Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 2477 ggr
Alsterolle
2008-08-27 21:04
0

MKC Fränsta

H ej alla!

Sitter på vårt rum i Vandrarhemmet i Ockelbo som till min glädje erbjuder Internetacess!

På fredag skall jag besöka Riksarkivet MRC i Fränsta för att få information om deras verksamhet. Det skall bli mycket intressant att på plats se hur man scannar in stora delar av vårt kulturarv.

Bland andra stopp under vår resa : Döda fallet som "skapades" av en tidig släkting - "Vild-Hussen" 1795. Vildhussen var min mormors morfars farmors bror Glad .

chrissan
2008-08-28 02:02
0

Kan du inte fråga om de kommer att scanna Norrland snart? Det saknas mycket, speciellt senare böcker nu med ändrad sekretessgräns. I andra delar av landet har man det lite bättre (inte överallt) men Norrland är hopplöst underrepresenterat.

Ranrike
2008-08-28 11:55
0

Det verkligt intressanta är hur man hanterar volymerna.

Av deras egen presentation av verksamheten, så får man onekligen intrycket av löpande band. Och då blir man verkligen mörkrädd med tanke på alla träpappersvolymer från slutet av 1800-talet, som man knappt kan ta i utan att det lossnar bitar av sidorna…

"Se Fränsta och sedan dö"?

Alsterolle
2008-08-28 18:42
0

Nu vid "Träporten"/Borgsjö, Ånge kommun.

Jag skall försöka framföra era frågor .. Återkommer. Skall lite senare försöka lägga in lite bilder (har inte blivit så många eftersom regnet bara öser ner). Facineras av all snickarglädje på de stora träslott som är så vanliga i dessa trakter. Många träbaroner antar jag.

Olle

Alsterolle
2008-09-04 12:43
0

Åter i Karlstad efter en givande tur i antrakter.

Besöket hos MKC i Fränsta var mycket givande.

Det är riktigt att det mycket är fråga om "löpande band" men en hel del görs sida för sida. Man lyckades scanna även träpappersvolymer. Dessa lär efter inscanning bli "svartmärkta" på arkiven och får inte alls hanteras.

Beträffande scanning av Norrland så har man börjat scanna mikrofiche och tydligen är det så att gränsen rullfilm-mikrofiche har varit en liten tröskel som man nu börjar kliva över. MKC har investerat i flera mikrofiche-scanners. Även Genline har ju börjat scanning av mikrofiche i Leksand. Man kom ju över en stor mängd sådana i och med förvärvet av Släktforskarnas Hus.

Jag skall lite senare lägga ut några MKC-bilder på mitt album.