Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 1251 ggr
Cheyenne
2008-09-08 15:43
0

Förnamn i Blekinge

Det här tycker jag låter som ett spännande projekt. Har man gjort något liknande i något annat landskap? Tex i Skåne med alla Ingar, Botilla, Bengta, Elena, Ola, Jeppa, Karna etc.

Länk

AndersE
2008-09-08 16:03
0

DDSS har en del kul namnstatistik…

Cheyenne
2008-09-08 16:13
0

Se där, de länkarna var roliga. Tack!

xian
2008-09-08 21:48
0

Nu är det inte fullt så enkelt. Blekinge är klart och tydligt delat på mitten när det gäller vilka förnamn man valde.

Östra och Medelstads härader hör ihop med sydöstra Småland i det här avseendet. Bräkne och Listers härader hör ihop med Skåne. Delar av Lister härad hörde för övrigt till Villands härad en gång i tiden. 

Bengta, Elena, Ola, Jeppa och Karna förekommer ofta i västra Blekinge men är mycket sällsynta österut.

I östra Blekinge har vi namn som Ingelöf, Holme, Skoger m.m. Namnet Sevia finns i stort sett bara i ett par socknar som ligger i östra Blekinge. Titta i SvB 1890 och SvB 1900. Det finns förstås en och annan utflyttad som till exempel Ejvind Jonsons mor.

Jag har en känsla av att jag har skrivit om det här tidigare.

Cheyenne
2008-09-08 21:53
0

Det har du kanske xian och jag har nog missat det iså fall tyvärr. Min poäng var dock att se hur vissa förnamn är mer förekommande i vissa landskap. Inget nytt inom släktforskning iofs men intressant.

AndersE
2008-09-08 22:03
0

#3 Intressant hur det skiljer så mycket inom ett relativt litet landskap som Blekinge - och de historiska förklaringarna.

Jag håller på att läsa "Svitjods undergång och Sveriges födelse" av Henrik och Fredik Lindström. De utgår mycket från namns betydelse, historiska bakgrund och geografiska användning för att tolka historiska händelser och skeenden. Då gäller det såväl namn på personer som på geografiska platser och även annat.

xian
2008-09-08 22:06
0

Vad jag försöker säga är att det är ganska meningslöst att dra hela Blekinge över en kam.

Namnskicket kan inte förknippas med landskap. I varje fall inte när det gäller Blekinge. Jag skulle förmoda att det är så även på andra håll.

Man måste nog ned på härads-nivå om det ska vara någon mening.

Östra härad i Blekinge har i stora drag samma namnskick som Södra Möre i Småland.

lisopasi
2008-09-08 22:08
0

Namn är intressant, i östra Blekinge och bl a Torhamn är Truls mycket vanligt, men om man tittar i databasen för båtsmän i Torsås/Söderåkra/Arby så hittar jag bara 7 stycken som hette Truls (3 båtsmän och resten fäder eller söner till båtsmän).

Så i min privata databas (mest Blekinge och främst östra) finns 4% Truls och i databasen ovan bara 0.07% Trulsar. Geografiskt sett är det ju mycket nära men vad jag tror skiljer dem åt är den gamla Danmarksgränsen.

Genea
2008-09-08 22:13
0

I Discount (http://www.dis.se/discount/) kan man (eventuellt bara Dis-medlemmar) följa namnens spridning geografiskt och över tiden. Presentationen har förnyats i augusti med karta, och grafer, men jag har svårt att se om den som tidigare ger resultatet per enskilda landskap. Det går att se både förnamn, patronymikon och efternamn. Allt relaterar förstås till material i Disbyt.

Men det går bara ner på landskapsnivå - inte socken eller härader.

lisopasi
2008-09-08 22:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kräver inloggning, men jag tittade för skoj skull på Truls för hela perioden

Ingegerd
2008-09-08 22:49
0

Det enda namn jag spontant tänkte på i kombination med Blekinge, Sissa, det fann jag inte alls i listan. Men så sökte jag på Cecilia och där fann jag Sissa som en variant.

Min mormors mor hette Sissa Nilsdotter och var född i Åryd i Blekinge 1845. I folkräkningen 1890 står hon som Cicilia, medan hon 1900 åter heter Sissa.

AndersE
2008-09-08 23:03
0

#8 Den sidan var ju kul! Den hade jag missat.

Jag sökte på skoj på Anders. Vanligt i hela landet, men minst vanligt i mitt eget län - L. Och ändå hette min farfars mormors far Anders, och hans far, farfar och farfars far hette också Anders - alla i L län.

lisopasi
2008-09-08 23:06
0

#10 Ja, Sissa är väl mest Skåne och Blekinge

xian
2008-09-08 23:23
0

#10 Sissa är väl en variant av Cecilia. Men det var Sissa de döptes till här i Blekinge, inte Cecilia Glad

#11 Jag har också en hel del Anders Andersson bland mina anor. I Båhuslän!

AndersB
2008-09-09 13:41
0

Roligt att DIS (eller det är väl Olof C själv) utvecklar Discount vidare.

Anders är väldigt vanligt överallt (utom i nutid, nu döps vi till Andreas). Minst vanligt tydligen på Gotland.

Sissa är extremt vanligt i Skåne.

Ännu kraftigare dominans till Skåne än Truls har Tuve.

AndersE
2008-09-09 13:57
0

Min farfars mormors mor hette Olu. Väldigt ovanligt. Det fanns tydligen enbart i de gamla dansklandskapen (åtminstone i DIS-materialet).

chrissan
2008-09-09 23:41
0

Roligt att se min fars smeknamn på allt och alla, Truls och Måns, ligga högst just i Kristianstads län, han var från Göinge. Min hund hette Stinta och var en tik, men fick snabbt namnet Måns trots detta. Till slut kallade alla henne för Måns. Just dessa namn måste på något sätt kännas bra för göingar eftersom de utgör standardsmeknamn också.