Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettersjukdomardödsorsaker
Läst 6007 ggr
Cheyenne
2008-12-04 15:21
1

Tandfeber

I en dödsnotis i Linneryds fs 1885 fann jag ett gossebarn som avled vid en ålder av 5 månader och 18 dagar. Dödsorsak: Tandfeber.

Att spädbarn får lite feber vid tandsprickning är inte alls ovanligt men att dö av det…? Kan man tänka sig att man här syftar på någon helt annan åkomma?

AndersE
2008-12-04 15:34
0

Nordisk familjebok:

"Temperaturstegring (feber) förekommer i regel ej vid pulpiterna, men kan däremot uppstå, så snart infektionen nått tandens rothinna och dess omgifning, alltså vid periodontiter, osteiter och
periostiter. Feber inträder sålunda konstant vid de akuta formerna af dessa sjukdomar, särskildt de variga, och observeras äfven ibland vid de kroniska typerna.

Detta är alltså en verklig tandfeber, ehuru ingen anledning finnes att beteckna den feber, som inställer sig vid inflammationer af tänderna och deras omgifning, med ett särskildt namn, då man t. ex. vid en varbildning i ett finger eller i blindtarmen icke talar om fingerfeber eller blindtarmsfeber.

Med tandfeber betecknas emellertid sedan gammalt vissa febertillstånd hos barn, då man ansåg sig böra söka anledningen till desamma i tandsprickningsprocessen. Att en sådan "tandfeber"
i ordets ursprungliga bemärkelse sannolikt icke existerar, är redan i det föregående påpekadt."

Detta tolkar jag som att gossen nog haft feber, och dött av vad som nu orskade febern, men att man av okunskap ofta använde begreppet "tandfeber".

Cheyenne
2008-12-04 15:40
0

Tack Anders! Jag instämmer!

ambi
2008-12-04 16:35
0

Jag känner igen det där. Man kan höra att han är lite gnällig och har nog feber eller varför inte diarré och det beror nog säkert på att han håller på att få en tand.

Barn kanske ofta hade feber och problem med magen och tänderna kommer ju en efter en i vilket antal det nu är (28?). så det kanske är lätt att sammankoppla detta med varandra.

Jag har en känsla av att liknande fall behandlats på AF för ett tag sedan, men om det var tandsprickning vet jag inte.