Ängelholmsbilder
Jag har nyligen fått tips om en sida med gamla bilder från min hemstad Ängelholm.
Hazzesfoto kombinerar härliga bilder med personliga kommentarer.
Ett bra exempel på att hemsidor inte behöver vara tekniskt avancerade för att vara värda ett besök.

Fina bilder som dessutom är extra värdefulla i och med att de har identifierats och någon har berättat sina minnen kring bilderna.
Ser att författaren är osäker på när en av de visade järnvägarna lades ner - sid 7. Detta ger mig tillfälla att tipsa om ett litet program som kan laddas ner från Trivector. Efter att man installerat programmet på datorn, visas hur de skånska järnvägarna utvecklades (och avvecklades) från starten 1855 fram till våra dagar.
Ja det är ett litet fint program Christer! Jag har faktiskt gått en utbildning på Trivector, och träffat mannen bakom det trevliga programmet.
Jag har suttit länge och tittat på skånsk järnvägsutveckling. Kul som släktforskare när man hittar att brev som pratar om en resa mellan Ängelholm och Laholm - och så tar man fram lilla tåg-programmet och ser direkt att då fanns inget tåg. Det blev alltså häst och vagn!
När det gäller Pyttebanan så lades den ner 1953 pga att banans motiv - sockerbruket - lades ner det året. Jag har meddelat innehavaren av hemsidan.
Varje söndag cyklar jag dock med dottern över Pyttebron för att komma till Simhallen. Så äänu idag kan man delvis följa banvallen. Dagens "väg 13" går till stora delar på gamla Pyttebanans banvall. Om man åker den vägen passerar man den ena gamla järnvägsstationen efter den andra.

Där ser man - aldrig får jag vara först :-(
Stackars dig! Fast det har sina fördelar ibland, va!?
(Tänker då du va´tvåa efter christerw…)

Ibland har det sina klara fördelar - visst. :-)
Men annars är det mesta i mitt liv begagnat - Jobbet har någon haft innan mig, bilen hade gått 11.000 mil, huset är byggt 1885, vädret kommer från Danmark väster, kattorna har varit grannens - you name it!!!
Inspirerad av Hasses sida har jag nu äntligen börjat lägga ut min egen vykortssamling. Jag har bara precis börjat och det är ännu bara Ängelholmsbilder…
Eftersom jag sett att vi fått en Ängelholmare till som medlem så väcker jag liv i den här strängen…

Jag har också lagt in en bild /vykort från Ängelholm.
Titta i mitt fotoalbum
Jättefin kjersti! Bör vara Storgatan söderut från nuvarande ICA ungefär…?
Jag har inte sett den bilden tidigare.
Lagt in lite nya bilder. Har mycket mer - ska bara hitta tiden att scanna och lägga ut…
Samlat flygbilder.