Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettutflyktstips
Läst 3241 ggr
Hirit
2006-06-08 23:44
0

JAMTLI

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vi varit på Jamtli med yngsta barnbarnet Max,1 år 3 månader.Första gången för honom,men han är väldigt nyfiken och tar i tu med allt som går att upptäckas och undersökas.

Jamtli är vår lilla oas i Östersund.Innemuseumet är helt underbart att strosa omkring i.Den del som ligger under markytan,om man ska uttrycka sig så. Det måste ses.

http://www.jamtli.com/historieland/historieland_frameset.htm

http://www.jamtli.com/

Sivan
2006-06-10 23:21
0

Jag var inne på hemsidan och titade runt lite och det såg väldigt roligt ut med en hel del aktiviteter för barn och ungdom. Både timmerflottning och körkort på lådbil är nog något som jag gissar kommer att passa Max i smaken när han blir lite äldre. Är det ett stall eller en ladugård som syns i bakgrunden på kortet? Väldigt fina fönster tycker jag och Max ser ju ut att vara väldigt intresserad.

Hälsningar

Sivan

Anna-hfg
2006-06-11 12:26
0

Påminner om Old World Wisconsin som jag var på i fjor när jag hälsade på släkten i Amerika. Där hade de byggt upp olika byar, t.ex. norska, danska, finska, "amerikanska", polska och fyllt med diverse gamla föremål. Mycket trevlig.

Solveig
2006-06-11 23:17
0

Jag har inte varit på Jamtli sen jag var liten, men det verkar finnas otroligt mycket att göra där. Vilken idérikedom och aktivitet som verkar finnas där.

Lisko
2006-06-13 11:39
0

När jag bodde i Östersund var jag ofta där, gillar speciellt julmarknaden.

Hirit
2006-06-13 18:01
0

Sivan,En del av huset rymmer ett mejeri och det andra delen är nog en stalldel,åtminstone såg jag någon som höll på med en häst där. Meningen var att vi även skulle se om vi fick titta in i mejeriet på tillbakadelen.Men vet ej om de andra gjorde det,eftersom jag var tvungen att gå efter ett par timmar. Ladugården med höns och kobås var vi däremot in i. Före 12 juni är det dessutom gratis att strosa runt ute på Jamtli,men då har inte aktiviteterna kommit i gång ännu. Men inomhus är det öppet året om.

Solveig, då är det hög tid att du gör ett besök på Jamtli nästa gång du kommer upp på besök och ni andra också. Så du har har bott i Östersund,Lisko.  Vi har också varit där på julmarknad(Jamtli) ibland så har det varit ordentligt kallt,brrr

Hirit
2006-06-13 18:06
0

Bilden före och den här är från innemiljön,som ligger under markytan till viss del,i alla fall i bottenplanet. Nu får man egentligen inte ta kort inomhus därnere,men det glömde vi bort.Hemlis På båda korten figurera hustrun till min tremänning från Chicago trakten.(2002) Den här delen tycker jag är fashinerande,det är byggd som ett naturlandskap.

[cherstin]
2008-12-07 20:30
0

Sommaren 2005 tillbringade jag en vecka hos min pappa som då bodde i Brunflo. Jag tillbringade en hel dag på Jamtli. Både ute och inne. Det var så himla mysigt. På Köpmangatan, där  polishuset nu står, bodde farmor och farfar och ovanpå brandstationen, högst upp i huset bodde mormor i en liten etta med kök när jag var liten.

Jag var också en hel dag på Landsakrivet och släktforskade. Jag besökte mina förfäders gravar både i Österund och i Järpen Och naturligtvis klättrade jag upp i utsiktstornet på Frösön! Pappa och jag åkte också till Anviken i Pilgrimsta där jag var på kollo sommaren 1959.

Denna vecka med pappa bär jag med mig med värme. Det blev hans sista sommar "i frihet". Han lever ännu men är i en annan värld.