlider i Mörrum 1840 och BM Mörman avlider därstädes 1846. Sonen Jan Håkansson är då endast 15 år gammal. I hfl för Mörrum 1844-1849, sid 313 finns en notering om att han utflyttar år 1847, 16 år gammal, men vart?

Nästa gång jag stöter på Jan Håkansson är när han får en son (min fm far) i Vollsjö i Skåne år 1863. Med utgång av detta kunde jag gå tillbaka några år till 1854 då han gifter sig i Blentarp. Jag har inte kunnat utröna när han inflyttade till Blentarp och varifrån. Det ser jag dock som ett mindre problem. Problemet är hans mor, ovan nämnda Ingrid Helena Fredrksdotter som enligt hfl i Mörrum var född den 7/12 1795 i Skåne.

Suck-dubbelsuck! En person med ett patronymikon född 1795 i Skåne. VAR i Skåne??? Skrikandes Det är vid såna tillfällen man är färdig att lägga ner.

Satte mig (utan att förvänta mig något) och sökte lite på Familysearch och finner en Ingar Lena Fredrich/Fredriksdotter född just den 7/12 1795 i Blentarp!! Det är ju i Blentarp jag finner sonen Jan Håkansson ett antal år efter att han lämnade Blekinge och Mörrum. Finns det en koppling? Han var 15 år när även fadern gick bort och därmed tillräckligt gammal att söka tjänst som dräng men man vet aldrig.

Nåväl, denna Ingar Helena Fredriksdotter var enligt Familysearch dotter till Fredrich/Fredrik Vitus Holm och h.h Maria Vernersdotter Westerlin i Blentarp. Men det gapar svart hos SVAR även avseende Blentarps böcker Gråter

Vad jag alltså skulle behöva hjälp med är:

1)  Vart flyttade Jan Håkansson år 1847? Mindre viktigt men en bonus att få följa hans väg till Blentarp.

2) Föddes det en Ingar Lena i Blentarp den 7/12 1795 som dotter till ovanstående Holm/ Westerlin?

3) Går det att följa henne framåt i hfl i så fall och se om hon flyttar till Mörrum fs i Blekinge där hon gifter sig med Håkan Jaensson Mörman år 1821.

I så fall är denna Ingar Lena Fredriksdotter identisk med min anmoder Ingrid Helena Fredriksdotter. Det är ett långskott men jag greppar halmstrån just nu: "Född i Skåne". Suck!!

Gnidde
0

Ur Soldatregistret fel födelseår 1793 i stället för 1795 kan vara han??

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Ja, det är han, hans födelsedata har skiftat men det ska vara 1795.

Håkan Mörman har jag koll på; hans första gifte 1815, hans andra gifte 1821 med ovanstående Ingrid Helena Fredriksdotter, deras barn samt hans död.

Cheyenne
0

Gnidde, tack för bilden under #2

Går det att utläsa Jan Samsons yrke? Jag har försökt men gått bet.

xian
0

#4 Visst är det densamme som du har hittat i Soldatregistret. Men man ska vara mycket försiktig med de uppgifter man hittar där. En stor brist när det gäller det registret är den totala avsaknaden av källangivelser när det gäller familjeuppgifter. När det gäller militaria är det lite bättre ställt.

Nu har jag i och för sig bara kommit i kontakt med de blekingska båtsmännen, men jag förmodar att det är lika illa över hela linjen. Registerprogrammet tillåter dessutom inga ungefärliga tidsangivelser. Så gissningar kan lätt bli till sanningar.

Registrets födelsedatum 20/4 1793 kommer med största sannolikhet från någon husförhörslängd. Det skulle mycket väl kunna vara en feltolkning eller felskrivning av 21/4 1795.

Och i 1816 års generalmönsterrulla står det så här:

Håkan Jaensson Mörman. Antagen 1812 vid 17 års ålder. Nu 21 år. Tjänat 4 år. Sjövan. Approberas.

Militärens åldersuppgifter stämmer mestadels rätt väl och i Håkan Mörmans fall skulle det innebära att han föddes omkring 1795.

Cheyenne
0

Hans födelse återfinns i Mörrum födda, den 21/4 1795 enligt bilden i mitt ursprungliga inlägg.

xian, hur hittar man Generalmönsterrullan? De är ju upplagda på SVAR men vilket Båtmanskompani ska jag söka efter?

xian
0

Fiskaren, dr. skulle jag vilja påstå. Alltså fiskaren och drängen. Inte fiskaredrängen.

Jag ska be min expert att tolka resten, om nu inte någon annan hinner före.

xian
0

#8 Generalmönsterrullorna för de blekingska båtsmännen hittar man i bokhyllan ;-) De finns till en viss del avfotograferade på mikrokort/mikrofilm.

Huruvida de finns på SVAR:s betalsajt eller ej vet jag inte. Finns de där borde de ligga under Karlskrona station: Blekinge båtsmanskompanier.

Sedan finns det förstås en del andra godbitar på min dator. 

Generalmantalsrulla.

Cheyenne
0

Inte i min bokhylla Flört

Ska kika vad SVAR har.

Rätt lustigt med Håkan Mörman. Enligt GMR (de uppgifter ja fått från dig och lisopasi) så var han Sjövan och Befaren (samma betydelse väl?) och ändå drunknade han vid en Rotemönstring. Verkar som om simkunnighet inte var ett krav för en BM. Obestämd

xian
0

Sjövan och befaren var nog inte riktigt samma sak. För att kallas befaren måste båtsmannen ha gjort ett antal månader på sjön och gärna en och annan långresa. Det gällde också att hålla kunskaperna vid liv. Annars kunde båtsmannen bli "degraderad" till obefaren. Sjövanan var nog mera beständig än så och varade nog livet ut.

Drunkningsolyckor var vanligt. Jag tror inte det var så mycket bevänt med simkunnigheten hos båtsmännen.

Ska du leta efter din Mörman i rullorna ska du tänka på att han tillhörde 3:e kompaniet (nr 172) före 1845 och 5:e kompaniet (nr 172) efter 1845 då den nya indelningen infördes.

GMR är en lite "slarvig" benämning. Det finns såväl generalmantalsrullor som generalmönsterrullor. Mantalsrullorna sträcker sig över en längre period medan mönsterrullorna är "ögonblicksbilder". Ungefär som husförhörslängd kontra SCB-utdrag.

Cheyenne
0

Tack för goda råd xian. Det är med "skräckblandad" förtjusning jag ger mig i kast med rullorna. Men rädsla är till för att övervinnas. Cool

Petar upp mitt inlägg under #3 också och hoppas att någon har möjlighet att kika på mina frågeställningar.

Gnidde
0

Lysning tog förmodligen ut den 14/9 vigsel ägde troligen rum 12/10. dom två vitnena är troligen Gunnar Hindriksson och Hans Johansson. Vilken typ av yrke dom båda vittnena har kan jag inte läsa ut. Titta i bilden under No7 där är Hindriksson bättre skriven.

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Kan det vara denna Inga Larsdotter f 1769 28 nov döpt 3 december 1769

Detta kan vara fdern

Rösund, Lars

Född: 

1735

Död: 

1805-12-20

Regemente: 

Blekinge båtsmanskompani

Kompani: 

3:E BÅTSMANS KOMP

Socken: 

Mörrum K

Rote: 

Flueryd Nr 77+ Mörrum 22

Hälsningar Gnidde.

xian
0

Om denne Lars Röslund står det inte mycket i Centrala Soldatregistret. Inga militaria eller några familjeuppgifter. Födelseåret är beräknat efter angiven ålder i dödsnotisen och den kan ju slå fel på flera år.

Om jag försöker få fram lite uppgifter ur rullorna så kan ni väl titta i kyrkböckerna. Mörrum finns ju inte med i AD Onlines utbud. Inte ännu i alla fall.

Cheyenne
0

Tack, vad snälla ni är. Tyvärr är det ju lika tomt hos SVAR men jag får väl samla på mig lite underlag och skaffa ett månadsabonnemang hos Genline.

xian
0

Personakt

BB-G3-0191-1760 --- Lars Niklasson RÖSUND

Båtsman för Flueryd och Mörrum i Mörrum sn.

Född

omkring 1743 se, Skåne, Kristianstad län 1).

Rullor

2).

Generalmantalsrulla 1751-1780: Född i Kristianstad län. Antagen d 16 juli 1760 vid 17 års ålder. Lars Niklasson Rösund.

Generalmantalsrulla 1761: Född i Skåne. Antagen 1760 vid 17 års ålder. Lars Nilsson Rösund. Sjövan.

Avlöningsrulla 1763: Lars Niklasson Rösund. Utredningen bruklig.

Avlöningsrulla 1766: Lars Niklasson Rösund. Absens.

Avlöningsrulla 1767: Lars Niklasson Rösund. Utredningen casseras.

Avlöningsrulla 1771: Lars Niklasson Rösund. Utredning felas.

Generalmönsterrulla 1774: Lars Niklasson Rösund. Timmerbåtsman. Antagen 1760 vid 17 års ålder. Nu 31 år. Tjänat 14 år. Sjövan.

Generalmantalsrulla 1774: Född i Skåne. Antagen 1760 vid 17 års ålder. Lars Niklasson Rösund. Sjövan.

Avlöningsrulla 1774: Lars Niklasson Rösund. Haft permission en månad.

Generalmantalsrulla 1781-1795: Född i Skåne. Antagen 1760 vid 17 års ålder. Lars Nilsson Rösund. Befaren. Afskedad af Kongl Amts Collegio d 10 juli 1788.

Kompani

BBG 3:e båtsmanskompaniet, nr 191 2).

Rusthåll

Mörrum sn, Flueryd nr 77 och Mörrum nr 22 2).

Antagen

1760-07-16 1).

Avsked

1788-07-10 3).

Död

1805-12-20 se, Blekinge, Mörrum fs 4).

Källor

1)

Generalmantalsrulla 1751-1780

2)

Krigsarkivet

3)

Generalmantalsrulla 1781-1795

4)

Centrala Soldatregistret

xian
0

Så nu har vi fått lite mer kläder på gubben.

Födelseåret är beräknat efter åldern vid antagningen. Denna åldersuppgift är betydligt säkrare än dem man hittar i husförslängder och dödböcker. Dels ligger de närmre händelsen i tiden, del tycks de ha varit mer noga i det militära.

Men kontrollera gärna dödnotisen och se efter om det verkligen står 70 år gammal i dödboken.

Nu återstår det att bevisa att "din" Inga Larsdotter är dotter till Lars Niklasson Rösund. Det kan jag inte hjälpa dig med.

Cheyenne
0

Tack xian för all hjälp. Nu har jag lite att ta tag i.

Gnidde
0

Husförhörsböckerna i Mörrum börjar 1813, dödböcker 1696, födde vigde 1696, inflyttning 1778, övrigt 1683 i genlines arkiv

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Här är notisen i dödboken för Mörrums fs 1805

Hälsningar Gnidde.

AndersB
0

Kul! Då har du ju resandeanor.

Cheyenne
0

Ja, det har jag sen tidigare också på min mormors spinnsida; Leijen.

Detta är min farmors svärdsida. MEN,  jag vet ju inte om Ingrid Helena Fredriksdotter är identiskt med Ingar Lena Fredrich/Fredriksdotter som ska vara dotter till Fredrich/Fredrik Vitus Holm och h.h Maria Vernersdotter Westerlin i Blentarp.

xian
0

#23 Jaha, då hänger jag också med ;-)

Tyvärr är det inte bara hos Genline som Mörrums husförhörslängder börjar 1813. Det är likadant i verkliga livet. Mörrum C:1 och Mörrum C:2 är avfotograferade och finns att köpa från DigiArkiv. Det ska nog inte dröja så länge tills de finns tillgängliga hos AD Online.

Mikrokort med rullorna för Blekinge båtsmanskompanier finns att låna/hyra från SVAR. 1800-talet är "komplett", det finns tre rullor avfotograferade från första hälften av 1700-talet och inget alls från den senare halvan av seklet. Den allra första rullan för Blekinge båtsmän vidkommande finns emellertid att beskåda här.

Jag har letat efter en bouppteckning för Lars Rösund men det verkar inte finnas någon sådan. (register över bouppteckningar finns avfotograferade hos AD Online) Bouppteckningarna är annars en framkomlig väg när tidiga husförhörslängder saknas. Och så är fallet i många blekingesocknar.

AndersB
0

#24 I praktiken är det nog klart, även om man förstås ska spika det med alla flyttningar osv. Vad är oddsen att det föds två Ingar Lena/Ingrid Helena Fredriksdotter (udda namn) exakt samma datum i Skåne?

Man får börja med att kolla i Mörrum hfl 1821 i Skärpinge, där ärbara och sedesamma pigan Ingrid Helena tydligen bor enligt vigselboken. Varför finns hon där? Släktingar? När flyttar hon in i socknen?

Kollade lite på din andra fråga om Janne Håkansson. Han sägs vara från Lövestad när han gifter sig 1854 i Blentarp med Ingar Hansdotter. I hfl 1854 på Blentarp nr 6 står han också som inflyttad från Lövestad. Paret flyttar redan året efter till Fränninge. Inga hfl eller flyttlängder denna tid i Lövestad i AD Online tyvärr.

I Blentarp finns hfl alla år från 1812 i AD Online, men inga flyttlängder. De sannolika föräldrarna glasföraren, krämaren och lumpsamlaren Fredrik Vitus Holm och Maria Catharina Vernersdotter Westerling var inte fast boende i Blentarp i början av 1800-talet. Mellan 1806 och 1816 verkar de ha hållit till i Sövde, där deras yngsta barn föds och dör. F V Holm dör i Eljaröd 1821 11/8. Änkan är eventuellt den änka Maria Holm som dör 1838 4/3 i Stora Lerhult, Blentarp.

AndersB
0

Förresten, Cheyenne! Har du dina anor någonstans på nätet? Du verkar inte vara med i Disbyt. Hemsida?

Blev lite nyfiken på hur långt du kommit med Ingar Hansdotters anor (Janne Håkanssons hustru). Glad

Cheyenne
0

Tack Anders. Det får bli Genline och kika i hfl för Mörrum.

Ang. Jan (Janne) Håkansson och uppgifterna om Lövestad; Jag har en bild från hfl i Mörrum (tack Ostkanten) där en anteckning finns om Jannes utflyttning 1845. Men jag har aldrig lyckats tyda den. Nu när du skriver Lövestad så blev det plötsligt kristallklart. Se bifogad bild.

Cheyenne
0

Ja du Anders, det är en så pinsam historia att jag knappt vågar erkänna det. Jag har namnen på Ingars föräldrar; Hans Månsson och Karna Hansdotter. That's it! Jag hade skrivit ner deras födelsedata med födelsefs, gifte, alla barnen, Ingars syskon med födelsedata. Satt en halv dag och följde familjen i hfl i Blentarp vilket var ganska lätt för de flyttade aldrig på sig. Skrev ner ALLT i mitt collegieblock. Samma collegieblock är spårlöst borta. Innan jag hunnit föra in uppgifterna i mitt släktforskningsprogram. Som jag svurit! Skrikandes

Och nej jag har inte mina anor på nätet - inte ännu i alla fall! Och nej, jag har fortfarande inte skickat upp några anor på Dispyt.

Cheyenne
0

Tillägg, jag hade föräldrarna till Hans Månsson och Karna Hansdotter också.

Gråter

xian
0

Jag tänkte nämna det här med namnen. Jag är större kännare av namnskicket i västra Blekinge men dubbelnamn vid den här tiden var inte så vanligt förekommande. Det brukade tyda på att vederbörande kom utifrån. Mestadels från Småland när det gäller östra Blekinge.

En titt i bouppteckningarna skulle kanske kunna ge en del. Det tycks inte finnas någon bouppteckning efter Mörman själv, men väl efter hans båda hustrur. Det fanns ju omyndiga barn åtminstone i andra giftet och brukade ju företrädas av någon på den avlidnas sida.

Cheyenne
0

Bra tips xian. Det kan väl inte vara så enkelt att Mörrum tillhörde Karlskrona rådhusrätt och magistrat!?

AndersB
0

#30 Förlåt att jag drog upp den historien! Kan iaf nämna att jag som hastigast slog upp Ingar och hon är född 1819 11/1 med föräldrarna Hans Månsson och Karna Mårtensdotter (inte Hansdotter). Hans bodde som änkling på Blentarp nr 6 ännu 1854 och står som född 1779 13/5 i Blentarp. Paret gifte sig 1805 14/6 i Blentarp enligt DigiArkivs vigselregister.

Men nu ska jag inte ta nöjet ifrån dig att forska vidare där!

Jag och några andra forskare letar ättlingar till skarprättaren Verner Wallin i Helsingborg, och om Ingar Lena Fredriksdotter dyker upp i Mörrum så har vi ännu en gren funnen! Som inkluderar dig.

[stormalen]
0

#6 #9 Vittnena i vigselnotisen ovan tolkar jag till strandfogden Gumme Hindrichsson 

tap. n (tapparen) Hans Johansson

/Anneli

Cheyenne
0

*skratt* Ingen fara.  Jag har nästan kommit över den pinsamma historien och visst ska det vara Mårtensdotter *tillfällig kortslutning*

Haha, skulle jag därmed ha en ana som var skarprättare!? Här svänger det bra. "Min" Ingrid Helena Fredriksdotters son Janne Håkansson fick en son, Nils Jansson, född 1863 i Fränninge. Han gifte sig rakt in i Adeln och Högborgligheten och blev far till min farmor. Hans hustrus föräldrar var mer än tveksamma till bröllopet mellan deras dotter och denna Handelsresande Nils Jansson. Tänk om de hade vetat att han eventuellt härstammade från en Skarprättare.

xian
0

Mörrum ligger i Listers härad och bouppteckningarna finns i Listers häradsrätts arkiv serie F II 

Bouppteckningarna för Listers härad är avfotograferade fram till och med 1850 och registret slutar också där. Registret är skivet på en gammal hederlig skrivmaskin. Originalet finns på landsarkivet i Lund och det är numera avfotograferat och finns på AD Online. Det går inte att söka i utan det blir till att bläddra.

Du hittar förutom länkar till NAD och en hel del annat smått och gott på OSTKANTEN.

Cheyenne
0

Då får jag skaffa abonnemang hos AD Online också men jag har varit jättesnäll i år så det får bli en julklapp till mig själv.

xian
0

#37 Jag kanske ska förtydliga mig. Det är enbart de maskinskrivna registren som finns hos AD Online.

Själva bouppteckningarna finns förutom i original enbart på mikrofilm/mikrokort och då fram till och med 1850. Jag tror inte SVAR eller någon annan ha skannat filmerna.

Men AD Online är ingen dålig julklapp i vilket fall som helst.