Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2901 ggr
LiindaH
0

Släktforskning

Jag har nu suttit oh läst här inne.
Men jag hittar inget speciellt om hur man släktforskar på bästa sätt.
Jag skulle gärna vilja göra det.

Men hur ska jag börja, när inte ens mina föräldrar kan ge något om min bakgrund?

Mvh Liinda

// Liinda

David
0

Jag vet hur viktigt det här är för dig, så jag hoppas du får svar från de mer insatta!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

chrissan
0

Liinda

Du kan börja med att kontakta skatteverket och få din personakt (personbild) som ska innehålla början till din bakgrund (var du är född, vilka som är dina föräldrar, när och var de är födda). Det är svårare att själv hitta fakta på 1900-talet eftersom de inte får läggas på nätet av sekretessskäl. När du fått grundläggande data om din närmaste bakgrund kan du sedan gå tillbaka och söka dina far- och morföräldrar, var de var födda osv. Efter det kan man gå längre tillbaka, då är du inne på vanlig släktforskning som det finns massor av handledningar i.

Om du har speciella förhållanden som adoption och dylikt så ska det finns en socialakt som du ska kunna ta del av. Då ska du kontakta socialbyrån i din kommun i första hand. Om du är född i en anna kommun än den du bor i idag så kan du kontakta socialkontoret där.

Uppgifter om födsel, föräldrar och adress är nästan alltid offentliga, men de får inte ligga på nätet så de finns på närmaste skattekontor. Däremot är inte uppgifter om adoption (biologiska föräldrar) och andra sociala förhållanden offentliga, men du själv kan få reda på dem genom att tala med socialkontoret, jag tror att de kräver att du ska vara över 18 år - då har man rätt att söka.

Om det råder speciella förhållande i ditt fall så kan det behövas en hel del letande för att få fram data.

David
0

Någon mer som har handfasta råd till Liinda? Vet att hon gärna vill börja med det här så snart som möjligt. Och hon vet vilka hennes föräldrar är, men inget mer än så.

Ni som är proffs, hur gör ni??

// David

chrissan
0

Ta reda på när och var föräldrarna är födda. Sedan få tag på födelseboken för den rätta socknen, den kan finnas på pastorsexpeditionen i den socknen (beror på när de är födda, men det verkar som det inte var så längesedan) eller på landsarkivet för den delen av landet. Be dem titta på födelsenotisen för far respektive mor. Där ska stå vilka föräldrarna var. Om föräldrarna är döda mellan 1947 och 2006 kan de finnas i Sveriges dödbok. Lägg då en fråga här på Proveniens, med så mycket uppgifter som möjligt om namn, födelsedatum. Då kan någon slå upp dem. Då får man deras uppgifter, sedan går man vidare med nästa generation. Det beror också på när de levde, efter 1900 är det llite svårare i många delar av Sverige eftersom det inte finns på nätet. Men det går att på samma sätt kontakta landsarkivet för det rätta området alternativt pastorsexpeditionen för att få fram födelsedata och namn på generationen innan far- och morföräldrar.

Sedan bör man vara inne på 1800-talet och då finns många möjligfheter att söka vidare.

chrissan
0

PS Om föräldrarna levde år 1970 eller 1980 kan man hitta dem på CD över befolkningen och få fram var de är födda. Men det får man inte skriva om här, det är inte tillåtet att diskutera nu levande personer. CD-skivan finns på en del bibliotek eller släktforskarföreningar.

AndersE
0

Det går ju bra att ställa en fråga om 1970/1980 och få svar via pm.

(#3 Jag tyckte #2 var väldigt handfast…)

David
0

Anders. Vad behöver du veta för att kunna hjälpa till i starten? Både jag och Liinda är suga på det här, och funderar på att göra det tillsammans. Liindas mamma är i liv och bor i Sverige, och mina föräldrar är också i liv och bor i Sverige, men, tja, lite ovilliga att hjälpa till.

// David

AndersE
0

#7 Jag förstår inte. Vad jag kan se finns alla råd i #2, #4 och #5.

Ingegerd
0

David E och Linda H!

Om ni mailar era egna namn och födelsedatum, era resp föräldrars namn, födelsedatum och födelseförsamling, så kan jag börja titta i Sv Bef 1970 och 1980 för att se om jag kan hitta ytterligare ett led bakåt för någon. Och jag kan maila tillbaka till er och fråga efter mer om jag inte lyckas med hjälp av uppgifterna i första vändan.

Men framför allt, följ råden från Chrissan i #2, #4 och #5, precis som Anders skriver.

Min epostadress något justerad, men ni förstår säkert hur den i verkligheten skrivs: i.johansson(a)hem.utfors.se

Men jag har förmodligen inte en chans att göra något förrän lördag kväll eller söndag eftermiddag, eftersom jag jobbar heltid och har en timmes resväg i vardera riktningen + har ett helkvällssammanträde inbokat i morgon.

Denna kommentar har tagits bort.
AndersE
0

#10 Jag har själv ingen erfarenhet av att släktforska i andra länder (med få danska undantag), men intresset ökar inte bara i Sverige.

Det finns säkert släktforskarsidor i många länder. Dessutom är ju amerikaner ofta intresserade av sitt ursprung och därför hittar man mycket om Europa på amerikanska sidor.

(Svaret till en borttagen fråga - #10. Den togs bort pga av skribenten använder rörlig Avatar. Om avataren ändras kan svaret återpubliceras.)

LiindaH
0

Tack för alla svaren.
JAg skickar dig ett PM Ingegerd. Då det är lite svårt för mig just nu att ta mig någonstans då jag ligger på sjukhus.

// Liinda