Förkortningar
När ni skriver inlägg vore jag tacksam om ni inte annvänder förkortningar av olika ord det gör det mycket svårt för oss som annvänder skärmläsare för skärmläsare läser exakt vad som står på skärmen
Det låter även väldigt konstigt när ni annvänder Engelska ord det är nästan omöjligt att få ett sammanhang i vad som står på skärmen för den läser bara Svenska
Tack på förhand
SvenA
Det är bra att få reda på det här för oss som tillverkar hemsidor. Själv försöker jag hålla mig till enbart "korrekt" svenska när jag gör mina sidor.
Däremot händer det att jag efter ett stycke med svensk text har ett stycke med en engelsk översättning men det hoppas jag inte ställer till problem.
Jag har fått lära mig att fasta teckenstorlekar är av ondo för de som har synproblem.
Ett bra eller rättare sagt dåligt exempel är "Sök i hela Anbytarforum"
Man kan ändra teckenstorlek genom att hålla ned kontrolltangenten och samtidigt rulla på "mushjulet".
Skärmläsaren tar inte hänsyn tillstora eller små bokstäver
Däremot om man bar behöver förstoring så är det rätt
fast det finns stora skillnader även bland oss synskadade
Jag själv är numera helt beroende av skärmläsaren så det var därför jag tog upp det för jag tycker det här med släktforskning är intressant det är bar tråkigt att skärmläsaren inte klarar av att läsa handskrift så man är helt beroende av tryckta alster
En sak till som är jobbig med skärmläsaren är när man upprepar em massa utropstecken ,frågetecken punkter för då läser skärmläsaren alla tecken Exempel: ???? det läser skärmläsaren fråga fråga lika nånga gånger som det finns tecken