Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettbyggnader
Läst 3228 ggr
Niklas
1

Hallwylska palatset

I slutet av 1800-talet byggde greveparet von Hallwyl ett privat palats på Hamngatan i Stockholm. Byggnaden har omkring 40 rum. När paret dog testamenterade de huset, inklusive allt lösöre, till staten med syfte att det skulle bli museum.

För den som är road av inredning, arkitektur, överklassliv kring förra sekelskiftet och vackra saker, är muséet värt ett besök. Det är unikt eftersom det är i princip orört efter Wilhelmina von Hallwyls död. Konstskatterna, alla möbler, kläder, husgeråd och annat finns kvar på samma platser som när det användes.

Via nedanstående länk kan ni se panoramor av några av de fantastiska rummen. Det är nästan svårt att förstå att någon som inte är kunglig har bott så.

Hallwylska Palatset

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

#0 Tack Niklas! Verkligen trevligt att få se dina fantastiska bilder.

Det där är ett besöksmål jag haft på listan länge, länge…

Utanför Ängelholm ligger slottet Vegeholm. Jag tror innehavarna är ättlingar efter Hallwyl.

Tjänstefolket i Hallwylska palatset åt på ett mycket vackert jugendporslin (Gustafsberg, Gunnar), som min mormors föräldrar också använde. Det har jag fått ärva, och tack vare att det säljs idag på Hallwylska i nyproduktion så har jag lyckats komplettera min uppsättning.

Niklas
0

Tack själv Anders! Jag var lite osäker på om det hörde hemma här.

Det finns ett rum som kallas porslinsrummet i palatset. Väggarna är täckta av vitrinskåp som är fyllda med porslin. Tyvärr går det inte att göra panoramor där eftersom glasdörrarna fungerar som speglar åt alla håll. Rummet ligger bakom den stängda dörren man ser i biljardrummet. 

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det porslin som jag har var fint för min mormor och hennes föräldrar, och säkert för Hallwylska tjänstefolket, fast i salongerna platsade det säkert inte…

Niklas
0

Jag tycker att det är vackert. Till skillnad mot många andra proslin är det inte så plottrigt. Dessutom gillar jag att kopparna har raka kanter.

Vänliga hälsningar

Niklas

leja
0

Jag älskar Hallwylska palatset. Det är ett av mina favorit museer. Men bäst är en guidad tur då man får se lite mer. Det är intressant att det står som när Grevinnan lämnade huset för sista gången. Ja förutom då de delar som gjorts om så det fungerar som museum. Men det är verkligen att kliva in i någons privata hem.

Vad ska man ha som signatur tro?