Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: amerikaforskning
Läst 1625 ggr
Hirit
0

Min Släkt i USA 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Betydligt lättare var det att hitta hans brors (Johan Perssons) tre utvandrade söner, Magnus, Jöns (Josef) och Olof. Alla tre blev gifta, men det var endast Jöns och hans hustru som fick barn, en dotter.
De skilde sig efter några års äktenskap och Jöns som deltog i första världskriget med destination i Frankrike avled 1920 i T.B.C. I det fallet tog jag kontakt med min tremänning , Per - Simon , som tyvärr avled 1994, och han hade adressen till sin kusin i Minnesota som jag fick kontakt med .Vi breväxlade i flera år och jag fick uppgifter av henne, men på grund av att hon drabbats av sjukdom ( hon är 82 år) så har brevväxlandet sedan 1997/98 övergått till en av hennes döttrar och vi har etablerat en väldigt god kontakt. Dessutom har de nyligen kopplat upp sig på internet, så det känns som om hon och hennes familj vore grannar med oss.
Det var i alla fall roligt att skriva ned lite om denna Amerikaforskning, som jag svettats över från 1993 - 1997. Harriet Ps. den tremänning som när det här skrevs var 82 år är numera avliden sedan många år)

GuNi
0

Vad roligt att få följa din forskning och att du till sist fann det du sökte. Har själv fått jättegod hjälp av alla duktiga här på forumet i mina försök att hitta släkt i Amerika men har inte lyckats hitta någonting om nu levande ättlingar och det känns faktiskt som att det fattas något, man tänker på detta ofta och vill gärna komma till ett slut i sin forskning så jag förstår om du är glad. Tack för att du ville dela med dig!

Cheyenne
0

Ja, det var trevlig läsning och lärorikt. Det verkar som om man inte får vara blyg för att våga skriva brev och ta kontakt "over there" för att få hjälp.

Gnidde
0

Vilken trevlig läsning. Roligt att hitta släktingar ute i förskingringen.

Hälsningar Gnidde.

Hirit
0

Tackar.Glömde bara skriva,tror jag - att det här skrev jag redan 2000 och har sparat för att "klistra" in i min släktforskning. Ja, det kändes väldigt angeläget, eftersom det var min farmors bror som emigrerat och det bara var sååå nära släkt. Jag har inte börjat med någon emigrantforskning ännu så det här det det enda jag har i den vägen. Men naturligt vis så uppskattar man även att få kontakt med andra som är släkt på längre håll så att säga,det är lika värdefullt -men nu kändes detta mer angeläget.