julkrubban 08
min julkrubba 2008 ser ut så här, kan variera p.g.a. sakerna som skall vara med finns eller ej.
för några år sedan blev jag av med Jesus var utan en tid,men sydde en walldorfjesus efter lite tjat, just nu bara en förälder det är en man.
Julkrubban tillhörde min farmor Hilma Herrström-Nilsson, så den är nog från 1950talet sakerna köptes in på EPA i Helsingborg
denstod så fint på hennes sekretär skivan var utfälld och allt stod på bomull så frestande att möblera om jag tror farmor-farfar såg rakt igenom mej , rör inte hilmas julkrubba sa farfar.
När jag fick ärva de som var kvar 1979 blev det barnens julkrubba. leka och möblera om som de ville så av orginaldelarna finns inte mycket kvar huset är orginal, vi trivs ändå med krubban och har den framme varje år. 2008 får den stå på guldpapper i dessa bistra tider.
#0 Trevligt! Kul med historian, även om det hänt en del under åren…
Min julkrubba har jag fått av mina föräldrar, så den minns jag sedan jag var liten. Har inte fått upp den ännu…
Det är så trevligt med sådana här traditioner!
Vi har ingen julkrubba. Jag ångrar idag att vi slängde bort den kyrka, som min man hade gjort på träslöjden på 50-talet. Ni vet en sådan där med rött papper i fönstren och en lampa inuti kyrkan, som lyste upp det hela.

Åker hem till mna föräldrar öv er jul och dagen innan julafton sätter jag upp krubban på deras inglasade altan, kallt men fint. Dessutom har vi ett landskap med tomtar som åker skidor. Ska se om jag kan ta något foto i jul.
När jag var liten fick jag hjälpa till flera gånger och sätta upp julkrubban i kyrkan. Den tillhörde en gammal prosts fru och var så fin, med vita små hus och palmer mm Det är fina minnen. Liksom min mors egen tillverkade krubba i keramik(snett och vint, som hon total förbjudit oss att sätta upp någonsin igen ). Men kul tradition är det med krubba.
Vad ska man ha som signatur tro?
ja, nästan alla har vi något minne av en julkrubba..
vi har haft en utställning här i byn i församlingshemmet där bl.a. min krubba var med och många andra av olika slag. från Tanzania en präst som varit missionär där på 1970-talet, en mamma hade sparat som hennes son gjort i skolan 1954.
upplevelserna kring julkrubban är ju olika för varje människa.
Vår julkrubba är, som många andra, ganska utsliten av barn och barnbarn. Den blir nog liggande i källaren i väntan på barnbarnsbarn. Här i Linköping har vi julkrubba i naturlig storlek på Stora Torget. Den introducerades av gamle biskopen Lönnebo för rätt länge sedan och varje julnatt föds ett Jesusbarn.
Min egen traditionsrika julsak är en numera ganska urblekt julduk med tomtegubbar m. m. Min hustru har också en julduk från sin barndom, så de två dukarna ligger på var sitt bord över julen.