Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 1638 ggr
lisopasi
0

Maria Larssons eviga ögonblick

En bit släktforskning som blivit film

Citat

"När Jan Troell fick höra om sin hustru Agneta Ulfsäters Troells släktforskning och berättelsen om arbetarkvinnan Maria och hennes kärlek till fotografering insåg han att den historien skulle passa honom perfekt"

Hela artikeln finns i Sydsvenskan

AndersE
0

Det låter väldigt intressant jag kände igen mig själv i det här:

"Båda filmerna utspelar sig i början på 1900-talet, båda har en kvinna som kämpar för att förverkliga en dröm i huvudrollen. Även Olof (Eddie Axberg) i Troells debut "Här har du ditt liv" är en ung man i början på förra seklet som drömmer om ett bättre liv.

Är det ett motiv som du medvetet har sökt dig till?

- Nej, det kan jag inte säga. Jag har i alla fall inte analyserat det på något tydligt sätt utan mest upptäckt att temat finns i materialet och att det lockar mig. Samma sak gäller tidsepoken men i det fallet vet jag att jag dras till den eftersom den finns dokumenterad i form av just fotografier."

Förra sekelskiftet och tiden omkring är intressant. Många människor hade drömmar, några förverkligade dem och de bevarade bilderna gör att vi kommer lite närmre…

lisopasi
0

Ja fotografier är en guldgruva

lkvist
0

Nu har filmen snart premiär (den 24/9 här i Helsingborg) och det ser jag fram emot. Trailer släpptes för ett tag sen. Filmen har dessutom idag blivit nominerad som Sveriges officiella bidrag till Oscarsgalan.

lisopasi
0

Vad kul att den är nominerad, såg att de skrev om den i Sydsvenska igen härrom veckan

lkvist
0

Jag såg filmen igår, 2 timmar och 11 minuter. Är det någon annan som har sett den? Den var väldigt vackert filmad och väldigt detaljrika miljöer (kläder, frisyrer, interiörer), man var verkligen tillbakaflyttad till början av 1900-talet. Den rekommenderas varmt!

AndersE
0

#5 Jag har tänkt se den…

Babzan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Boken, som är underlag för filmen, har nu även kommit som ljudbok.

lkvist
0

#6 Berätta gärna vad du tyckte om den Skrattande