Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 8360 ggr
svenne
1

En bildgåta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad händer här?

AndersE
0

Någon slags teater?

svenne
0

Inte teater, men det bränns,
något unikt är på gång att visas…

Cheyenne
0

Ser ju ut som en bioduk…..!

AndersE
0

Ja, vänstra bilden ser ut som något slags scen, med huset som kuliss. Högra verkar vara en orkester framför en filmduk.

Cheyenne
0

Jag tycker det ser ut som om personerna till vänster bär folkdräkter. Kan det ha något med sång- och folklustpelet "Värmlänningarna" att göra?

Cheyenne
0

Anna Q Nilsson i huvudrollen?

leja
0

Ja, kan det vara visning av första inspelade Värmlänningarna ? Det gjordes väl en visning för inte så länge sen med kör och orkester ?

Vad ska man ha som signatur tro?

svenne
0

#5 Nu är Du nära.
"Värmlänningarna" är rätt men i vilken form?

Visst är det en bioduk, men varför skall man se på film ute i det fria?

svenne
0

Visst.
Leja kom med rätta svaret.

Värmlänningarna" spelades in sommaren 1921 i Ransäter. Regissören Erik Petschler hade engagerat svensk-amerikanska stjärnan Anna Q Nilsson i huvudrollen och en ung Fridolf Rhudin fanns bland de många lokala statisterna. Filmens folkdansare leddes av journalisten Gustaf Edgren från Kristinehamn, som blev "filmbiten" på kuppen och med tiden kom att regissera 33 långfilmer.

Filmen blev en stor succé, men under årens lopp har alla filmkopior av "Värmlänningarna" gått förlorade. Kvar i bygden fanns dock historierna om hur det gick till när filmtruppen invaderade Ransäter. En del av dessa berättelser har återgivits i Karl Axelssons bok "Tystnad! Tagning! - En bok om Värmland i filmen".

I maj 1992 reste tre svenska filmforskare till Moskva för att besöka det tidigare stängda sovjetiska filmarkivet. Till sin stora överraskning hittade de där en kopia av "Värmlänningarna", med ryska stumfilmstexter.

Svenska Filminstitutet restaurerade filmen med stöd av Film i Värmland. De ryska textskyltarna ersattes med de svenska originaltexterna. Filmen innehåller unika bilder från dåtidens Värmland och är i sitt restaurerade skick ca 76 minuter lång när den visas i rätt hastighet: 16 bilder/sekund.

I augusti 2001 fick "Värmlänningarna" nypremiär vid en utomhusvisning på Hembygdsgården i Ransäter. För musikackompanjemanget svarade Värmlands Sinfonietta, med ett nyskrivet arrangemang av Per-Olov Davidsson, baserat bl a på Andreas Randels originalmusik till folklustspelet.

Arrangemanget genomfördes inom ramen för Värmland Classic Festival, i samarbete med Film i Värmland, Hembygdsföreningen i Ransäter och Sveriges Television Karlstad.

Här kan man läsa den intressanta storyn om stumfilmen som var borta men som hittades i Moskva!

Cheyenne
0

Det var därför jag skrev under #6 "Anna Q Nilsson i huvudrollen?" ;)

svenne
0

Visst har Anna Q Nilsson huvudrollen i originalet av "Värmlänningarna" så det är helt rätt.

svenne
0

En ny bildgåta,
vem är det här?

Ello
0

En berömd värmlänning?

svenne
0

Nix, ingen värmlänning, faktiskt.

En mycket känd person, dock är vi nog vana att se honom som lite "äldre".

Han har en del gemensamt med den här mannen.
Någon som klarar detta utan att "googla?

swemah
0

Kan det vara Lewi Pethrus?

swemah
0

Också en fortsättning. Bild två är ju Stanley Sjöberg, predikant som bla a varit/är verksam i Sundbyberg. Sjöberg har väl sina rötter i Pingströrelsen, där Pethrus var verksam

svenne
0

Visst, helt korrekt.
Det är Lewi Pethrus i yngre dagar.

xian
0

En ny bild!

Vem är mannen på bilden och var är bilden tagen?

svenne
0

Han är väldigt lik den nuvarande biskopen i Karlstad men det kan det ju inte vara.

Skall han föreställa "Bockstensmannen"?

AndersE
0

#18 Dick Harrison? Men var och varför…?

svenne
0

Javisst är det Harrison, det ser man ju nu när Anders sa det.Skäms

Kan det vara i anslutning till medeltidsveckan på Gotland?

xian
0

Visst är det Dick Harrisson som har hållit föredrag under medeltidsveckan i Visby förra året Flört

xian
0

Ny bild! Var ligger kyrkan?

AndersE
0

#23 Blekinge?

Flört

xian
0

#24 Inte Blekinge och inte Småland om nu det kan vara till någon ledning för en skåning Flört

AndersE
0

#25 Kan det vara ett foto från Malmöutflykten? Österlen?

xian
0

#26 Nej, det var under en resa till Helsingborg Flört

svenne
0

Bilden verkar ha låg upplösning för att vara tagen med en "egen" digitalkamera. Jag förstorade bilden för att kunna se årtalet på tornet men blev inte klokare för det, på grund av den dåliga upplösningen.

Östergötland? Tornet verkar vara av senare datum än långskeppet…

Ello
0

Vinslöv kyrka i Västra Göinge härad!

xian
0

Jag tolkar årtalet till 1759, under årtalet står bokstäverna C och K.

1759 är säkerligen det år som det ombyggda tornet stod färdigt. Jag är imponerad av din sakkunskap.

xian
0

#29 Visst är det Vinslöv Flört

Ello
0

Ny bild!

Vad är detta?…och var?

svenne
0

….ser ut som något i de forna öststaterna…

Är det Sverige, ser det ut som ett krematorium eller något dylikt…

Ello
0

#33  Öststaterna!…den va bra Svenne!Skrattande

Det är Sverige och något dylikt!

svenne
0

He-he, är det en modern kyrka?

AndersE
0

#32 Klippan?

Cheyenne
0

En liten ledtråd kanske? Bara i Skåne finns över 450 kyrkor…!  Flört

AndersE
0

"Sankt Petri kyrka, ritad av den berömde arkitekten Sigurd Lewerentz på 1960-talet, är en arkitekturpärla. Är du det minsta intresserad av arkitektur, samtidskonst eller andliga platser, är detta en måste-utflykt. Trots det verkar kyrkan vara relativt okänd - jag var alldeles ensam förutom städpersonalen vid mitt besök, när det borde vara turistbussar på rad och japaner med kameror.

Sigurd Lewerentz ritade kyrkan när han var 77 år, och han lade all sin livs- och hantverkserfarenhet i bygget. Varenda en av de tusentals hårdbrända helsingborgstegelstenarna är utvald av Lewerentz. Många detaljer har djup kristen symbolik. Detaljerna är utsökta, även dem man inte ser, som exempelvis att det på var och en av de fyra kyrkklockorna finns en dikt av Bo Setterlind. Här hänger en gobeläng av X:et och i sakristian hänger en Petrustavla av Erik Olsson (Halmstadgruppen). Utanför finns en skulptur av Christian Berg."

Kopierat härifrån

Ello
0

#35 Ja, en modern kyrka!

#36 Mitt i prick,Anders!

St:Petri kyrkan i Klippan,ett mästerverk av arkitekten Sigurd Lewerentz.

Kyrkan

Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

#39 Jag jobbade många år i Ljungbyhed så jag har passerat Klippan och kyrkan många gånger…

Ello
0

Fick telefonsamtal, därav mitt sena svar! Men det fixade Anders!

Tack!

svenne
0

Vem är damen och var är bilden tagen?

Cheyenne
0

#43 Åååååhhhhhhhh, henne såg jag på bild bara för ett par dagar sedan. *Letar förbrilt i minnet*

svenne
0

Leta på…
Hoppas Du inte aåg henne i verkligheten, i så fall borde Du bli medium…

swemah
0

Kan det vara Florence Stephens , fröken på Huseby?

Cheyenne
0

Japp, där var hon Swemah. Läste lite om Husebyaffären häromdagen (har varit på tapeten förut). Jösses, mitt minne börjar bli kort eller fullmatat kanske….!

kjersti
0

#43 Jag kände igen henne och kom ihåg innan jag skrollat ner!

Bor inte så långt från Huseby och har varit där några gånger.

svenne
0

Visst var det Florence Stephens , fröken på Huseby.

Husebyaffären var på tapeten på 1950-talet.

svenne
0

En ny bildgåta:

Vilken kändis sprang här och skramlade med mjölkflaskor i sin barndom?

Ledtråd: Billy

ambi
0

Kamprad!

AndersE
0

#51 Det var snabbt och säkert rätt!

svenne
0

Visst!
Ingvar Kamprads barndomsby, Elmtaryd i Småland var var det!

Ledtråden Billy anknöt till Ikeas klassiker, storsäljaren "bokhyllan Billy".

Det var nog en för bra ledtråd i början…..
men snabbt och rätt varv det, ambi.

ambi
0

Det var säkert för att jag såg en intervju med honom i förrgår på TV och Billy-klassikern, gav mig definitivt svar på att jag var inne på rätt spår.

Jag skulle ha gissat på Kamrad i alla fall, eftersom det var han jag tänkte på, när jag såg bilden. Glad

svenne
0

Var i kartboken befinner vi oss nu?

svenne
0

Kanske dags för lite hjälp.
Om man tänker lite "framåt", så kan den här bilden ge en ledtråd.

svenne
0

Inga förslag?

Bild nr 2 kan ge en ledtråd…

Cheyenne
0

Stig Lindberg??

Ello
0

Är vi i  Dalarna?

svenne
0

Stig Lindberg, nix, det är huset i #55 jag vill veta vad det är och var det finns..

Stig Lindberg skapade väl alster, men inte med sina egna händer som den här mannen, som lät bygga huset på bilden i #55.

Ello
0

Då säger jag …att det är Wilhelm Petersson Bergers hus Sommarhagen på Frösön!

svenne
0

Nix, det är fel.

En ledtråd tll:

swemah
0

Vi är säkert i Arvika, bilden visar Oppstuhage, konstnären Christian Erikson bostad och atelje

swemah
0

Och nu förstår jag kopplingen till prins Wilhelm, tog ett tag att koppla Christians första hustru till kvinnan som längde levde tillsammans med prinsen.

svenne
0

Helt rätt, visst var det Oppstuhage i Arvika.
Bildhuggaren Christian Erikssons första hem,

Bild nr 2 visar Prins Wilhelm.
Christian Eriksson var gift 1894-1911 med fransyskan
 Jeanne Tramcourt som sedan var sambo med Prins Wilhelm som ses på bilden i #56.

Bilden i nr #57 är möbler, tillverkade i bröderna Erikssons möbelverkstad i Arvika.

Bilden i nr #62 är skulpturen "Bågspännaren" av Christian Eriksson, står på Kornhamnstorg i Stockholm sedan år 1916.

Bra gjort, swemah!

ambi
0

Om jag inte missminner mig, så har Stig Lindberg något med Umeå att göra. Ett vackert fontänliknande konstverk gjort av konstnären har kommunen låtit sönderfalla. Skandal!

Som svar på "58:s förslag.

Cheyenne
0

#66 Ja, Stig Lindberg var född i Umeå.

ambi
0

#67 Tack! Skäms

Cheyenne
0

ambi, är det här fontänen i Umeå?

ambi
0

Nej, fontänen fanns på 60-talet i en ljusgård i ett hus till höger utanför bilden. Sedan sågades fontänen tydligen ned för att passa i stadshuset och där har det stått och förfallit. Det går tydligen inte att återställa det till ursprungligt skick, så nu vet man inte vad man ska göra med det. Att man kan få handskas med offentlig konst så här och speciellt när konstnären är så känd är ju ofattfart.

#69 Det skulle vara kul om du hittar en bild av fontänen jag nämner också!

ambi
0

På internet under rubriken "Interpellationssvar-Stig Lindbergs fontän" kan man läsa den trista historien. Synd att det inte finns en bild på fontänen.

svenne
0

Den här bildgåtan är så enkel att det blir varken ledtrådar eller priser…

Jag tyckte bilden och flickan var så fina så jag ville spara ner bilden.

Kort och gott vem är det här?

Som sagt, inga priser….

Förslag?

AndersE
0

Astrid Lindgren

svenne
0

Visst, härliga, underbara Astrid Lindgren var det!
Antagligen ett konfirmationskort.

Cheyenne
0

Den här är  också så enkel, så enkel så jag fick reducera bilden något Flört

Vem var personen?

ambi
0

Ja den var enkel, om det nu är Sigge Furst (med tyskt )

Cheyenne
0

*skratt* Ja, hans ögon känner man igen. Visst är det Sigge Fürst

Cheyenne
0

Precis som de här ögonen, visst känner man igen dem.

svenne
0

Skånske Edvard P.

Cheyenne
0

Javisst svenne! Från filmen Baldevins bröllop inspelad i Fjällbacka med premiär 1938. Här med sin stand-in och stuntmannen Allan Waldner.

svenne
0

Och vem kan detta vara…?

ambi
0

Björn Skifs!

svenne
0

Oogatjacka!

svenne
0

En bild att fundera på i ösregnet.
Kort och gott,var är detta?

ambi
0

Ösregnet? Här är det sol och rimfrost på vägarna.

En hjälte från kriget 1808-1809?

svenne
0

Intelligent gissning, men dessvärre fel.
Den personen som föddes här var på sin tid en av de aderton.

Cheyenne
0

Erik Gustaf Geijer? Om vi nu befinner oss i Värmland??

Flört

svenne
0

Värmland är givetvis rätt!Skrattande

Det här ståtliga huset  (som inte ligger i Värmland) var hans sista boning i livet, lite skillnad mot födelsestugan, han är alltså född i huset på första bilden.

Kommer man på vem personen är är det lätt at ta reda på platsen för hans födelse.
Han var en stark beundrare av Napoleon och bl. a professor i grekiska.

Cheyenne
0

Ja, då gissar jag hej vilt; Esaias Tegnér?

Cheyenne
0

Född på Kyrkerud i By socken (Värmlands län)

svenne
0

Javisst var det Tegnér!
Komministerbostället i Kyrkerud utanför Säffle var det.

På minnesstenen står det:

Här stod hans vagga I Wexiö hans graf I sången hans minne

Det stora huset på bilden i #88 är Östrabo, biskopsgården i Växjö där Tegner slutade sina dagar 1846.

Bravo!

Cheyenne
0

Det var när du skrev att han var professor i Grekiska för det visste jag. Hade dock inte en aning om att han var en anhängare av Napoleon.

Micce
0

Här är en länk till en artikel med bilder på ovan nämnda fontän i stadshuset i Umeå. Både före och efter.

Artikel i VK

lizzkulla1
0

för några år sedan sökte vi oss till detta vandrarhem, som det nu är  men där var fullt.  så det blev Ransäters kyrka och TAGE-AINA ERLANDERS grav som fick ett besök. likaså gick

vi i Tages barndomshem tvärs över gatan från kyrkan

vilken känsla att stå vid denna grav , jag har träffat både Tage-Aina en del gånger två fina människor

Micce
0

Jag glömde skriva att det var Stig Lindbergs fontän i #93

ambi
0

#93 Lite nostalgisk blir jag, när jag ser ..öbergs damsalong till vänster på den nedre bilden. Där låg Sjöbergs damsalong. En damfrisering, där jag 1969 lånade en hårpostisch, som behövdes, när jag skulle kläs till brud.

pertho
0

#92. Tegnér fick liksom många andra samtida (t. ex. Beethoven) anledning att ha olika åsikter om Napoleon vid olika tillfällen. Under Napoleons fälttåg i Egypten 1798 kom det ut ett rykte att han var död och den 16-årige Esaias Tegnér skrev då en lång hyllningsdikt till hans minne: "Vid tidningen om Bonapartes död." När det senare visade sig att ryktet var falskt kom en något kortare glädjedikt om idolens återuppståndelse.

Efter Waterloo skrev han "Det eviga med raderna :
Vad våldet må skapa är vanskligt och kort,
Det dör som en stormvind i öknen bort.

Är det i Havamal det står: "Ingen må prisas lycklig före sin död"?

svenne
0

Tegnér är väl inte direkt en av mina favoritskalder om jag ska vara riktigt ärlig.Obestämd

svenne
0

Vem skakar hand med Elvis?

Solveig
0

Little Gerhard från Västerås

svenne
0

Helt rätt, visst var det Little Gerhard.

Little Gerhard var även populär i Tyskland där han
spelade in 8 låtar på tyska på skivmärket "Electrola"
och medverkade i filmen "Und Noch Frech Dazu".
Det blev också en rad framträdanden på tyska
restauranger. I Berlin spelade Little Gerhard på
"Casa Leon" och vem satt inte i publiken om inte
Bill Haley. Dagen efter var det Little Gerhard som
på "Sportpalats" satt och lyssnade på Bill Haley som
i Sverige och Europa var jättepoppis vid denna tid
genom sin hit "Rock Around The Clock". En annan
kändis gjorde lumpen i Tyskland - Elvis Presley -
som genom tysk TV hört talas om The Scandinavian
King of Rock´n´Roll. Ett möte mellan Little Gerhard
och Elvis Presley blev resultatet.

One point to Solveig.

svenne
0

En bildgåta till då,
Att det är Hitler och en del av hans avskyvärda förbrytargarnityr på bilden ser väl alla, men vid vilken händelse är bilden tagen?

ambi
0

Görings svenska hustru begravs?

svenne
0

Japp, Carin Görings kvarlevor förs i en stor tennkista, tillverkad i Stockholm, från Lovö kyrkogård till Görings jaktslott "Karinhall", ungefär åtta mil nordost om Berlin år 1934.

Helt korrekt, ambi!

ambi
0

Hette hon Karin von Rosen, eller var hon släkt med von Rosen? Jag kom senare på när jag svarat att hon begravdes nog på Karinhill, alltså måste hon ju ha hetat Karin. Karinhill var fel, för det hette tydligen Karinhall. Låter dessutom mer tyskt än hill.

ambi
0

Svenne!

Jag vill bara tillägga att jag tycker att du ställer bra frågor. Det är bra att det är blandat, för det här med geografi är jag inte bra på, men där kan andra vara mer kunniga.

Så blandad kompott är bra! Glad

svenne
0

# 105 Karin Göring var dotter till en friherre vid namn Fock. Modern var från England. En syster till Karin var gift med greve von Rosen på Rockelstad slott i Södermanland. Von Rosen var alltså svåger till Karin. Karin träffade Göring och skiljde sig från sin förste man, officeren Nils von Kantzow och följde med Göring till Tyskland.

Hela historien om Karin kan Du läsa här.

Leta rätt på någon bild och ställ en fråga, Du också.Flört

svenne
0

För några veckor sedan åkte jag förbi här, ja inte riktigt förbi det här huset men på riksvägen en liten bit därifrån.

Var är detta?

AndersE
0

Jag får en känsla av att det här huset har vi sett tidigare i Proveniens?

svenne
0

Inte vad jag kan minnas, men jag kan ju ha missat något.

pertho
0

Julita?

svenne
0

Jajamen, visst var det Julita gård i närheten av Katrineholm.
Bravo!

pertho
0

Jag har prästanor där sedan början av 1600-talet och var dessutom där senast i somras och promenerade i den välskötta parken, just där bilden är tagen. Stället är väl värt en sommarutflykt. I somras hade man en utställning med 999 råttfällor. Nästa år blir det något annat. Nordiska Museet äger stället och har stora magasin att plocka ur. Där finns också Sveriges genbank för äpplen och alla i landet förekommande humlesorter, en del av dem spårade till klosterträdgårdar från påvetiden.

I närheten ligger också Äs, känt från tv-serien "Famna livet!". Hela trakten är myclet naturskön.

svenne
0

Ja, man har visst flera hundra svenska äppelsorter där som man odlar och tar sticklingar av för vidarebefordran.

Håller med dej, pertho, trakten är mycket vacker.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.