Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3659 ggr
AndersE
2008-09-16 22:44
0

Karsefors

Jag vill bara dela med mig av min glädje…

Jag har länge hört att farfars far ägt ett vattenfall i Halland som han sålt med god vinst. Långsamt har jag här och var hittat små faktauppgifter som visat något av vad som egentligen hände.

Jag håller ju på med en bok och är just vid den här tidsepoken. Känt att jag saknat en massa information och inte vetat riktigt var jag ska söka.

En viktig ledtråd fann jag i en del dokument nyligen hos en släkting.

Så skickade jag en fråga till en forskarkontakt om skolan i Ysby. Det ledde till en mailväxling och plötsligt börjar vi tala om Karsefors och Hofsmölla (huset på Proveniensbilden uppe till vänster). Min kontakt har en mängd viktig information. Och när man matchar det jag vet med det han vet så tar vi stora kliv.

Det är som när man haft ett pussel där man inte hittar mer än en bit som passar om dagen, och sen plötsligt kan man lägga 35 bitar på en gång.

Jag kan inte säga att pusslet är färdiglagt. Det kanske det aldrig blir, men nu kan jag ana hur det skulle se ut färdiglagt. Ett mönster…

Sådana här genombrott är så himla roliga. Jag vet så otroligt mycket mer nu än jag gjorde i förrgår.

Wow!

lisopasi
2008-09-16 22:49
0

Vad kul! Grattis!

GuNi
2008-09-17 13:55
0

Jag förstår din glädje, det är så härligt när man får små "pusselbitar" på plats och jag hoppas du får ihop hela historien till slut.

lizzkulla1
2008-09-17 15:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja så är det med denna forskningen, små bitar här och var  fast ibland tycker jag mej tjatig om min släkt men hur får man annars veta något om pigor-drängar  m.m.

lizzkulla1
2008-09-17 15:24
0

bilden 013 är från hägghult i göinge en naturlig vatten skål i diabasen.  tolkningarna är många här hemma men roliga så är det med forskningen en liten vatten skål som blir större

AndersE
2008-09-23 13:50
0

Fick alldeles nyss ett mail från Riksarkivet i Marieberg. Det finns 37 sidor som handlar om "AB Karsefors Walskvarn". De skickas till mig för en kostnad på ca 150:-. Så nu är det några dagars otålig väntan…

Jag har ett fotoalbum där många av bilderna verkar vara från denna tid. Nu har jag låtit min forskarkontakt i Halland titta på de bilderna. Det visar sig att han är släkt med många av de personer som tydligen ingått i min farfars föräldrars umgängeskrets, så nu är identifiering av flera bilder på gång.

Det här kommer att göra mitt nästa kapitel mycket mer konkret och levande. Kul!

kjersti
2008-09-24 23:47
0

Karsefors väcker barndomsminnen. Bilutflykter i den gröna saaben. Minns grusvägar och skogsdoft blandat med vattenfall. Inte så konkret precis men min mamma har nog diabilder från utflykt som  gått till Karsefors. Det var roliga dagar. Tack för den påminnelsenGlad

Bilden är inte från den gröna Saabens tid…

AndersE
2008-09-24 23:56
0

#6 Ja, det är ett fint ställe och ett trevligt utflyktsmål. Finns en känd dansbana också som jag dock inte besökt.

AndersE
2008-09-25 17:21
0

Idag kom ett tjockt kuvert och alla frågetecken kan rätas ut…

GuNi
2008-09-25 21:15
0

Håll oss inte på sträckbänken längre…..fick du några bra uppgifter??

AndersE
2008-09-25 21:44
0

Historien i korthet:

Min farfars far kom till Ysby 1901 - 26 år gammal - för att tillsammans med en vän driva en lanthandel. Vad jag vet kände han ingen, hade inga kontakter, inga pengar, ingen "fin" släkt.

Efter bara några år är han med och köper en kvarn som han sedan sköter under några få år innan han flyttar igen. Utöver kvarnen är han med och köper mark intill. Bara några år senare köper staten upp all mark intill Karsefors vattenfall i syfte att bygga ett kraftverk. Vinsten på affären var nog rätt avsevärd.

Mina frågor handlar ju om hur i hela friden min farfars far hade möjlighet att köpa in sig, hur han klarade av att driva en stor kvarn, varför han överhuvudtaget fick vara med i affären.

De dokument jag nu fått visar vilka som var med och köpte upp kvarnen. Tillsammans med andra uppgifter kan jag börja ana vad som egentligen hände och varför. Dessutom ser jag lite siffror och förstår bättre hur stor affären var.

Men jag har inte hunnit mer än ögna.

AndersE
2008-09-25 22:26
0

Som vanligt när man vill tränga lite djupare in i anornas liv och umgänge får man släktforska även på andra än släkten. Det var egentligen då jag fick det tipset som jag började se hur det hängde ihop. Att en vän var gift med en dotter till tidigare kvarnägaren, osv…