Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettproveniens-i-fokus
Läst 3225 ggr
manda52
1

Invandring från Amerika

Jag söker uppgifter om min farfar Wihlborg Franklin Irving f.18930604 i San Jose, Kalifornien. Vet inte när han kom till Sverige. Gifte sig 1915 i Sverige med min farmor Elvira Ungh f. 18960403 i Östra Nöbbelöv, Skåne. Mellan 1916 och 1922 fick de tre barn och bodde runt Hässleholm. Senare flyttade de till Malmö. Vet inget årtal. Om någon har info om Wihlborg(Vilborg) eller vart man skall vända sig för att få info, vore jag mycket tacksam.

kerstin_alfredsson1@hotmail.com

chrissan
0

Jag kan inte hitta honom i census, men alla står ju inte där.

Hade han svenskt ursprung? Det låter så på namnet. Jag kan bara hitta en person född i Sverige med namnet Irving i Californien 1900. Det är bara en gissning, men kan han varit oäkta son alternativt son i ett avslutat äktenskap  till Elliwille J Irving, hembiträde f aug 1870, i Oakland, Alameda County, Californien. Hon anges som invandrad 1882. Det var inte ovanligt att man skickade hem barn.

Det finns en Willhi Irving med svensk mor i Illinois men han anges som född aug 1894.

I Örebro län finns en familj Irving, kan dock bara hitta en av dem emigrerad och det är 1903. Det finns dock ett antal svenska Irving som är listade i passagerarlistor till Amerika.

Det bästa du kan göra är att följa honom bakår i församlingsböckerna för att se när han flyttade in till Sverige. De är nte scannade än tyvärr.

bokesliden
0

Hej!

Du har tur eftersom Wilborgs far kommer från Förslöv på Bjärehalvön och emigrationen därifrån är mitt specialintresse!

Wilborg Franklin Andersson/Irving föddes i San Jose, Kalifornien, men hans föräldrar var från Sverige båda två. Hans far Johannes Andersson var född 1849-10-28 i Viarp, Förslöv och hans mor, Matilda Bengtsdotter 1852-04-10 i Tåssjö (L). De gifte sig 1875-05-07 och fick fem barn innan Johannes emigrerade 1887-04-05. Matilda följde efter med barnen 1888-04-10. San Jose ligger i Santa Clara County i Kalifornien och i området bodde närmare två hundra utvandrare från Bjärehalvön.

Wilborg kom till Sverige (Viarp, Förslöv (L)) 1895-11-28 med sina föräldrar och syskon.

Wilborg tog sig namnet Irving 1912-11-05.

Han flyttade till Skummeslöv(N) 1915-11-04, men kom tillbaka till Viarp, Förslöv (L) med fru och sonen Dore (född 1916 i Skummeslöv (N) 1918 från Ysby (N). Familjen flyttade vidare till Hässleholm (L) 1919-06-05.

Vänliga hälsningar

Magnus

manda52
1

Hej Magnus! Du fick mitt hjärta att nästan stanna. Vilken lycka att få dessa upplysningar om min farfar. Hurra, vad glad jag blev. Har drömt mardrömmar om hur jag stångades med amerikanska databaser i fruktlösa försök att hitta information och så fanns den runt hörnet hela tiden. Vissa dagar är livet bara så underbart. Ett stort, varmt tack.

Bara en liten fråga i sammanhanget. Har Du någon aning om varför Wilborg tog efternamnet Irving?

Har följt familjen från bröllopet på deras kringliga flyttfärd tills de slutligen hamnade i Malmö 1923, där min far Eles växte upp.

Ett varmt och innerligt tack.

Kerstin Alfredsson i Hjo

bokesliden
0

Hej Kerstin!

Det är kul at kunna hjälpa till! Jag har samlat uppgifter om utvandrarna från Bjärehalvön under många år så när jag hittade Wilborg i Sveriges befolkning 1900 så var det enkelt att plocka fram resten av uppgifterna. Jag vet inte hur mycket du vet om Wilborgs syskon men brodern Dore Erhard reste fram och tillbaka några gånger och systern Eleonora Kristina gjorde samma sak. Dore Erhard kom tillbaka och dog i Ängelholm men jag är osäker op Eleonora Kristina. Det finns även kusiner till Wilborg bland utvandrarna.

Så till din fråga, nej jag har ingen aning varför Wilborg tog sig namnet Irving. I Förslövs församlingsbok (AII:2 1900-1921 s 459) så står det att "Tillnamnet "Irving" har godkänts av K.B. enl. beslut av d. 5 nov 1912.". Jag tolkar det som att kunglig befallningshavare har godkänt namnbytet. Vem som hade hand om detta 1912 vet jag inte, men kanske någon annan på forumet vet?

Hälsningar

Magnus

manda52
0

Hej Magnus! Vad det är intressant att få kringinfo. om personerna som man söker. Jag vill veta så mycket som möjligt. På så sätt blir de närmare en själv och inte bara ett namn och siffror.Jag vet ingenting om farfars syskon eller vad de hette. Jag försöker läsa in mig på hur allt fungerade förr i tiden. Hur man levde, mat, odlingar, kläder, arbeten, skolor ja, så mycket som möjligt. Det är ju mina närmaste och då vill jag veta hur de hade det. Har du något tips på böcker man kan läsa om utvandringen från Bjärehalvön som jag inte vet något om. Kanske går det att låna genom bibliotekets fjärrlån.

Apropå brodern som dog i Ängelholm. Vet Du vilket år han dog. Det klämtar en liten klocka i bakhuvudet om någonting som jag inte kan ta på. Jag har en medaljong med foto i av ett äldre par. Om jag minns rätt, så har min pappa berättat att det var hans farbror med fru. Tror att han var hos dem med jämna mellanrum. Undrar om vi menar samma person?

MVH/Kerstin