Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbrev
Läst 9303 ggr
ambi
2008-10-26 00:42
1

Min födelsejournal

Jag hade för ett tag sedan beställt min födelsejournal från Kvinnokliniken i min födelsestad. Det dröjde inte länge förrän den dök upp i brevlådan. Nu skulle jag få svaret på hur lång jag var vid födseln. Min mamma hade hävdat att jag var hela 59 cm lång! Jag har aldrig sett någon nyfödd vara så lång.

Det stod, Barn: flicka, fullgången, levande, frisk.

Min mamma fick sina första värkar kl 14.00 den 3 december. Jag kan tänka mig att min pappa önskade att födseln skulle ske dagen därpå, på hans 28 års dag. Javisst, blev det så! Den 4 december klocksn 2,40 föddes jag. I journalen står lite av varje, som har med en födsel att göra. Hur lång var jag då? Jo, 54 cm! Antingen hörde min mamma fel i sitt omtöcknade tillstånd eller så tyckte hon att 4:an i 54 såg ut som en 9:a.

Synd bara att min mamma inte lever, för det skulle ha varit kul att få berätta detta för henne. Så fel hon mindes.

Jag rekommenderar verkligen er att skicka efter er egen födelsejournal.

Så var det en sak till. På 80-talet så var det väldigt populärt att ställa horoskop. Vi på jobbet skaffade oss astrologböcker och ställde horoskop på oss själva eller åt andra. Ja, vi skickade också efter horoskop hos något "proffs". Sedan gällde det ju att tolka allt detta också. För att kunna ställa dessa horoskop, så måste man ju veta klockslaget för födseln och platsen. Min mamma sa att jag föddes 5.20. Jaha, det kanske är därför jag är morgonmänniska, tänkte jag. 5.20!! Men jag föddes ju 2.40! Jag måste leta fram det över 20 år gamla horoskopet och slänga det.

xian
2008-10-26 00:58
0

"Jag rekommenderar verkligen er att skicka efter er egen födelsejournal."

Om jag inte har alldeles fel för mig så är det inte bara att skicka efter journalen. Jag har för mig att det är moderns journal och att det är hon som måste begära att få ta del av den. Är modern borta så är det givetvis barnet ifråga som har den rätten.

ambi
2008-10-26 01:30
0

#1 Ja, det är möjligt, att det inte bara är så enkelt, som att skicka efter den. Min mamma var visserligen död när jag skickade efter journalen, men det var inget jag upplyste dem om. Jag har svårt att tänka mig att de tog reda på den saken. 

Det här med horoskopshysterin på 80-talet, så minns jag att det var flera, som ringde till kvinnokliniken för att få reda på vid vilken tid de var födda. De fick svar men under protest, vill jag minnas.

AndersE
2008-10-26 09:56
0

#0 Säkert spännande läsning.

När det gäller horoskop - i kombination med släktforskning - ber jag att få återkomma…

Cheyenne
2008-10-26 10:11
0

Min mamma beställde för några år sedan kopior på sina förlossningsjournaler, dvs då hon födde mig och mina syskon. Jag har fått en kopia på "min" journal.

Jag är född 1969 och mina föräldrar var 24 år då jag föddes. I journalen kan man läsa; Faderns yrke: Tjänsteman, Moderns yrke; Hemmafru

ambi
2008-10-26 10:34
0

Precis, Cheyenne, det stod yrke: Fru, för min mamma. Det var väldigt viktigt. Hon var gift!

1970 då jag själv blev mamma, så hade jag gift mig, så jag blev uppropad som fru NN hos barnmorskan. Jag har för mig att då hade man ändrat det hela, så man ropade upp alla med fru. Det spelade alltså ingen roll om modern var ogift längre, men tidigare så ropades det ut fröken Nilsson t ex högt och ljudligt. Hon var alltså en ogit mor.

Jag kanske skulle följa din mors exempel och beställa födelsejournalen för min son. Han kanske inte alls var född 9.14, som jag hörde det Glad

Cheyenne
2008-10-26 10:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite OT men bara för det måste jag ju visa denna härliga bild jag fann. Troligen tagen sent 60-tal/tidigt 70-tal.

svenne
2008-10-26 10:58
0

Är det en mobil kuvös?Skrattande

AndersE
2008-10-26 11:01
0

#6 Fantastisk bild!

Cheyenne
2008-10-26 11:04
0

Skrattande

ambi
2008-10-26 11:07
0

Vilken bild! Glad

Cheyenne
2008-10-26 11:10
0

Jag minns faktiskt de där barnvagnarna från min barndom, just med en lucka fram som kunde fällas upp. Sen var det någon transparant plast som höll regn/blåst borta.

Ingegerd
2008-10-26 11:24
0

Jag kan inte annat än instämma: Vilken härlig bild!!

svenne
2008-10-26 11:45
0

En sådan barnvagn har jag aldrig sett förut.