Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbrev
Läst 2595 ggr
Sari Wilhelmsson
0

Köpebrev och bohlby

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har en köpehandling som gäller min mans mors barndomshem i Långbanshyttan, Värmland. Nu är frågan om jag har tolkat den rätt.

En man Jan Sten har avlidit och hans fru/barn säljer torpet på auktion till skräddaren Erik Johan Eriksson. Men ägorna tillhör ju en bohlby och en C.G Bruse. Så hur ligger det här till egentligen.

Hur stor frihet hade ägarna till torpet om den ägdes av en bohlbyägare? Var det Erik Johan Eriksson som bestämde över torpet eller ägde han den endast delvis.

Får skicka bilderna i enskilda inlägg. Får se hur jag lyckas.

MvH Sari

Sari Wilhelmsson
0

Fortsättning.

MvH Sari

Sari Wilhelmsson
0

Här kommer mera….

MvH Sari

Sari Wilhelmsson
0

Vi börjar närma oss slutet…

Sari Wilhelmsson
0

Men inte riktigt ännu…

Sari Wilhelmsson
0

Hur många bilder kan jag lägga upp Flört

Sari Wilhelmsson
0

IFokus…vilken fantastisk sida…så enkelt att lägga upp bilder…men nu är dom faktiskt slut för tillfället. Hoppas ni kan hjälpa mig.

MvH Sari

AndersE
0

Oj, Sari! Det här får sparas till en kväll med tid över. Låter spännande men krävande…

Jag har bilden att man inte ägde torp, utan disponerade torpet mot att man gjorde dagsverken åt ägaren. Men någon gång har väl många torp friköpts?

Niklas
0

Det kanske fungerade ungefär som med tomträtter.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sari Wilhelmsson
0

Hej och tack, vill göra ett tillägg. Långbanshyttan är ju en gruvort och hytta verkar som att bohlbyägaren även var bergsman och ägde delar av hyttan.

Det märkliga i dokumentet är ju att det inte finns några andra motkrav från bohlbyägaren att Skräddaren Eriksson måste betala 1.50 om året och sina fattigvårdsbidrag.

Frågan är om änkan till Jan Sten vid försäljningen måste ha betalat bohlbyn något?

MvH Sari