Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettproveniens-i-fokus
Läst 1720 ggr
AndersE
2008-08-05 01:39
0

Problem med PM?

Från Support:

"Många har haft problem med privata meddelanden. Vi jobbar allt vi kan på att lösa alla dom problemen. Här är lite mer information.

Det första problemet är att det tar lång tid att importera alla gamla meddelanden. Då kan man få fel som "Timeout expired". Vänta då en stund och försök öppna inkorgen igen.

PM som var raderade i gamla iFokus dök upp i nya inkorgen. Det ska inte ske igen, men för er som redan har importerad inkorgen en gång så ligger de tyvärr där, så man får radera för hand.

Vissas inkorgar var tomma, fast det stod "Du har XXX meddelanden du inte kan se". Den buggen ska vara fixad nu.

När man har dolda meddelanden så visas de 30 äldsta inläggen så att man kan börja rensa bakifrån. Det ska vara så. Annars så sorteras PM på samma sätt som diskussioner i forumet, dvs. senast kommenterad kommer först. Olästa meddelanden kommer alltid överst.

Jag har lagt till ett snabbval för att markera alla meddelanden så det blir enklare att ta bort många PM på en gång.

Säg gärna till om det finns fler fel."

Länk

ANNIA
2008-08-05 01:43
0

För tillfället stämmer inte det där helt. Jag har ingen länk att kunna radera alla på en gång. Sen hade jag fått tillbaka gamla mail. Raderade dom. Nåt försvann av sig självt, nåt mer kom tillbaka. och idag har alla gamla kommit tillbaka igen och nu går det inte att radera. Så bara vänta på att dom fixat buggarna.

AndersE
2008-08-05 01:44
0

#1 Ja, jag låter mina pm vara som de är tills besked kommer om att det är fixat…

zachs
2008-08-05 09:58
0

Jag hade över 1000 PM i min inkorg. Gamla sen 2006! Vem har roat sig med att spara dom? Trodde dom försvann när man tog bort dom första gången. Har inte skrivit några konstigheter men lite nervöst är det allt. Obestämd

Denna kommentar har tagits bort.
svenne
2008-08-05 10:44
0

Alla mina sparade IM är borta, både i inkorgen och de skickade. Kvar finns som sagt gamla från 2006 o.s. v, såna som jag har tagit bort för läääänge sedan.

Ser att jag också har fått ett nytt meddelande, men det finns inte i inkorgen…..det går heller inte att ta bort de urgamla som finns kvar, men det löser sej väl.

AndersE
2008-08-05 11:42
0

#3 och #5 Allt som skrivs på iFokus finns sparat. Att de syns nu är dock en bugg, liksom det svenne skriver om i #5.

AndersB
2008-08-05 13:50
0

Det är helt tomt i Meddelanden för mig. Har visserligen inte använts så mycket, men trodde jag fått några i alla fall t ex från AndersE. Det har jag klart minne av. Minns inte heller att jag raderat något.

#6 "Allt som skrivs på iFokus finns sparat". Alltså tydligen även raderade privata meddelanden. Det tycker jag är lite olustigt. Om man raderar ett PM ska det också fysiskt raderas i databasen. Det är en integritetsfråga. Man frågar sig varför de sparas? Nyfikna administratörer? Förhoppningsvis inte. Backup? Tja, men spara i flera år verkar inte nödvändigt.

AndersE
2008-08-05 14:07
0

#7 Ett skäl att de sparas är nog att det förekommit missbruk av pm - bland annat rätt allvarliga hot.

Inte på Proveniens naturligtvis…

;-)

AndersB
2008-08-05 19:24
0

#8 Det skälet håller inte, tycker jag.

Den som tar emot ett hotfullt PM sparar väl sin kopia för att anmäla det hela. Tar man bort det är det ett eget beslut.

Den som skickar ett PM har ingen kontroll över vad mottagaren gör med det och kan förstås inte heller radera det efter det är sänt.

AndersE
2008-08-06 18:55
0

Nu verkar PM fungera igen!

gurin
2008-08-06 18:58
0

Nja, det är det vanliga gällande internet. Allt sparas. Det tas ständiga backupper och inte går man tillbaka och raderar i dem bara för att någon användare valt att radera sina saker.

Du kan till och med surfa på gamla borttagna hemsidor.

Här tillexempel. En utmärkt funktion för oss forskare. Men inte så kul för den som vill göra rent efter sig på nätet.

mvh/gurin

AndersB
2008-08-06 19:34
0

#11 Du kan anmäla till archive.org att du inte vill att dina sidor arkiveras. Det har jag gjort. Vill inte se gamla versioner av hemsidan!

We're sorry, access to http://www.scangen.se has been blocked by the site owner via robots.txt.

svenne
2008-08-06 19:44
0

#10. Tjusigt! Nu går det att ta emot och skicka PM igen och alla gamla har återuppstått.

kajan
2008-08-07 02:22
0

Svenne, pröva att markera alla PM, radera, logga ut, och logga in igen. Så fick iaf  jag alla PM att inte synas längre.

Jag tar tillbaka vad jag skrev ovan. Men det funkade så igår kväll iaf Skäms

gurin
2008-08-07 12:50
0

Anders

Men bara för att du haft förmånen att få säga ifrån så innebär det ju inte att de kastas från "arkivet". Det innebär ju bara att just denna sajt inte visar dem.

Om jag som forskare pratar med dem och visar mitt eventuella forskningsprojekt så går det nog att komma åt informationen förutsatt att normala etiska regler följs.

Kvar finns dina gamla sidor. Det är jag övertygad om.

Det bör dessutom finnas flera som arkiverar hela nätet. Det var ju tal om för några år sedan att det svenska bibliotekssystemet skulle försöka arkivera sidor på Svenska på samma sätt som man är skyldig att arkivera två exemplar av allt som trycks i det här landet.

Hur gör Google?

mvh/gurin

Ranrike
2008-10-21 15:58
0

Jag fick för ett par timmar sedan etthundrafyra (104!) mejl med rubriken "Nytt privat meddelande på iFokus". Femtiotvå av dessa - exakt hälften alltså - var avsända samma minut, och den andra hälften var alla avsända tre minuter senare…

Innehållet var det samma - förutom skribentens namnet, men flera återkom många gånger: "Alldeles nyss skrev [namn] ett privat meddelande med rubriken Du har ett nytt meddelande i din gästbok till dig på på iFokus. Logga in på iFokus för att läsa det."

Och när jag loggar in, så finns där mycket riktigt fullt med meddelanden. Och överst står - mot röd bakgrund: "OBS! Din inkorg är full. Det finns 88 meddelanden du inte kan se. Klicka här för mer information!"

När jag klickar där, så får jag bland annat upplysningen att jag får en "oändligt stor inkorg" om jag betalar 50 kr/kvartal för "Ifokus Plus"…

En närmare titt i gästboken visar att det är riktiga meddelanden - dock 'bara' 25 stycken, och inte skrivna till mig. Inte heller är de skrivna i dag; det äldsta skrevs den 16/9 förra året, och det senaste den 31/7 i år.

Är detta resultatet av något litet tekniskt experiment som gick fel - eller är det en demonstration av hur praktiskt det är med en "oändligt stor inkorg"…? Obestämd

AndersE
2008-10-21 20:41
0

#19 Det låter riktigt trist. När jag läste var jag glad att jag slapp drabbas.

Det är alldeles säkert en bugg, och jag rapporterar den.

Hela PM-funktionen har varit problematisk en tid och jag vet att man håller på att konstruera om den helt.

Så det ska bli bättre…

AndersE
2008-10-21 23:18
0

#19 Troligen berodde det på att din "gamla gästbok" (från förra ifokus-versionen) importerades till nya formatet.

För iFokus-killarna var det okänt att detta skulle generera aviseringar, men det är iaf skälet.

Det skall alltså inte hända igen.

Ranrike
2008-10-21 23:53
0

#21: Den "importerades" i varje fall inte av mig. Och så vitt jag vet fanns det inte ens någon gammal gästbok att importera - i varje fall inte någon där något hade skrivits…

Dessutom är som sagt meddelandena inte riktade till mig - de verkar snarare vara från din gästbok… Glad

Sedan ser jag nu (jag tittade väl inte så noga förra gången…) att alla meddelanden finns i två exemplar. Det förklarar väl varför de kom i två 'klumpar' med femtiotvå i varje…

AndersE
2008-10-22 00:09
0

#22 OK, skumt….

Tack för info i alla fall. Jag rapporterar.