lindau
Har en släkting som emigrerade till Amerika 1880.enligt Emibas. Han hette Alfred Kristoffersson Lindau .Född 1nov 1861 i Össjö i Skåne . Är det någon som vet något eller kan tala om för mej hur jag ska gå vidare. Skulle gärna vilja veta lite mer om honom och hur det gick för honom "over there".

Mycket skumt - det kommer en Alfred Lindau från Sverige den 30 mars 1880 med Anchoria till New York. Men han anges vara född ca 1859, 21 år gammal (kan alltså också vara född tidigt 1860). I folkräkningen 1900 (1890 finns ingen) bor Alfred Lindau från Sverige i San Jose, Californien, men åter är han född mars 1859. Hans mor, Anetta f januari 1830 bor hos honom. Lindau är ju inte ett helt unikt namn så det kan ju finnas fler Alfred Lindau, men jag har inte sett någon f 1859. Troligen är detta fel person.
Någon annan Lindau som passar bättre har jag inte sett. Han kan ju ha använt någon version av namnet Kristoffersson också. Jag har heller inte hittat hans tvillingbror August som utvandrade 1881.

Många emigranter la på ålder eller drog ifrån för att få en mera passande ålder. Var inte myndighetsålder 21 år då och han la kanske på ett år för att lättare komma in i Amerika ?

Jo, jag funerade över samma sak. Men moderns namn stämmer inte.

"Anetta" Lindau i Californien som anges vara född januari 1830 är denna kvinna från Munka-Ljungby, född Dalström:
Post 401937
Lindau, Agneta
Änka (änka)
f. 24/1 1829 i Munka-Ljungby, Kristianstads län (Skåne)
Utvandrad 5/4 1883
från Kyrkogård 1, Hjärnarp, Kristianstads län (Skåne)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 223
Emibas emigrationsakt: Hjärnarp L 1883 016
Onormerade namnformer:
Födelseförsamling: Munka Ljungby
Hon emigrerar 1883 via Danmark, där står att hon ska till Californien. Hon har en son, Johan som emigrerar 1876 från Munka-Ljungby, han är född i Tostarp.

Johan är född i mars 1858! Men det fanns ett barn till, Alfred Lindau född januari 1852. De har intressanta yrken i Californien, "Alfred" är saloon keeper och modern är croupier. Det finns en John Lindau i Sta Clara år 1900 enligt röstlängd.
Visar hur svårt det är med namn och födelsedata i USA!

Fast det är alldeles fel Alfred Lindau så var det intressant att, i elimineringen av felaktiga kandidater, hitta att Alfred Emanuel Lindau, oäkta son till en piga i Hjärsås och sergeanten Alexander Lindau (framgår av födelsebok, fadern anges i passansökan 1923), f 15 mars 1874 blev en stor pamp i USA inom cement- och byggnadsbalksbranschen. American Concrete Institute har ett fint pris som delas ut varje år till minne av just denne Alfred, oäktingen från Hjärsås som emigrerar vid 10 års ålder.

Möjligen men inte säkert är det brodern August som kommer 6 juni 1881 med Helvetia till New York. Han skrivs som August London, svensk. Inga fler upplysningar.

Alfred och John Lindau i San Jose är söner till Agneta Lindau, född Dahlström. Alfred Lindau är född i Grevie församling (L) 1852-01-31.