Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1683 ggr
GuNi
0

Dödsorsak..

Jag har tre barn som jag skulle vilja veta dödsorsaken på, det vore snällt om någon kunde hjälpa mig.

Edla Sofia  född:1874-11-21 död:1876-02-23

Elin Lovisa född:1877-04-17 död:1877-06-19 (?)

Augusta Mathilda född:1880-12-05 död:1878-03-12 (?

chrissan
0

Var bodde de? Om man ska slå upp i en dödbok måste man veta det.

GuNi
0

De två första barnen bodde vid dödstillfället i Nyhammars under Karmansbo bruk, Västmanlands län.

Den siste flickan bodde vid dödstillfället i Karmansbo under Karmansbo bruk, Västmanlands län.

GuNi
0

Oj, glömde alldeles att det är Heds församling…ledsen

chrissan
0

Är det Heds socken?

chrissan
0

20 juni 1877: Ellen Sofia dotter till smeden Per Johan Norrström, död av allmän medfödd svaghet.

Edla Sofia 23 feb 1876 dör av strypsjuka, vilket är samma som difteri

Augusta Mathilda dör 14 aug 1878, också av medfödd allmän svaghet

GuNi
0

Visst är det sorgligt..de tre första barnen dör som små, man kan ju inte föreställa sig vad hemskt det måste vara för föräldrarna.

Tack så jättemycket Chrissan!

AndersE
0

I min berättelse om min farmors föräldrar finns ett stycke om där de förlorar ett barn just i difteri. En syster berättar om händelsen, som inträffat före hennes egen födelse, men som hon säkert fått berättat för sig många gånger.

Länk

GuNi
0

Vad ledsamt, man kan ju riktigt känna föräldrarnas förtvivlan över att inte kunna hjälpa sin lilla flicka.

(Vad du är bra på att skriva Anders! Jag blir nyfiken på resten av det du skriver.)

Alla dessa sjukdomar har man ju inte vetat hur dom verkar på de drabbade så nu fick jag ju lära mig om Difteri, verkar ju vara ungefär som astma kanske, förr fanns det ju ingen direkt lindring mot det heller.

Hur som helst så hemskt är det och jag tror inte att något sånt här lämnar någon oberörd.

chrissan
0

Difteri kallas strypsjuka därför att man dör av kvävning. Det bildas membran i luftvägarna som sakta kväver patienten. Det är egentligen inte bakterien som är den farliga utan det toxin (gift) som bildas av den. Man kom redan i slutet på 1800-talet på hur man skulle göra ett antitoxin (motgift) så att patienten klarande sjukdomen. Senare kom naturligtvis vaccinet. Men man kan på kyrkogårdar se gravstenar med hela barnaskaror som dött inom några dagar, jag såg t ex 6 syskon på en. Likadant i dödböckerna när en epidemi härjade.

AndersE
0

#8 Tack!

#9 "Min familj" drabbades av samma sjukdom 1909;

"Vid samma tid hade Esters storasyster Hilma insjuknat i difteri. Denna sjukdom hade tidigare tagit såväl Emmas systers liv som ett av hennes egna barns liv, och nu ägnade man all tanke och omsorg åt Hilma. Doktorn hämtades från staden. Denna gång kunde sjukdomen hejdas och redan efter ett par veckor var Hilma åter fullt frisk."

Länk