"Svenska Ancestry fyller 1 år"
I texten på Rötter med ovanstående rubrik står bl.a.:
"I maj inleddes ett strategiskt samarbete mellan Ancestry och Sveriges Släktforskarförbund genom ett antal gemensamma satsningar. Avtalet medför ökad tillgänglighet för förbundets medlemmar, då visst arkivmaterial från Sveriges Släktforskarförbund, som tidigare enbart funnits på CD, kommer att tillgängliggöras online på Ancestry:s svenska hemsida. (26 sept)".
Är det någon som vet vad respektive partner får ut av detta samarbete? Vilka satsningar avses?
Innebär "Den ökade tillgängligheten" att tjänsten blir gratis?
Man blir lite fundersam när igen! en i grunden idéell folkrörelse lierar sig med en kommersiell aktör.
Eller är jag för kvick med penseln på väggen?
Hej Alsterolle.
Nej du är nog inte för kvick
Det finns många frågetecken
Avtalet medför ökad tillgänglighet för förbundets medlemmar
Förbundets medlemmar? Medlemmar i förbundet är väl per definition medlemsföreningarna? Det har ju klargjorts mer än en gång.
Vi medlemmar i medlemsföreningarna duger bara när det gäller att på frivillig basis bidraga till produktionen av förbundets CD-utgåvor. Och när det gäller att köpa dem förstås.
Det är mycket märkligt att förbundet kan "sälja ut" Emigranten Populär utan att få någonting i gengäld. Vad blir nästa steg? Sveriges Dödbok? Den får man ju inte ens använda i Anbytarforum!!
Jag ställer mig också mycket frågande till påståendet att innehållet på CD:n Emigranten Populär skulle ha vuxit stadigt under under januari-april 2008.
Ämnet lär också diskuteras i Förbundsforum, med dit äger ju inte vi vanliga dödliga tillträde

#1 Det är inte förbundet som get ut Emigranten Populär så jag har svårt att se att de kan ge Ancestry rättigheterna till den. Emigranten Populär är utgiven av Göteborgs-Emigranten och Emigrantregistret i Karlstad och det är deras material man hittar på Ancestry idag.
#2 Man kan knappast påstå att det framgår av notisen på Rötters förstasida att så är fallet. Det är alltså Göteborgs-Emigranten och Emigrantregistret i Karlstad som har överlåtit rättigheterna till Svenska Ancestry?
Vad är det då för strategiskt samarbete med gemensamma satsningar som nämns i notisen?
"Visst arkivmaterial från Sveriges Släktforskarförbund, som tidigare enbart funnits på CD, kommer att tillgängliggöras online på Ancestry:s svenska hemsida."
Man förleds lätt att tro att det rör sig om bland annat Emigranten Populär. Är det någon som vet vilka CD-skivor som kommer att säljas ut?
Om Ancestry´s affärsmetoder finns att läsa här: Så dog ancestry.se.
Är det sådana partners vårt förbund ska ha?

#3 Nej, jag håller med om att rötter som vanligt ger ett något förvirrat intryck!
Ja, jag har fattat det som att det är Göteborgs-Emigranten och Emigrantregistret som har överlåtit Emigranten Populär till Ancestry.
När det gäller vilka produkter som Släktforskarförbundet kan placera hos ancestry så vet jag faktiskt inte. Men vissa produkter torde ju vara uteslutna pga delade rättigheter (Sveriges befolking 1890 och 1900 är ju SVARs och Emibas är Emigrantinstitutets), kvar finns bland annat Sveriges befolkning 1970, 1980 och Sveriges dödbok. Vi får väl se vad de hittar på. 
Avtalet har väl diskuterats en kort runda i Förbundsforum om jag inte missminner mig, i maj någongång.
Var det inte ett utdrag av Sveriges Dödbok som Ancestry fick gratis av förbundet?
I all hast ur minnet utan att leta svaret på frågan.
Jag her nu fått ta del av diskussionen i Förbundsforum, Tack för ditt email N.N.
Jag blen inte mycket klokare av den diskkussionen,
Bara jämförelser med avtal med Genline och SVAR. Det är väl ändå en viss skillnad. Trots att förbundet verkar ha syltat in sig rätt duktigt när det gäller Genline och puffar en hel del för det företagets olika satsningar.
Hu Ancestry bär sig åt finns som sagt att läsa en del om här: Så dog ancestry.se.
När ska förbundet uppmärksamma att det finns något som heter AD Online. Ett avtal med dem skulle kanske vara bättre förbundets medlemmar (!) än den här soppan tillsammans med Ancestry?
Fast AD Olines priser är ju så låga att det kanske inte finns någon prutmån? Och good-will är ju inget förbundet strävar efter, bara tillskott i den egna kassan.