Vad tror ni?
Pigan Sara Margareta Fröberg, f 1769-05-27 i Skänninge föder i Linköping 1791-01-09 en dotter, Johanna Lovisa. Som barnafader uppger hon den ryske kaptenen Gross, inget förnamn.
På samma sida som Sara i hfl, AI:2 sid 33, finns lärgossen Eric Gross f 1769 i Viby (E).
Kan det möjligen vara så att det är Eric som är fadern? Eller har hon bara fått namnet från honom när hon pressades på faderskapet?
Står det "ryske kaptenen Gross" inte bara Gross? Han var inte fader till denne Eric då?

Det står: Barnafadren - den ryske kaptenen Gross.
Eric och Sara är ju lika gamla och bor i samma hushåll. Eric ska vara född i Viby församling, men har troligen tagit namnet Gross.

Javisst, står det:
Barnafadren - en Rysk Capitän Gross…
Den enda Eric, född i Viby 1769 är son till en Lars Månsson och Maria Nilsdotter, i så fall skulle han väl ha tagit namnet Gross.
Namnet Gross låter inte speciellt ryskt, tycker jag, om nu prästen har hört och stavat rätt….
Letar jag på namnet Gross i 1890 års folkräkning för hela riket får jag 12 träffar, inget vanligt namn precis, men inte unikt heller.
En slump eller?

Jag tycker det verkar lite misstänkt vem som är fadern. Men Eric kan ju tagit namnet Gross eftersom han var imponerad av kaptenen, om denne nu fanns. 1790, fanns det ryska militärer i Sverige då? Krigsfångar?
Det pågick ju inte något krig då med ryssar i Sverige i alla fall. Var inte Gustav III och krigade mot Ryssland? Det bodde ju många svenska adelsmän i Finland då, men inte var väl förhållandet till Ryssland så gott att ryska kaptener kunde komma till Sverige på besök. Om han var krigsfånge, hade han då möjlighet att göra svenska kvinnor med barn?

Jag ska träffa de norska ättlingarna i morgon så jag tänkte testa tanken att Sara hittat på en barnafader helt enkelt. Hur skulle man kunna få reda på OM det verkligen fanns en rysk kapten?
Domboken kanske kan ge något besked. 1791 togs väl de flesta lägersmål upp vid tinget.
Barnet är avlat 1790, då ju Sverige låg i krig med Ryssland. Krigsfångar av så hög dignitet som kapten hade ganska stor rörelsefrihet, tror jag. Det verkar konstigt om hon hittat på något sådant om det var orimligt att hon skulle stött på en rysk kapten.
Jag håller med #7, att om hon bara skulle dra till med någon barnafader vilken som helst, skulle det vara konstigt att hon då hittade på att fadern skulle vara en rysk kapten. Prästen skulle ju då ställa en massa földfrågor, som kanske blev svåra att svara på. Nej, jag tror på henne, att fadern var en rysk kapten.

Åtminstone efter stora nordiska kriget i början av 1700-talet placerades krigsfångar ut i Sverige, bl a i Linköping och efter 1809 fanns desertörer från Ryssland som arbetare på kanalen. En del har jag sett som drängar i Motalatrakten. Så det kan ju vara troligt att man även i kriget 1790 hade krigsfångar i landet.

Tja, vad ska man tro?
Det jag funderar över är, var Eric 'Larsson' "Gross", f. 1769 i Viby (E) kommer in i bilden…
Om nu en eventuell rysk kapten vid namn Gross var fader till barnet, är det då en slump att Eric med samma efternamn finns i "närheten" eller har de något samband?
Som sagt, i mina öron klingar inte namnet "Gross" särskilt ryskt….
Kanske Eric, som bodde i samma hushåll som Sara Margareta var far till barnet och hon ville "skona" honom, visserligen kortsiktigt och hittade på en fiktiv person med namnet Gross, en rysk kapten som egentligen inte fanns.
Ja, inte vet jag, det här var svårt…

Det finns vid denna tid svenskar och tom östgötar som heter Gross (enligt Indiko). Det finns också som tyskt namn, men enl Family Search finns det ryssar som heter det. OM han var ryss kan ju namnet också vara förvrängt när det skrivs ned.
Men sammanträffandet med Eric är lite konstigt. Om han alltså inte tog sitt namn efter kaptenen han också.
Samma hushåll låter dock lite grann trovärt. Man brukar leta barnafäder i närheten…….

Jag träffar alltså Sara Fröbergs dottersons sondotters dottersöner i Oslo på lördag. De får väl välja vad de ska tro om sitt ursprung, man lär nog inte kunna bevisa det. Kaptenen Gross låter ju mest spännande. Ska göra ett försök på domböcker mm när jag kommer till Vadstena nästa gång.
Fast…prästen bör ha vetat om denne man fanns och därför skrivit in honom som fader.

Väntar spänt på en upplösning…
Det var ju vissa svenskar som blev ryska undersåtar, men jag antar att de betraktades som fiender till den svenska staten och knappast kunde komma till Sverige och röra sig fritt?

Något som man lätt glömmer att under krigen så var det inte bara manliga soldater som deltog i krigen. Så en hel del kvinnor och flickor följde med krigsmanskapet som pigor. Även hela familjer med både hustru och barn kunde delta i fälttågen.
Det kan kanske vara ide att följa pigan i kommunionlängderna om hon tog nattvarden eller ej. Det är ovanligt att de är avförda från husförhörslängderna även om de var borta i "krigstjänst". Hon kanske till och med varit fången i Ryssland ?

Jag ska göra en djupdykning i Sara Fröberg, ättlingarna är mycket intresserade av denna diskussion.