Ordet "Proveniens"...
Jag blev nyfiken på ordet Proveniens. Var kommer det ifrån? Hur länge har det funnits? Gick i vanlig ordning till Google och gjorde en sökning och fick bland mycket annat en träff som innehöll nedanstående citat.
"Proveniens är ett fint ord som betyder att du vet vad som hänt dina begagnade prylar. Prylar med proveniens är värda mer än prylar som bara plötsligt dykt upp i ditt liv." (länk)
Däremot lyckades jag inte hitta när ordet dök upp i svenska språket. Spontant skulle jag ha gissat att det uppkommit relativt nyligen, men så såg jag att det verkar användas mycket vid skogsbruk också och då blev jag mer tveksam.
Någon här som vet mer?
Mvh // Staffan
Jo, jag har också sökt - och funnit mycket skogsbruk.
Innan dess har jag nog mest stött på det som står i ditt citat!
Om man vill veta när ett ord dök upp för första gången i det svenska språket är det Svenska akademiens ordbok SAOB som gäller. Den har inte alltid rätt och har i vissa delar blivit lite gammal. Betänk dock att Svenska Akademien fick uppdraget att skriva den av Gustav III och man hittills har kommit fram till Talkumera.
Där står: "ETYMOLOGI: [jfr t. provenienz, eng. provenienve (samt fr. Provenance); till stammen i lat. proveniens (gen. -entis), p. pr. av provenire, komma fram, uppkomma, av pro- (se PRO-, preflx1) o. venire (jfr ADVENT, AVENY m. fl.). – jfr PROVENY] (i vetenskapligt fackspr.)"
"härkomst, ursprung. AntT 5: 426 (1895)."
Vilket betyder att ordet dök upp första gången i svenska språket i Antikvarisk tidskrift 1895.
mvh/gurin
Tjusigt! 110-årsjubileum alltså!

1895 alltså, då var det inte så gammalt som jag trodde.
Tack för att du tog dig tid att kolla upp det!
// staffan
Det var så lite så, informationen var ju bara två klick bort, eller något ditåt.
mvh/gurin