Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 2326 ggr
GuNi
0

Hur ska jag hitta......

Jöns Arvid Simonsson 1893 el. 95 -06-22 i Vä församling, Skånes län (Kristianstad).

Hans familj finns på sista husförhöret 1889-1894 i Vä, Kristianstads län, AI:14, Gid:1722.28.38700.

Ska enligt hörsägen ha utvandrat till Amerika. Har hittat en gammal adress 503 Madison st. Oregon City. Oregon.

Ska också ha varit gift 2 ggr. sista frun Jessica(?)

Är det någon som kan hjälpa mig att hitta honom eller tipsa mig om hur jag ska göra?

bokesliden
0

Det finns en Arvid Simonson som dör i Multnomah county, Oregon 1957-07-06 vars hustru heter Jessie. Certificate no: 8316.

GuNi
0

Härligt!

Men hur går jag vidare nu? vill ju så gärna  "följa med hela resan" så att säga.

Var ska jag börja, har ju ingen som helst erfarenhet av emigrantletning?

bokesliden
0

Efter att ha letat lite till så hittade jag Arvid Simonson i mönstringsregistret inför första världskriget. I sökindexet uppges att han är född 1893-01-22, men på mönstringskortet så står det june. Han uppges även vara född i Kristianstad. Det är alltså sannolikt rätt Arvid. Han bodde då i Los Angeles och var ogift.

bokesliden
0

Jöns Arvid Simonsson kom till New York den 30 mars 1913. Han reste med  fartyget Celtic från Liverpool den 20 mars samma år.

I Ancestrys register kallas han Juno Arvid Simonsson och uppges vara slovakian! En ordentlig felläsning!

På orginalet framkommer det att han kallas Jens Arvid Simonsson, är 19 år gammal och arbetare. Han kommer från Vä och hans mor Karna Simonsson i Tollarp är hans närmaste släkting.

Han reste inte ensam utan tillsammans med Bernhard Lindskog från Ovesholm, 18 år gammal och smed och John Nelson från Vä, 34 år och snickare.

Alla tre uppgav att de skulle till Jons Nelson, på 40 Elm St. i Providence, Rhode Island. Denne Jons uppges vara vän till John och Jöns Arvid, men farbror till Bernhard.

KingZap
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I registret på ellisisland.org kallas han Juns Arvid Simonsson.

KingZap
0

och orginaldokumentet.

KingZap
0

sidan 2 också.

KingZap
0

För att få reda på när han lämnade sverige så finns det en Emigrant CD där han kan finnas. Jag är på resande fot och har inte tillgång till min just nu men det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig med det.

GuNi
0

Tusen tack båda två!

Åh, vad glad jag blev och tack för tipset. Glad

CarpetDiem
0

Efternamn:   SIMONSSON
Förnamn:     JONS A
Ålder:       19            Kön: M
Född: 1893/1894
Församling:  EVERÖD    Län: L
Titel/Anm:   ARB
Utresehamn:  MALMÖ
Utvandrdag:  1913 03 16
Destination: NEW YORK
Medåkande:   NEJ
Källkod:     1913:4973107305

Från Emigranten 2006.

Ser ut att stämma tidsmässigt, men inga medåkande…?

/Thomas

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

GuNi
0

Ja, det var märkligt. Tack till dig med Thomas för hjälpen.

bokesliden
0

Nej det är inte så märkligt som det kan tyckas eftersom de reste på olika biljetter. Man står bara som medåkande i Emigranten 2006 om man reste på samma biljett.

Bernhard Lindskog finns med och han lämnade Malmö samma dag som Jöns Arvid. Bernhard uppges vara född 1894/1895 i Träne (L). Källkod: 1913:4963107304

AndersE
0

Här hände det mycket på några timmar. Kul!

GuNi
0

Vilken härlig dag! En massa viktig och intressant  information har ni givit mig och så har jag fått lära mig ett och annat som jag kan ha nytta av i min fortsatta forskning.

Ha en skön kväll och än en gång tusen tack.