Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettföremål
Läst 3373 ggr
Alsterolle
0

Sigilltext - hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade i går ett sigill som troligen tillhört min morfar. Stämpeldelen är oval, storlek 18x13 mm. Placerade den direkt på scannern för avbildning. Bilden är vänd men jag har svårt att tolka bokstäverna. Tacksam för hjälp.

Förresten kom jag ihåg när min far på kvällen innan julafton satte eld på  stänger med lack, droppade på julklapparnas snören,andades på sigillstämpeln och tryckte den på lacket. Jag undrar om någon fortfarande idkar denna gamla sedvänja.

gurin
0

När jag var liten lackades alltid paketen. Mormor gjorde så länge hon kunde och jag misstänker att det finns både lackstänger och sigill hemma hos min mor.

Varför inte skaffa lite lack och försöka läsa sigille som det var tänkt? Det brukar vara enklare. 

mv/gurin

AndersE
0

Jag fick en stämpel av mormor och morfar när jag var liten. Jag har lackat julklappar med den någon gång…

Jag tror Gurins förslag är bra.

Jag är inte så duktig på att tyda text, tycker de två sista är W D.

Kanske B L W D ?

leja
0

Min far lackar än idag. Han har dessutom ärvt ett gammalt sigill som har samma initialer som han har. För mig doftar det Jul med lack. Det är enklare att läsa om man trycker sigillet. Men det kan gå bra med lera eller vax om man saknad lack.

Vad ska man ha som signatur tro?

Niklas
0

Bifogat är sigillet vänt vågrätt. Vet inte om det hjälper så mycket men det går fortare än att ta fram julklappar och lack.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Fast var den inte rätt från början? Jag tycker att det ser ut som BLWD som Anders föreslog.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

#Jo, den var vänd från början…

Flört

Titti
0

Oj, det var svårt det här. Jag vred på den.

"B M I ? S"

"I"-et kan även vara ett J eller T. Och frågan är om det jag tolkade som ett S ska vara där. Om så är kan S-et kanske betyda son. Har du någon på din fars sida med de här initialerna?

Jag hade själv bryderi med en person med initialerna " I S G D" för några år sedan. Det visade sig vara en GustafsDotter.

InaN
0

Var också inne på att den skulle kunna vara upp och ner. Tycker det blir ett tydligt s på slutet isf.

Lekte lite med bilden…

AndersE
0

Olle, det vore kul att se ett foto på ett "tryck" - har du inte en bit modell-lera hemma…?

(Eller ett smörpaket - Skrattande)

Alsterolle
0

Skall försöka få till nåt i morgon tisdag .. Tackar för alla försök och tips hittills. Sedan så gäller det att hitta  en match text/bokstäver och namn.

Titti
0

Alsterolle

Hur går det?

//Titti

Alsterolle
0

Titti m fl !

Äntligen har jag försökt med "äkta" sigillack och lite andra material. Stämpeldyna och fästmassa är andra sätt.

Men bästa resultatet fick jag när jag placerade sigillet direkt på scannern och scannade in med 2400 dpi.

Resultatet bifogas.

Min tolkning: B M J L S.

Initialer: BMJ
L och S skulle kunna vara LarsSon.

Vad tror ni om detta?

AndersE
0

Det verkar väl vara en god hypotes. Har du någon som kan matcha den kombinationen?

Titti
0

Den där hypotesen tror jag också på. Jag var inte så långt ifrån då, även om jag inte är någon expert på gotiska stilar.Flört Har ju skrivit lite kalligrafi i mina dagar.

Man ser ju tydligt bokstäverna på sista bilden. B M J L S

//hälsnigar KYCED (om jag skulle varit född på den tiden)

Alsterolle
0

#14 Jomenvisst - du var verkligen nära och måste vara en baddare på att läsa gammal text! Jag tror att det är en mix av läggning och träning. Jag håller på och lär mig och hoppas att viss läggning föreligger !

OSOSs (Usch då som det blev…)

BertilM
0

Även jag skulle behöva hjälp med ett svårläst sigill.

Jag har en idé men vill gärna först veta hur andra tolkar tecknen.

Bertil

AndersE
0

#16 Skulle nog behöva en lite större bild…

BertilM
0

Här en större bild.

Titti
0

Tog mig friheten och klippte ut den spegelvända och vände den upp och ner.

Får det till K J E S 

Kanske tillhörde någon Karl EriksSon (eller ErsSon)

// hälsningar KYCED

Titti
0

Det som dom här båda stämplarna har gemensamt är både S:et och J:et.

Jag kan ha fel på J:et, kan som sagt vara I också. Det är små variationer på dom två bokstäverna. Bara en liten "krusidull" som skiljer dom åt.

exempel på namn:
J = Johan, John
I = Isak
E = Erik
har många som heter så här i min släkt

Gissar att sigillen är från 1700-1800 talet, eller före det. Var vanligt med Son och Dotter namn då. Var ju först i slutet på 1800-talet som det blev populärt att byta bort alla son och dotter namn. Mitt efternamn som jag har så blev till 1880 - var min farfars far som tog det.

Kanske man har nytta av att kunna lite kalligrafi. Kom snabbt på att det är en av de Gotiska stilarna.

//KYCF

Ps! Ska visa hur lika I och J är bara jag får tag på en kalligrafipenna. Ds!

BertilM
0

Tack för idéerna.

Eftersom jag oftast hört att sigillet tillhört en Oscar Strömberg har jag försökt hitta OSg i krumelurerna men KJES passar in på en annan släkting, Karl Ersson. Jag får undersöka om han också har ett förnamn på J, kanske Johan.

Bertil

Titti
0

BertilM.

Oscar kan mycket väl ha ägt detta sigill. Det kanske är arvegods.

//KYCF

AndersE
0

Hur går det med sigillen och deras proveniens, Olle och Bertil…?

Alsterolle
0

Tyvärr - någon proveniens vad gäller "mitt" sigill har jag inte kunnat hitta. Jag har inte heller något minne av vem som var förre ägaren. Det hade kanske kunnat ge bättre kopplingar.

Men mitt experimenterande ledde fram till #12 - och det kanske kan vara ett tips för andra …

Passar på och tackar alla försök till uttydning.