Vem var E?
Fantasiväckande!
Inte i riktigt samma skala hade jag ändå släktingar - en syskonskara - som med gott om pengar ändå valde att leva ett mycket enkelt och sparsamt liv. Den siste dog 1986.
Vår teori var alltid att med en uppväxt ständigt hotad av bristen på pengar var det inte möjligt att ställa om då sparsamheten ledde till rikedom. Värderingar om yppersta sparsamhet förvärvade under många år var inte möjliga att frigöra sig från.

Frågan är om det är en skröna i tidningen eller om det verkligen fanns en girigbuk på Björka ägor - jag kan inte se honom.

Inte jag heller, varken i hfl eller i dödboken.
Inte säkert att hans namn börjar på E.

Nej, men hans ålder uppges vara närmare 70 år när han avlider 1886, dvs född ca 1816-1817 och någon sådan finns inte under Björka ägor i hfl och som avlider detta år, inte heller i dödboken.
I Göteborg fanns ett original på 1900-talet. Han hette Evert och gick runt med trasor på fötterna och samlade flaskor i papperskorgar.
Levde på något härbärge. Det visade sig att han var rik som ett troll, när han dog.
Det blir nog en slags mani att samla på kistbotten.Tragiskt att leva i misär om det inte är nödvändigt.
Eivor