Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthistoria
Läst 1595 ggr
[cherstin]
0

Hus i Stockholm

Hej alla!

Jag är ny här sedan någon vecka och har haft jättetrevligt varje gång jag loggat in. Nu har jag en fråga angående hus och adresser i Stockholm. Det är så att min morfars farmors mor föddes 1798 på Snickarbacken 2 i Stockholm. På nr 4 ligger Finlandshuset. Jag vet att Finlandshuset invigdes 1977. Jag tror inte byggnaden såg likadan ut 1798 och undrar om det finns något muséum som ev kan ha gamla bilder eller teckningar på huset som det såg ut då det begav sig. Det skulle vara så mysigt att lägga in bilden i min släktforskning.

Tack på förhand och ha en riktigt trevlig helg!

Cherstin

AndersE
0

Jag brukar alltid börja med att tipsa om vykort. Det finns vykort från nästan alla tänkbara vyer, nsätan alla tänkbara vyer åtminstone i stadsmiljö.

Jag brukar leta och köpa vykort på Tradera, men det finns många sidor på internet där man kan såväl titta på som köpa vykort.

chrissan
0

Två bilder från Snickarbacken i slutet av 1800-talet finns på Stockholmskällan

Sök på Snickarbacken. Om du har kvartersnamnet kan du söka på det och kanske ha tur.

[cherstin]
0

Tack så jättemycket!  Jag har vid två tillfällen varit på utbildning på Snickarbacken 4. Första gången var i början av oktober-08. Då visste jag inte att jag haft en ana där. Det visade sig under följande helg när jag satt med min släktforskning. Gissa om jag rös?! Andra gången var nu i torsdags. Känslan var stark, tänk om min ana hade gått på samma kullerstenar som jag gick på

Världen är liten…själv är jag född i Östersund.

Cherstin

[SvenA]
0

Stockholms Stadsmuseum har mycket bilder det ligger vid slussen och har ett forskarrum som jag ofta besökte förut

[cherstin]
0

# Tack! Ett besök där blir toppen och jag får ytterligare en anledning att ta tåget till huvudstaden! Cherstin